سالانه سه میلیون مترمکعب چوب در کشور قاچاق می شود

معاون سازمان منابع طبیعی و اقلیم کشور:

سالانه 3 میلیون متر مکعب چوب در کشور قاچاق می شود

معاون خدمات جنگلبانی سازمان منابع طبیعی و اقلیم کشور از حذف و اضافه شدن یک هزار و 833 هکتار در نیمه نخست امسال به اراضی ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد خبرگزاری آنا، نقی شعبانیان در نشست مقابله با تخریب جنگل ها اظهار کرد: دوربین ها در انبار درختان قرار داده شده و تردد در جاده ها برای کنترل قاچاق کنترل می شود. از درختان .

وی گفت: در سال 1401 12 میلیون مترمکعب چوب مصرفی کارخانجات و پنج میلیون مترمکعب به صورت خام در همین مدت صادر شده که در آمار مشخص نیست. قاچاق محسوب می شود.

شعبانیان حفاظت از جنگل ها را باید با کمک مردم انجام داد و گفت: در سال 1395 قانون توقف بهره برداری از جنگل ها تصویب شد اما در عمل مدیریت در این حوزه متوقف شد و مشکلات زیادی را به همراه داشت.

معاون سازمان جنگل های سازمان مدیریت منابع طبیعی و اقلیم کشور تصریح کرد: باید ردیف اعتباری مستقلی برای جلوگیری از قاچاق چوب وجود داشته باشد چرا که سازمان جنگل ها تاکنون تنها 12 درصد از بودجه را دریافت کرده است و به این ترتیب نمی تواند طرح های جنگلداری را اجرا کند، ایجاد و اجرا کند.

وی به آمار موجود از تخریب جنگل ها اشاره و تصریح کرد: کاهش جنگل ها از 18 میلیون به 12 میلیون صحیح نیست، زیرا آمارهای قبلی با فناوری انجام نمی شد، اما سطح فعلی درست است و کاهش جزئی دارد.

شعبانیان به اینکه ۱۰۰ هزار متر مکعب جنگل زدایی داشتیم، خاطرنشان کرد: کاهش از نظر مساحت کم است اما مهمتر از مساحت، کیفیت جنگل ها از بین می رود.

بر اساس اظهارات معاون سازمان جنگل های سازمان منابع طبیعی و منابع آب کشور، در 6 ماهه نخست امسال یک هزار و 833 هکتار پاکسازی و اراضی ملی افزایش یافته است.

سالانه 3 میلیون متر مکعب چوب قاچاق می شود

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز در جلسه مقابله با جنگل زدایی اعلام کرد: سالانه 2 تا 3 میلیون قاچاق چوب اتفاق می افتد که باید با جدیت جلوی آن گرفته شود.

وی همچنین تاکید کرد: باید از همه توانمندی ها برای مقابله با قاچاق و روند قاچاق استفاده کرد چرا که قانونگذار شرایط لازم را پیش بینی کرده است اما سازمان جنگلبانی باید مطالبه گر باشد و با آن برخورد جدی کند.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه سازمان جنگل ها می تواند با قوت بیشتری عمل کند و دستورالعمل ها را رعایت کند، معاون وزیر کشور تصریح کرد: این سازمان باید برنامه و بودجه اعتباراتی را که برای حفاظت از جنگل ها لازم است در نظر بگیرد. و برنامه های مدیریت پایدار

میراحمدی با بیان اینکه باید طرح حفاظت جامع از سوی سازمان جنگلبانی در اختیار سازمان های مختلف قرار گیرد، اظهار کرد: پس از جمع بندی و همه تغییرات پس از یک هفته برای اجرا ارسال شود تا از طریق قانون کارهای لازم انجام شود.

به گفته وی، سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مربوط به کشف قاچاق چوب را برای اجرای طرح های حفاظت از جنگل ها اختصاص می دهد و پس از برگزاری جلسات ماهانه، مراکز استانی تشکیل و مصوبات ارسال می شود.

حسن عابدینی معاون امور استان های سازمان ارتباطات نیز در این جلسه اظهار داشت: افکار عمومی باید بسیج شود و بر همین اساس توصیه می کنم در استان های هدف کمپین هایی راه اندازی شود تا بتوانیم از تخریب جنگل ها جلوگیری کنیم. به مردم کمک کند.

وی همچنین گفت: دسترسی مردم به منابع طبیعی باید رصد شود و از هرگونه تخلفی مانند طرح های جهانی جلوگیری شود که با تبلیغات رسانه ای و ایجاد کارگروه رسانه ای امکان پذیر است.

دکمه بازگشت به بالا