شبح آسمان، جنگنده با شکوه نیروی هوایی/ عکس

به گزارش شیمیشی، عملیات H3 یکی از مهمترین عملیات های هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق بود. این عملیات به عنوان یکی از پیچیده ترین و بزرگ ترین عملیات هوایی در جهان شناخته می شود که با نام فانتوم ها به ثبت رسیده است.

در این عملیات به نیروهای ایرانی آسیبی نرسید اما بیش از 48 هواپیمای عراقی منهدم شد. از این رو این عملیات به عنوان یکی از موفق ترین عملیات ها در تاریخ جنگ هوایی معرفی می شود.

در مقایسه با دیگر هواپیماهای زمان خود، فانتوم یک غول بود. جنگنده فانتوم ابعاد بزرگی دارد و مجهز به دو موتور بزرگ جنرال الکتریک J79 است. این هواپیما با وجود وزن زیاد می تواند با سرعت 2.2 ماخ پرواز کند و به ارتفاع 60 هزار متری برسد. اندکی پس از اولین پرواز این جنگنده در می 1958، شانزده رکورد جهانی را شکست. از جمله صعود به ارتفاع 98000 پا در سال 1959 و شکستن رکورد سرعت 1606 مایل در ساعت در سال 1961.

روح در آسمان، جنگجوی توانا نیروی هوایی/تصویر

فانتوم نیروی هوایی ایران

اندازه و قدرت موتور فانتوم به این جنگنده امکان حمل محموله قابل توجهی را می داد. فانتوم اف 4 می تواند 8000 کیلوگرم موشک، بمب و مخازن سوخت خارجی را حمل کند. این در حالی است که هواپیمای میراژ تنها می تواند 4500 کیلوگرم بار حمل کند و ظرفیت میگ 21 تنها 1350 کیلوگرم است. F4 Plus می تواند بار بمب B29 جنگ جهانی دوم و چهار برابر یک B17 را حمل کند. در نبرد هوایی، فانتوم می تواند چهار موشک AIM-8 Sidewinder گرما یاب به همراه چهار موشک رادار نیمه فعال AIM-7 Sparrow را حمل کند.

تمامی این ویژگی ها، فانتوم را به یکی از با ارزش ترین و همه کاره ترین هواپیماهای جنگی در جهان تبدیل می کند که قادر به نبردهای هوا به زمین و هوا به زمین است.

درباره این جنگنده در «یکی از بهترین جنگنده های تاریخ در آسمان ایران» بیشتر بخوانید.

5858

دکمه بازگشت به بالا