دستگاه ایرانی پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوا در راه بازار‌های منطقه

ابزار پایش ایستگاه های ایران برای آلاینده های هوا در مسیر بازارهای منطقه ای

محققان یک شرکت علمی موفق به تولید دستگاه ثابتی برای پایش آلاینده های هوا با قیمت یک دهم نمونه های خارجی شده اند که سالانه بین 6 تا 10 میلیون دلار صرفه جویی می شود، نیازی به برق ندارد و با انرژی خورشیدی کار می کند. .

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، در سال 1392 یک شرکت علمی تحت عنوان “گروه تحقیقاتی فناوری های کنترل گردش هوا” به عنوان گروه تحقیقاتی خودمختار (استاد) در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. پس از گذشت سه سال از فعالیت خود به دلیل برخی محدودیت ها، در سال 1394 به عنوان یک شرکت خصوصی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با توجه به سوابق قبلی و ظرفیت اولیه توانست در مدت زمان کوتاهی محصولات علمی خود را در زمینه پایش (اندازه گیری) آلاینده های زیست محیطی به ویژه در بخش هوا به تولید انبوه برساند، به طوری که هم اکنون دارای 11 محصول مبتنی بر محصول است. دانش کسب و کار

زمینه اصلی کاری این شرکت تولید ابزارهای نمونه برداری و اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی است و از دیگر فعالیت های مرکز می توان به کارهای تحقیقاتی و مهندسی در نگهداری و مدیریت تصفیه خانه ها و کنترل انتشار آلاینده های هوا و … اشاره کرد. تولید بیوگاز از کمپوست سازی

محصولات این شرکت شامل دتکتور دود صنعتی، دتکتور دود قابل حمل، دتکتور پرتابل گرد و غبار محیطی، دتکتور گاز محیطی قابل حمل، کدورت سنج اگزوز خودرو، دتکتور گاز اگزوز خودرو، سنج صدای محیط، دستگاه اندازه گیری ذرات رایگان هوا، دستگاه سنجش آلودگی شهری وجود دارد. . وی به دستگاه تصفیه هوا، PH متر و تعدادی دیگر از تجهیزات حرفه ای سنجش سلامت اشاره کرد.

دستگاه ثابت پایش آلاینده هوا (SAPA) یکی از جدیدترین محصولات این شرکت می باشد. این محصول برای اندازه گیری آلاینده های هوای شهری از جمله ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرومتر (PM10) و کمتر از 2.5 میکرومتر (PM2.5) و همچنین ازن، مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و سایر گازها استفاده می شود. استفاده می شود. .

سپهر حیدر عربی، مدیرعامل این شرکت در تشریح عملکرد این دستگاه گفت: پایش ثابت آلاینده های هوا (SAPA) این قابلیت را دارد که اطلاعات اندازه گیری شده را از محل نصب خود (از طریق سیستم GPRS) به اینترنت ارسال کند. از طریق یک مرورگر وب می توان به داده های اندازه گیری شده به صورت گرافیکی و کاملاً سیستماتیک دسترسی داشت. این محصول کاملا خورشیدی بوده و بدون نیاز به برق شهری، دستگاه دارای پنل های خورشیدی است و می تواند برخی از پارامترهای محیطی مانند دما و رطوبت را اندازه گیری کند و به حداقل مراقبت، نگهداری و تعمیر نیاز دارد.

وی دستگاه پایش آلودگی هوا ایستگاه (SAPA) را یکی از محصولات علمی تیپ یک مجموعه خود نام برد و اعلام کرد: این محصول دارای استاندارد CE TUV آلمان و مجوز تولید از وزارت ایمنی و محصول می باشد. از سازمان ملی استاندارد دریافت کرد.

به گفته مدیر این شرکت، این محصول در اماکن عمومی، اماکن صنعتی، حمل و نقل و اماکن هواشناسی و همچنین در شرایط مختلف محیطی کاربرد دارد.

حیدر عربی در ادامه سخنان خود بیان کرد: از دیگر ویژگی های دستگاه پایش ایستگاه سنجش آلودگی هوا (SAPA) می توان به قابلیت نمایش AQI بر روی صفحه نمایش دستگاه، قابلیت مشاهده ذرات با ضخامت حداقل 0.3 میکرون، اتصال به اینترنت ارسال و اطلاعات ذخیره سازی، ذخیره سازی، مدیریت و نمایش داده ها از چندین ابزار پایش کیفیت هوا در مکان های مختلف استفاده را نشان داده است.

وی از وجود نمونه خارجی مشابه در داخل کشور خبر داد و گفت: مزیت محصول ما عملکرد خورشیدی آن است در حالی که نمونه خارجی با برق شهری کار می کند اما محصول ما نیازی به برق ندارد و به دلیل اینکه کاملا بومی و متناسب با داخلی است. آب و هوا، هر بازسازی در داخل خانه انجام می شود.

به گفته وی، این تجهیزات برای اولین بار در ایران تولید شده و با تجهیزات اروپایی و چینی رقابت می کند.

حیدر عربی در خصوص هزینه ساخت این دستگاه اظهار داشت: هزینه ساخت آن دستگاه حدود 400 تا 700 میلیون تومان و تقریباً یک دهم قیمت نمونه های خارجی است. بنابراین سالانه شش تا 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود.

وی در پایان درباره میزان صادرات این شرکت توضیح داد: با ترکیه و عراق رایزنی کرده ایم و صادرات به آن کشورها نیز در دستور کار است.

دکمه بازگشت به بالا