سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی چقدر است؟ / ترکمنستان مهم‌ترین مقصد صادراتی

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، سهم تجارت ایران با کشورهای آسیای میانه یک درصد ارزش تجارت ما است و مهمترین مقصد صادرات ایران در این منطقه ترکمنستان و کشور اصلی است. . محصولات صادراتی ایران به منطقه آسیای میانه آهن، پلی اتیلن و خشکبار است.

به گزارش شیمیشی، معاون پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با عنوان «اختلال تجارت ایران در آسیای مرکزی» از وضعیت تجارت ایران با کشورهای این منطقه از جمله ازبکستان، تاجیکستان خبر داد. ، و ترکمنستان. ، قزاقستان و قرقیزستان.

آسیای مرکزی خشکی بزرگی در قاره آسیا است که محصور در خشکی است و با آب های آزاد جهان مرزی ندارد. این منطقه به طور کلی شامل کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان می شود.

بر اساس این گزارش، تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی در سال های اخیر مورد توجه بوده است. تجارت ایران با این منطقه پس از کاهش در سال های 2019 و 2020 در سال 2021 و پس از کاهش شیوع کووید-19 شروع به افزایش کرد و در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن 8 درصد با نرخ یک درصد افزایش یافت. 5 میلیارد افزایش یافت. رسید دلار. البته دلیل اصلی رشد مذکور، افزایش 26 درصدی واردات از این منطقه در مقایسه با افزایش 3 درصدی صادرات بوده است. همچنین در میان کشورهای منطقه آسیای میانه افزایش 89 درصدی و 106 درصدی صادرات دو کشور قزاقستان و تاجیکستان دلیل اصلی افزایش درآمد این گروه از کشورها در سال 2022 بوده است.

این در حالی است که تراز تجاری ایران با 5 کشور آسیای مرکزی در سال 2018-2022 همواره به نفع ایران مثبت بوده و در سال 2021 به بالاترین سطح در بازه زمانی مذکور (826 میلیون دلار) رسیده است. تراز تجاری ایران با کشورهای آسیای مرکزی در سال 2022 با کاهش 30 میلیون دلاری به 796 میلیون دلار خواهد رسید.

همچنین در سال 2022 ترکمنستان با سهم 38 درصدی از ارزش کل صادرات ایران به این منطقه مهمترین حوزه صادراتی ایران در آسیای مرکزی خواهد بود و ازبکستان در رتبه دوم قرار دارد.

علاوه بر این، سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی همچنان بسیار پایین است و تنها یک درصد از ارزش تجاری ایران است. همچنین در سال 2022، 77 درصد ارزش کل تجارت کالای ایران برای این منطقه 1.1 میلیارد دلار و مابقی 339 میلیون دلار خواهد بود.

عمده ترین محصولات صادراتی ایران به منطقه آسیای میانه آهن، پلی اتیلن و خشکبار است. از سوی دیگر، بیشتر کالاهایی که ایران از این منطقه صادر می کند، مخلوط پنبه و گندم است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا