علمی و پزشکی

فواید چرت زدن که از آن بی خبر هستید

آفتاب نیوز:

این روزها به دلیل استرس های زیادی که باید تحمل کنیم و البته همه گیری ویروس کرونا و نگرانی های مضاعف آن، بیش از هر زمان دیگری به استراحت نیاز داریم.

در برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا و البته ایران، چرت بعد از ظهر بخشی از فرهنگ است. خواب در هر مرحله از زندگی، از کودکی تا پیری، می تواند واقعا مفید و سالم باشد. اما ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که فکر می کنید چرت های بعد از ظهر فقط مختص کودکان است یا اگر در طول روز بخوابید، خواب شبانه شما مختل می شود. پس این مقاله را بخوانید تا مطمئن شوید خواب چقدر مفید است و چگونه باید باشد تا خواب شبانه شما را خراب نکند.

چرا خواب اینقدر مفید است؟

یک بزرگسال عادی بین 18 تا 65 سال به هفت تا نه ساعت خواب در هر شب نیاز دارد. اما بسیاری از مردم در سراسر جهان با مشکل بی خوابی شبانه روبرو هستند و با عواقب آن دست و پنجه نرم می کنند. بی خوابی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. بسیاری از ما از آپنه خواب (قطع ناگهانی تنفس در هنگام خواب) یا صرفاً عادات محیطی و دیر بیدار شدن در شب رنج می بریم. به هر دلیلی، تلاش برای داشتن خواب کافی در شب می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد ما در طول روز داشته باشد.

چرت زدن نمی تواند جایگزین یک خواب خوب شبانه شود، اما شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد چرت زدن می تواند هوشیاری و عملکرد را بهبود بخشد. یک بررسی در سال 2017 از چندین مطالعه منتشر شده در Sleep Medicine نشان داد که هر چه بیشتر بیدار بمانید، حافظه و سایر توانایی‌های شما بیشتر کاهش می‌یابد. اما چرت بعدازظهر می تواند به شما کمک کند تا حدودی با کاهش احساس خواب آلودگی و خستگی، زوال شناختی را جبران کنید.

به همین دلیل و با توجه به اینکه خواب می تواند شما را بسیار شاد و سالم کند، باید آن را در برنامه خود داشته باشید. اما مشکل اینجاست که یک رویای خوب یک هنر است! چرت زدن می تواند اثرات خواب آلودگی در طول روز را کاهش دهد و شما را شادتر کند، تمرکز شما را افزایش دهد و قدرت پردازش عاطفی و شناختی شما را افزایش دهد. اما خواب بیش از حد می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد و اگر در خواب شبانه مشکل دارید، وضعیت را بدتر می کند. به همین دلیل در مورد خواب یکی از توصیه های اصلی این است که در طول روز نخوابید.

برای اینکه در طول روز خواب خوبی داشته باشید و خواب شما را در شب مختل نکند، چند پیشنهاد برای شما داریم:

یک چرت کوتاه بزنید

همانطور که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه شده است، ساعت زنگ دار خود را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب تنظیم کنید. چرا؟ زیرا هر چه بیشتر بخوابید، احتمال اینکه بعد از بیدار شدن از خواب بیدار شوید، بیشتر می شود. چرت های کوتاه تری داشته باشید تا بتوانید بهتر از خواب بیدار شوید و به بقیه روز خود ادامه دهید. اگر شغل شما شامل شیفت های شب است، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که یک ساعت و نیم چرت یک راه بسیار موثر برای کمک به حفظ هوشیاری است.

برای دیر خوابیدن شب ها برنامه ریزی کنید

یکی از دلایلی که خواب می تواند با خواب خوب شبانه تداخل داشته باشد این است که دیر شده است. اگر سعی کنید در اواخر صبح یا اوایل بعدازظهر (قبل از ساعت 15:00) بخوابید، احتمال اینکه شب ها به خواب بروید بسیار کمتر خواهد بود.

خوب بخوابی

آیا تا به حال آنقدر خسته بوده اید که در حالت نشسته بخوابید؟ اگرچه می توانید در هر وضعیتی که برایتان راحت است بخوابید، اما بهترین وضعیت این است که دراز بکشید و بخوابید تا در وضعیت سخت و ناراحت کننده از خواب بیدار نشوید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توضیح می‌دهد که وقتی می‌خوابید، به مغزتان اجازه می‌دهید که به خواب عمیق برود و ناگهان از خواب بیدار نشود.

نور و سر و صدای اطراف خود را محدود کنید

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که نور و صدا خواب را مختل می کند. اگر فقط 30 دقیقه برای خواب دارید، حتما در سکوت و نور کم بخوابید. اگر جایی با نور کم و آرام پیدا نکردید، چشم و گوش خود را بپوشید.

وقتی از خواب بیدار شدید، کاری انجام دهید که به شما انرژی بدهد

اگر خواب شما کوتاه است، باید نسبتاً هوشیار و پرانرژی از خواب بیدار شوید، اما اگر خواب شما طولانی است، ممکن است لازم باشد کاری انجام دهید تا خود را سرحال کنید. فوراً به سر کار برنگردید یا مثلاً پشت فرمان ماشین ننشینید. رنگ آبی را روی صورت خود قرار دهید و زیر نور خورشید دراز بکشید.

قبل از خواب مقداری کافئین بنوشید

اگر برایتان سخت است که بعد از چرت از خواب بیدار شوید، قبل از خواب یک فنجان قهوه یا یک نوشیدنی کافئین دار بنوشید. 100 میلی گرم کافئین کافی است که تقریباً برابر با یک فنجان قهوه است. ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گوید که کافئین تا 30 دقیقه طول می کشد تا شما را از خواب بیدار کند. بنابراین کافئین شما را دقیقاً در زمانی که به آن نیاز دارید بیدار می کند!

از رویای خود لذت ببرید

گاهی اوقات ممکن است سخت باشد که خود را متقاعد کنید که باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشید. شاید به خود گفته اید که نیازی به چرت زدن ندارید یا زمان کافی برای چرت زدن 30 دقیقه ای ندارید. شما مجبور نخواهید بود خود را به زور پایین بیاورید و رنج بکشید. بله، شما باید از خواب خود لذت ببرید و انرژی بگیرید. تو به استراحت نیاز داری؛ تا زمانی که خیلی سرت شلوغ است. خواب با انرژی دریافتی و خستگی که بدن و ذهن شما را کاهش می‌دهد کارآمدتر می‌شود و کارتان را سریع‌تر انجام می‌دهید و با بقیه روزتان به‌طور مؤثرتری برخورد می‌کنید.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا