قهر به پایان رسید – شیمیشی

ایمان گدرزی; صلح فرا رسیده است. این حسی است که سرخپوشان پایتخت تا حدودی پس از پیروزی آسان مقابل هواداران به دست آورد. صلح در 6 بازی قبلی از قرمزها محروم شد اما آنها سه امتیاز این بازی را به دست آوردند. این اتفاقی بود که قبل از بازی با هواداران در کمپ پلیس بررسی شد. که رضا درویش برای تمرین این تیم آمد و با یحیی گل محمدی و شاگردانش صحبت کرد. البته این توافق باید قبل از بازی با الدیل انجام می شد اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه شکستی بی سابقه در آزادی رخ داد و باعث شد تا دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهند. اما وقتی سرمربی پرسپولیس با شنیدن پرتاب بطری های آب و شعار “شرمنده، استعفا” کرد و مدیرعامل این باشگاه چهره اخم و عصبانی هواداران را احساس کرد، متوجه شدند که دیگر جایی برای آنها نیست. شور و عصبانیت و تحسین دیگر نمی تواند این را تحمل کند. از این رو شمشیرهای خود را غلاف کردند تا بار دیگر راه دوستی را در پیش گیرند. البته مشخص نیست این استراتژی موقتی است یا مناسب، اما نتیجه آن منجر به موفقیت پلیس شد. این نکته را به ویژه در رفتار گل محمدی می توان دید. یحیی همیشه خونسرد بود، این آرامش را به تیمش تزریق کرد و به موفقیت رسید، اما وقتی دچار مشکل و درگیری شد، تیمش به کناری رفت و نتیجه ای نگرفت. حالا دوباره راه آرامش را در پیش گرفته و با تعجبی که از او انتظار می رود صحبت می کند. البته پرسپولیس در ابتدای سال و در هفته های پایانی لیگ و حذفی هنوز آن تیم قدرتمندی نبوده که همه تیم ها را وارد میدان کند و در این بازی با هواداران، شما. می توانست استرس را در بازی قرمز احساس کند. این اتفاقی بود که خود گل میحمیدی به آن اشاره کرد و گفت: سه امتیاز مهم را به دست آوردیم اما استرس پیروزی در پای بازیکنانم نمایان بود. در این شرایط پرسپولیس بیش از یک بار نتوانست دروازه دشمن را باز کند. به خصوص که شهاب زاهدی و امید الیشاه حضور نداشتند و نبیل باهویی در خط اصلی بازی می کرد. دروازه بان سوئدی اگرچه گل نزد، اما امیدوارکننده به نظر می رسید. پلی پولیس حالا دربی بزرگی را پیش رو دارد. دیداری سرنوشت ساز که قرمزها باید آرامش خود را برای پیروزی حفظ کنند. شب اول بازی آرامی با هواداران بود اما حالا باید دید با برد دربی می توانند این حس را تایید کنند. باید تا عصر پنجشنبه صبر کنیم و ببینیم.

عصبانیت تمام شد
پیرسپولیس مدرسه سالمندان نیست!
قدیمی ترین تیم لیگ برتر کدام است؟ تا چندی پیش جواب این سوال یحیی گل محمدی پرسپولیسی بود که تقریبا هیچ اعتقادی به جوانان ندارد و سالمندان را دوست دارد اما حالا جواب این سوال تیمی است که روزگاری به عنوان چشمه ی بازیکنان جوان شناخته می شد. بسیاری از پدیده ها برای فوتبال برای مدت طولانی، اما بسیاری از او مسئول این وظیفه برای یک سال نیست. فولاد با 28.7 سال مسن ترین تیم لیگ است. عددی که بسیار بالاست یعنی اکثر بازیکنان کلاس حدود 30 سال سن دارند که عدد بالایی محسوب می شود. بی شک همین آمار یکی از دلایلی است که خوزستان در جمع 3 تیم انتهای جدول قرار دارد و روزهای خوبی را سپری نمی کند. مس رفسنکان در مسافت طولانی با میانگین 28.1 در رده دوم قرار دارد.
در مقابل مکتبی حسینی نه تنها جوان ترین تیم ایران، بلکه جوان ترین تیم آسیاست. سعید دخی که جوانترین مربی لیگ نیز هست موفق شد دومین تیم جوان را در کنار هم قرار دهد و با میانگین سنی 25.5 در رده دوم جوانترین تیم ها قرار گیرد.
سوال جالب تر این است که خاکستری های این جدول سنی کجا هستند؟ استقلال در جدول 27/1 در جمع صدرنشینان لیگ قرار دارد. تیمی که در چند سال گذشته با حضور مربیان خارجی و فرهاد مجیدی در مقابل سیاست جوانان مقاومت کرده بود اما با حضور جواد نکونام مسیر خود را تغییر داد. پرسپولیس برخلاف استقلال به شکست عادت کرده و توانسته اندکی تیمش را تجدید کند. یحیی گل محمدی که به جوانان شهرت دارد نشان داد که یاسین سلمانی، محمد عمری و میلاد سرگی بازی کردند و میانگین سنی پرسپولیس به 26.4 سال رسید.

