دروغگویی چه تاثیری بر بینی می‌گذارد؟

شیمیشی/ خراسان رضوی هیچ کدام از ما با دروغ بیگانه نیستیم. چه این دروغ یک دروغ سفید باشد یا یک دروغ سیاه.

به گزارش هلث، گاهی اوقات، زمانی که شما را در حال دروغ گفتن گرفتار می کنند، ممکن است تعجب کنید اگر چیزی در چهره شما وجود داشته باشد که دروغ شما را فاش کند. آیا هنگام دروغ گفتن بیشتر از حد معمول عرق می کنید؟ آیا گوش های شما قرمز است؟

اگر در اطراف بچه ها بوده اید یا کارتون تماشا کرده اید، احتمالاً از خود پرسیده اید که آیا ممکن است وقتی دروغ می گوییم، بینی ما مانند پینوکیو بالا برود؟ به گفته برخی از دانشمندان، ممکن است این اتفاق بیفتد. هر چند نه آنطور که شما فکر می کنید.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2012 توسط محققان دانشگاه گرانادا در اسپانیا منتشر شد، هنگام دروغ گفتن، دمای اطراف بینی و گوشه داخلی چشم (عضله مداری) افزایش می یابد. دانشمندان با استفاده از ترموگرافی – دوربینی که تفاوت دمای حرارتی را ثبت می کند – توانستند این افزایش دما را در حالی که مردم دروغ می گفتند، ردیابی کنند. محققان همچنین دریافته‌اند که دمای صورت افراد زمانی که روی چیزی تمرکز می‌کنند کاهش می‌یابد و زمانی که ناراحت هستند دوباره افزایش می‌یابد.

دانشمندان آلن هیرش و چارلز ولف دروغگویی را مطالعه کرده اند و به گفته دکتر. دمیدن دماغش او دقیقاً 26 بار در 60 ثانیه بینی خود را لمس کرد.

می گوید: متوجه شدم وقتی دروغ می گفت دست به بینی اش می زد. وقتی راست می گفت هرگز به بینی اش دست نمی زد اما وقتی دروغ می گفت در یک دقیقه ۲۶ بار به بینی اش دست می زد. ما به این اثر پینوکیو می گوییم.

دروغ گفتن چه تاثیری روی بینی دارد؟

وقتی دروغ می‌گوییم، قلب سریع‌تر پمپاژ می‌کند و بافت‌های بینی متورم می‌شوند و باعث می‌شود که بینی‌مان جاری شود. در حالی که یافتن شواهد علمی بیشتر برای این واقعیت که بینی شما هنگام دروغ گفتن درد می کند، دشوار است، متخصصان زبان بدن مانند تونیا ریمن نظرات مشابهی را به اشتراک گذاشته اند. به غیر از دمای بینی و گرفتگی بینی، دروغ گفتن بر سلامت شما نیز تأثیر می گذارد.

به گفته آنیتا کلی، استاد روانشناسی در دانشگاه نوتردام در ایندیانا، احتمالاً شنیده اید که چرا نباید در مورد رژیم غذایی خود به پزشک خود دروغ بگویید و بدانید که انجام دروغ های مکرر می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

کلی در مطالعه “علم اصالت” شرکت کرد و یافته های خود را در صد و بیستمین نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا به اشتراک گذاشت. در این مطالعه 10 هفته ای، 110 داوطلب – ترکیبی از بزرگسالان و دانش آموزان – از 18 تا 71 سال شرکت کردند. به یک گروه دستور داده شد که به مدت 10 هفته از دروغ گفتن خودداری کنند در حالی که به گروه دیگر دستور داده نشد.

در این مطالعه، سلامت آنها هر هفته بررسی می شد. این استاد روانشناسی توضیح داد: ما دریافتیم که شرکت کنندگان توانستند به طور هدفمند و قابل توجهی دروغ های روزانه خود را کاهش دهند که به نوبه خود با بهبود قابل توجهی در سلامت همراه بود.

برخی از نتایج تحقیقات ارتباط بین دروغگویی و اضطراب، روابط ضعیف، اعتیاد به مواد مخدر و افسردگی را نشان می دهد. همچنین مشخص می شود که فقط بینی ما نیست که باید نگران آن باشیم، سلامتی ما نیز با دروغ گفتن در خطر است، بنابراین تا می توانید صادق باشید و سلامت روحی و جسمی شما از شما سپاسگزار خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا