سوختگی پوست را در خانه با این روش درمان کنید

آفتاب نیوز:

سوختگی ها خود درجات مختلفی دارند و بسته به درجات آن روش های درمانی مختلفی وجود دارد.

سطح سوختن

سوختگی درجه 1: شایع ترین و خفیف ترین نوع سوختگی است که بیشتر افراد در زندگی روزمره خود آن را تجربه کرده اند. در این سوختگی فقط لایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم آسیب می بیند و اسکار معمولا پس از درمان از بین می رود.

سوختگی های درجه 2: این نوع سوختگی به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم می شود. در نوع سطحی، علاوه بر اپیدرم، بخشی از لایه میانی پوست نیز آسیب می بیند، اما بافت های زیرین آسیب نمی بینند. محل این سوختگی معمولاً قرمز و دردناک و نسبت به فشار حساس است. در نوع سطحی معمولا بیمار از درد و سوزش شکایت دارد اما در نوع عمیق به دلیل آسیب عصبی ممکن است درد چندان احساس نشود.

سوختگی درجه سوم: در این سوختگی تمام لایه های آسیب دیده پوست، اپیدرم و درم از بین می رود و ممکن است آسیب عمیق تر شود و سلول های زیر پوست را نیز در برگیرد. محل آسیب در این نوع سوختگی معمولا سیاه و سفت است و به دلیل از بین رفتن اعصاب زیر جلدی، بیمار اغلب دردی را احساس نمی کند. درمان این سوختگی معمولا نیاز به لایه برداری پوست دارد.

کمک های اولیه برای سوختگی های سفید

اولین قدم در درمان سوختگی های سطحی خنک کردن محل سوختگی است. برای سوختگی های جزئی که شامل سوختگی درجه یک و سوختگی درجه دو می شود، اقدامات احتیاطی زیر توصیه می شود:

محل سوختگی را خنک کنید: اسپری های مخصوص سوختگی که حاوی عصاره روغن درخت چای (TEA OIL) هستند گزینه خوبی برای خنک کردن محل سوختگی هستند، اما اگر این اسپری ها را ندارید، می توانید ناحیه آسیب دیده را زیر آب جاری بکشید. 10 تا 15 دقیقه. یک کارخانه سرد را نگه دارید یا از آن استفاده کنید. عصاره روغن درخت چای نه تنها خاصیت خنک کنندگی دارد، بلکه از التهاب پوست آسیب دیده جلوگیری می کند و خاصیت ضد میکروبی دارد و در پیشگیری از عفونت موثر است.

پانسمان: پانسمان با روغن درخت چای بهترین نوع پانسمان است که معمولاً تا 24 ساعت روی ناحیه آسیب دیده باقی می ماند. البته در مواردی که سطح پوست آسیب دیده و باز است.

استفاده از این نوع لباس ها باید در مراکز درمانی و توسط پزشک انجام شود. پانسمان BURN SHIELD و اسپری سوختگی حاوی عصاره روغن درخت چای است که برای درمان فوری سوختگی استفاده می شود.

در 24 ساعت اول پس از سوختگی، پانسمان Burn Shield در تسهیل روند بهبودی، کاهش درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده موثر بوده و در اکثر سوختگی‌های سطحی قابل استفاده است.

اسپری برن شیلد نیز به شکل مایع غلیظی عرضه می شود که می توان آن را روی ناحیه آسیب دیده اسپری کرد تا سریعاً از سوختگی تسکین یابد. از این اسپری می توان برای تسکین و التیام آفتاب سوختگی و سوختگی پوست استفاده کرد.

کمک های اولیه برای سوختگی های شدید

1. ابتدا با بخش اورژانس تماس بگیرید.

2. اگر لباس مصدوم به بدنش نچسبد.

3. مصدوم را از نظر علائم حیاتی مانند تنفس و ضربان قلب بررسی کنید و در صورت لزوم تنفس مصنوعی یا ماساژ قلبی بدهید. جی

4. قربانیان را به دلیل سوختگی های گسترده و شدید در آب سرد قرار ندهید. سرد کردن بیش از حد بیمار باعث افت شدید دمای بدن و فشار خون و بدتر شدن شوک می شود.

دکمه بازگشت به بالا