عامل عجیبی که از دیوار بزرگ چین محافظت می‌کند

خزعل زیاری: بخش های بزرگی از دیوار چین توسط یک “بیوفیلم”، یک لایه نازک از مواد آلی، کنار هم نگه داشته شده است. این مواد آلی کمک زیادی به محافظت از این شگفتی بزرگ معماری جهان در برابر فرسایش می کند.

دانشمندان این را هنگام تجزیه و تحلیل بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین دریافتند. سطح دیوار چین بیش از 21 هزار کیلومتر است و ساخت آن سال ها به طول انجامید و از 221 قبل از میلاد آغاز شد. و هدف از ساخت آن محافظت از امپراتوری چین در برابر جهان خارج بود.

ایده های تمیز هنگام ساخت دیوار چینی

در طول ساخت دیوار بزرگ چین، کارگران باستانی اغلب از خاک کوبیده استفاده می کردند که مخلوطی از مواد آلی فشرده مانند خاک رس و ماسه بود. این در زمانی است که این مواد ممکن است نسبت به سایر مواد، مانند سنگ سخت، مستعد فرسایش باشند. زیرا آنها به رشد بیوسفرها کمک می کنند.

china-wall.jpg

طبق مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، این زیست‌پوسته‌های زنده متشکل از سیانوباکترها (میکروارگانیسم‌هایی که قادر به فتوسنتز هستند)، خزه‌ها و گل‌سنگ‌ها هستند که به تقویت ساختار، به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک کمک می‌کنند.

بو شیائو، یکی از نویسندگان این مطالعه، که استاد علوم خاک در کالج علوم و فناوری زمین، دانشگاه کشاورزی چین است، گفت:سازندگان قدیم می دانستند که کدام مصالح می تواند ساختمان را تثبیت کند. برای افزایش استحکام مکانیکی، از خاک رس، ماسه و چسب به عنوان آهک برای ساختن دیوارها بر روی زمین کوبیده استفاده کردند. این مواد شرایط حاصلخیزی را برای رشد موجوداتی به نام «زیست پوسته» فراهم می کنند.

بیشتر بخوانید:

تست مقاومت دیوار

برای آزمایش مقاومت، استحکام و یکپارچگی دیوار بزرگ چین، محققان هشت بخش مختلف ساخته شده بین سال‌های 1368 قبل از میلاد تا 1644 قبل از میلاد در دوران سلسله مینگ را مقایسه کردند. آنها دریافتند که 67 درصد از نمونه ها حاوی “پوسته های زیستی” هستند که شیائو آنها را “مهندسین اکوسیستم” می نامد.

این محققان استحکام و پایداری مکانیکی نمونه‌های خاک را با استفاده از ابزارهای مکانیکی قابل حمل، هم در فضای دیوار بزرگ و هم در آزمایشگاه اندازه‌گیری کردند و این داده‌ها را با بخش‌های دیواری که فقط حاوی خاک فشرده بود مقایسه کردند.

china-wall2.jpg

محققان دریافتند که نمونه‌های “زیست پوسته” گاهی سه برابر قوی‌تر از نمونه‌های خاک ساده و فشرده بودند و نتایج مطالعه نشان داد که این نمونه‌ها حاوی خزه‌های بسیار جالبی هستند.

شیائو این را توضیح داد سیانوباکترها و دیگر اشکال حیات در پوسته زیستی، از جمله پلیمرها، ذرات خاک را به هم متصل کرده و ماده ای سیمان مانند ایجاد می کنند که به پایداری ساختاری آنها کمک می کند. و آن را تقویت می کند. وی در این خصوص گفت: این مواد سیمانی، رشته های بیولوژیکی و دانه های خاک در لایه زیست پوسته شبکه ای منسجم با استحکام و پایداری مکانیکی بالا تشکیل می دهند که در برابر فرسایش خارجی بسیار مقاوم هستند.

منبع: livescience

5858

دکمه بازگشت به بالا