ترندهای کسب و کارعلمی و پزشکی

روش تشخیص نقره اصل از بدل با کمک یخ

روش‌های خانگی تشخیص نقره اصل از بدل

چند روش خانگی ساده برای تشخیص انگشتر نقره زنانه اصل از بدل وجود دارد، اما یادتان باشد این روش‌ها برای تشخیص اصالت نقره‌ لازم بوده، اما کافی نیستند! بهتر است برای اطمینان از نتیجه، از چند روش مختلف استفاده کنید تا مطمئن شوید زیورآلات شما نقره‌ی اصل هستند.

تشخیص نقره اصل با کمک نمادهای حک‌شده

اولین قدم برای تشخیص نقره‌ی اصل، توجه به علائم حک‌شده روی آن است. روی هر قطعه‌ی ساخته‌شده از نقره، نشانه‌ای حک شده که مانند شناسنامه‌ی نقره‌ی اصل است. این نماد چه چیزهایی را به ما نشان می‌دهد؟ نشانه‌ای که روی نقره حک می‌شود، اطلاعاتی مثل میزان خلوص نقره و طراح یا سازنده‌ی آن زیور را به شما می‌دهد. معمولاً این نشانه را روی گیره‌ی گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک می‌کنند. نشانه‌ی حک‌شده روی نقره‌ی اصل، اعدادی مثل 800، 830، 875، 925، 960 و 999 و حرف S است که معرف Sterling یا Silver است.

هرچه این اعداد بالاتر باشند، درصد خلوص نقره بالاتر است؛ اما چون نقره فلزی انعطاف‌پذیر و شکننده است، حداکثر عیاری که در ساخت زیورآلات به کار می‌رود، با عدد 925 مشخص می‌شود که به معنای استفاده از نقره خالص به مقدار 92.5 درصد در زیور موردنظر است. یادتان باشد زیورآلات نقره‌ی قدیمی شاید چنین نشانه‌های حک‌شده‌ای نداشته باشند. همچنین برخی از سودجویان ممکن است به دروغ این اعداد را روی بدلیجات حک کنند! پس وجود نشانه‌ی حک‌شده روی زیورآلات برای تشخیص اصل بودن نقره، لزوماً کافی نیست!

 شناسایی نقره با آهنربا

یادتان باشد انگشتر نقره مانند طلا خاصیت ضدآهنربایی دارد، یعنی نه تنها جذب آهنربا نمی‌شود، بلکه آن را دفع می‌کند! یک آهنربا برداشته و آن را به زیورتان نزدیک کنید. اگر بین آهنربا و زیور شما دافعه به وجود آمد، می‌توانیم بگوییم که نقره اصل است ولی اگر این دو یکدیگر را جذب کردند، مطمئن باشید که زیور شما تقلبی است و فقط روکش نقره دارد یا نقره با فلزات غیرمغناطیسی مثل روی، سرب و مس ترکیب شده است.

 روش تشخیص نقره اصل از بدل با کمک یخ

نقره رسانای انرژی گرمایی است، پس قطعه‌ی یخ در مجاورت این فلز، باید زودتر از حالت معمول ذوب شود. یک قطعه یخ را روی زیوری که می‌خواهید اصالت آن را بررسی کنید قرار دهید. اگر یخ سریع‌تر از حد معمول آب شد، می‌توانیم بگوییم که زیورآلات شما نقره‌ی اصل است.

 تشخیص نقره از طریق صدا و ضربه زدن

وقتی به زیورآلات طلا یا نقره ضربه وارد کنید، صدایی که به گوش می‌رسد ظریف و زنگ‌مانند خواهد بود؛ اما صدایی که از ضربه زدن به فلزات بدل به گوش می‌رسد بم و گرفته است. برای این تست، با یک تکه فلز به زیور نقره بزنید. اگر صدای زنگ شنیدید که 1-2 ثانیه طول کشید، می‌توانید مطمئن شوید که زیور نقره‌ی اصل است.

تشخیص نقره اصل از بدل با روش بو کردن

برای این روش، کافی است از حس بویایی خود کمک بگیرید و زیورآلات خود را چند ثانیه بو کنید. اگر از زیورآلات خود بوی قوی حس کردید، به احتمال زیاد ناخالصی زیور نقره‌ی شما زیاد بوده و بخش عمده‌ای از آن، از فلز مس ساخته شده است.