میانگین سنی تیم های باقی مانده در لیگ به شرح زیر است:
استقلال: 1/27 سال
ملوان: 1/27 سال
اتو : 25.7 سال
سپاهان: 26/3 سال
تراکتور: 25/8 سال
پرسپولیس: 26/4 سال
گلغر: 26/4 ساله
مس رفسنجان: 1/28 سال
آلومینیوم: 26 سال
شمس آذر: 25.5 ساله
فن: 26/4 ساله
نفت آبادان: 27/3 سال
پیکان: 24/3 سال
فولاد: 28.7 سال
منسوجات: 26 سال
استقلال خوزستان: 1/26 سال

عصبانیت تمام شد

استخوان 650 هزار دلاری در گلوی پیرسپولیسی
نبیل باهویی مهاجم پیرسوس که سوئدی الاصل است استخوان گلوی پیرسوس شده است. مهاجمی که بدون نظر سرپرست توسط مدیر باشگاه خریداری شد و البته همانطور که انتظار می رفت مهاجمی ضعیف و بی کیفیت است. نبیل در پیرسپولیس شروع ناامیدکننده ای داشته و آنقدر بدبین در اطراف او وجود دارد که به نظر می رسد اعتماد به نفسش کم شده و نمی تواند حداقل کیفیت خود را ارائه دهد. از سوی دیگر، بدبختی مجموعه بدبختی های او را کامل کرده است. در بازی با استقلال تاجیکستان در دقایق پایانی به میدان آمد و می توانست گل سوم را هم به ثمر برساند اما اشتباه پنالتی مدافع تاجیکستان در موقعیت تک به تک و در کمال تعجب داور را متوقف کرد. . حتی پنالتی هم نگرفت! او در روز بازی با نفت آبادان برای اولین بار در ترکیب اصلی قرار گرفت اما در یک روز بد در پیرسپولیس موقعیت خوبی به دست آورد که دروازه بان نفت ضربه او را با افت زیادی دفع کرد. به طوری که باهویی همچنان یک گل را از دست داد.
او در دیدار مقابل هوادار به دلیل محرومیت زاهدی در ترکیب اصلی قرار گرفت اما ضربه سخت او در اواسط نیمه اول از کنار دروازه بان عبور کرد و به تیر دروازه برخورد کرد و به این ترتیب باز هم از دست رفت. هدف
شایان ذکر است در بازی غم انگیز مقابل الدیل و در شرایطی که بازی مساوی بود و پرسپولیس بدون کنترل حمله می کرد و گلی نمی خورد، نیروی جدیدی در خط حمله پیدا شد. خیلی ها حدس می زدند نبیل باهویی با وجود نمایش های ناامیدکننده اش در بازی های قبلی، به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شود و تحولی در حملات این تیم ایجاد کند. با اینکه جای یحیی خالی بود 3 تعویض کردند اما بهویی مداحش به زمین نرفت! محمد عمری سرمربی پرسپولیس، میلاد سرگی و حتی محمد مهدی احمدی به میدان رفتند اما بازیکن سوئدی نیمکت نشین شد. در کمال تعجب پرسپولیس در پایان بازی شروع به ارسال مستقیم و بلند کرد. در چنین شرایطی حضور بهویی در زمین می تواند به پرسپولیس کمک کند و اگر خوش شانس باشد می تواند گلزنی کند. اما با وجود اینکه تیمش به پاس های بلند روی آورد، باز هم یحیی بهویی را به میدان نبرد تا ثابت کند نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد. برخی می گویند بهویی در بازی های قبلی نشان داده نمی تواند بار تیم را به دوش بکشد. هفته گذشته بود که عملکرد ضعیف بهویی باعث شد تا رضا درویش به دلیل جذب او مورد انتقاد قرار گیرد.
پس از پایان بازی وقتی هواداران پرسپولیس درویش را بیرون از ورزشگاه گیر انداختند و از او به خاطر جذب بدون موافقت گل محمدی بهویی انتقاد کردند، درویش مدعی شد که سال گذشته نیز بدون رضایت یحیی یورگن لوکادیا را جذب کرده است! در هر صورت، باهویی به عنوان یک مهاجم بی کیفیت مانند استخوان در گلویش گیر کرده است. استخوانی که 650 هزار دلار می گیرد، نیمکت نشین می شود و البته هر از چندگاهی با حضورش در زمین حتی گل هم نمی کند!

257 251

دکمه بازگشت به بالا