 تشخیص نقره اصل با استفاده از مایع سفیدکننده یا مواد شیمیایی

یادتان باشد استفاده از این روش‌ تشخیص به زیورآلات شما آسیب خواهد زد و در کمترین حالت، رنگ زیور را تغییر می‌دهد پس بهتر است این کار را صرفاً به عنوان آزمایش برای بالا بردن اطلاعات استفاده کنید و از امتحان کردن این روش روی زیورآلات عزیزتان خودداری کنید! نکته‌ی دیگر اینکه حتماً هنگام استفاده از این روش، دستکش ضخیم به دست کرده و آن را در فضای باز انجام دهید.

برای تشخیص نقره‌ی اصل از بدل، قسمت کوچکی از زیورآلات خود را به مایع سفیدکننده آغشته کنید. اگر این محل به سرعت سیاه شد، زیور شما نقره است یا اینکه روکش نقره دارد. در صورتی که قرار است از اسید برای تشخیص نقره‌ی اصل استفاده کنید، یک قطره از آن را روی قطعه‌ی موردنظر بریزید و صبر کنید. اگر رنگ محل اسیدخورده قهوه‌ای، قرمز یا سبز شد، قطعه‌ی شما از نقره‌ی اصل ساخته شده است. در غیراین‌صورت، فلز شما بدلی است.

تشخیص نقره اصل از بدل با تست انعطاف‌پذیری

نقره مثل طلا فلزی انعطاف‌پذیر است و قابلیت خم شدن دارد. هرچه خلوص نقره بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری آن بیشتر می‌شود. اگر قطعه‌ی فلزی شما اصلاً خم نمی‌شود و بسیار سفت و سخت است، می‌توانیم بگوییم که یا از جنس نقره نیست یا درصد خلوص آن بسیار کم است. بهتر است فشار زیادی به زیورتان وارد نکنید تا اگر از جنس نقره بود، این خم‌شدگی در ظاهر آن تأثیر نگذارد.

 تشخیص نقره با استفاده از پارچه‌ی روشن

همانطور که می‌دانید فلز نقره با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و رنگ آن تیره می‌شود. یک تکه پارچه‌ی روشن بردارید و آن را روی سطح زیورتان بکشید، اگر اثری از لکه‌های تیره روی آن دیدید، به این معنا است که زیور شما از جنس نقره است.

تشخیص نقره اصل از بدل با استفاده از وزن

زیورآلات نقره معمولاً سنگین‌تر از فلزهای بدلی هستند. در روش تشخیص نقره از طریق وزن، باید روی ترازوی دقیق، زیورآلات خود را وزن کرده و عدد به دست آمده را یادداشت کنید. حالا داخل یک ظرف آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را به صفر برسانید. زیور را به طور کامل در آب داخل ظرف فرو ببرید. یادتان باشد به هیچ عنوان به ظرف یا ترازو دست نزنید!

حالا عدد به دست آمده را دوباره یادداشت کنید. عدد اول که مربوط به وزن زیور به تنهایی بود را تقسیم بر عدد دوم کنید. اگر جنس زیورآلات شما نقره باشد، عددی که با این کار به دست خواهد آمد، تقریباً 10.49 خواهد بود. البته که این روش به تنهایی برای تشخیص اصل بودن نقره کافی نیست چرا که متقلبین هم به خوبی می‌توانند با کم و زیاد کردن مقدار فلزات استفاده‌شده برای ساخت زیورآلات بدلی، این عدد را به دست آورند!

روش حرفه‌ای تشخیص نقره اصل از بدل

برای تشخیص اصولی نقره از بدل، بهتر است کار را به کاردان بسپارید تا او از روش تیزآب و سنگ محک استفاده کند. با این روش‌ها به صورت صددرصد اصل یا بدل بودن نقره شما و میزان عیار آن به طور دقیق مشخص می‌شود. همچنین روش‌های آزمایشگاهی مثل آزمایش تفنگ، آژمایش طیف‌سنجی جرمی و تست اسید نیتریک از دیگر روش‌ها برای تشخیص نقره اصل از بدل هستند که معمولاً برای شناخت قطعات مهم به کار می‌روند.

منبع : women’s silver ring

دکمه بازگشت به بالا