خواص کاسنی که نمی‌دانستید

آفتاب نیوز:

کاسنی معمولی با نام علمی Cichorium intybus L گیاهی است از خانواده گل های ستاره ای که دارای چندین گونه پرورشی و وحشی است. این گیاه با گل های آبی یا بنفش از دیرباز به دلیل خواص دارویی ارزشمندی که دارد مورد توجه بوده است.

قرن هاست که از این گیاه شگفت انگیز در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود. از چیکو به جای قهوه استفاده می شود زیرا طعم و رنگ آن مشابه است.

محققان بر این باورند که فیبر موجود در ریشه کاسنی فواید زیادی برای سلامتی دارد و اغلب برای استفاده به عنوان مکمل یا تهیه مکمل های غذایی و دارویی استخراج می شود. امروزه پودر ریشه یا در صورت تمایل عصاره کاسنی را می توان از داروخانه ها تهیه کرد و به راحتی مصرف کرد.

مزایای فوق‌العاده‌ای که در زیر توضیح داده خواهد شد، با ارجاع به مقالات منتشر شده از طریق مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده گردآوری شده‌اند:

سرشار از فیبر پری بیوتیک اینولین است

ریشه کاسنی تازه حاوی 68 درصد اینولین است. اینولین نوعی فیبر است که به نام فروکتان یا فروکتولیگوساکارید شناخته می شود، کربوهیدراتی که از زنجیره کوتاهی از مولکول های فروکتوز ساخته می شود که بدن ما آن را جذب نمی کند.

اینولین به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند. این بدان معنی است که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند. این باکتری های مفید در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش دارند. بنابراین، فیبر موجود در ریشه کاسنی می تواند سلامت روده را از طرق مختلف بهبود بخشد.

بهبود حرکات روده

از آنجایی که اینولین موجود در فیبر ریشه کاسنی بدون هضم از بدن عبور می کند و باکتری های روده را تغذیه می کند، ممکن است سلامت روده را نیز تقویت کند.

چندین مطالعه معتبر نشان می دهد که اینولین می تواند یبوست را تسکین دهد.

به عنوان مثال، بر اساس یک مطالعه 4 هفته ای بر روی 44 بزرگسال مبتلا به یبوست، مصرف 12 گرم اینولین کاسنی در روز به نرم شدن مدفوع و افزایش قابل توجه دفعات اجابت مزاج در مقایسه با دارونما کمک کرد.

در مطالعه دیگری که بر روی 16 فرد مبتلا به مشکلات روده انجام شد، مصرف روزانه 10 گرم اینولین کاسنی تعداد دفعات مدفوع را به طور متوسط ​​4 تا 5 بار در هفته افزایش داد. البته بیشتر تحقیقات انجام شده تا به امروز بر روی مکمل های اینولین کاسنی متمرکز بوده است. بنابراین مطالعه کامل این فیبر گیاهی به عنوان یک مکمل مستقل مورد نیاز است.

کمک به حفظ سلامت پوست

الیگوساکاریدهای به دست آمده از ریشه کاسنی با تشکیل لایه ای بر روی سطح پوست به ایجاد بافتی صاف کمک می کند و به تدریج خطوط ایجاد شده را از بین می برد و در عین حال خاصیت لیفتینگ نیز دارد.

طبق مطالعات علمی، این مواد به جوانسازی پوست، روشن شدن آن و جلوگیری از آکنه کمک می کنند.

کمک به کنترل قند خون

فیبر موجود در ریشه کاسنی ممکن است کنترل قند خون را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. چنین رویکرد مفیدی به احتمال زیاد به دلیل اینولین موجود در آن است که باعث رشد باکتری های مفید درگیر در متابولیسم کربوهیدرات می شود.

علاوه بر این، فیبر ریشه کاسنی حاوی ترکیباتی مانند کاسنی و اسید کلروژنیک است که با موفقیت در مطالعات حیوانی حساسیت عضلانی به انسولین را افزایش داده است.

یک مطالعه 2 ماهه روی 49 زن مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که مصرف 10 گرم اینولین در روز به طور قابل توجهی سطح قند خون و هموگلوبین A1c را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که اینولین مورد استفاده در این مطالعه به عنوان اینولین با کارایی بالا شناخته می شود و اغلب به عنوان جایگزین قند به محصولات پخته شده و نوشیدنی ها اضافه می شود. ترکیب شیمیایی آن کمی با انواع دیگر اینولین متفاوت است. بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد فیبر ریشه کاسنی و اینولین موجود در آن مورد نیاز است.

در کاهش وزن موثر است

برخی از مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در ریشه کاسنی می تواند اشتها را بهبود بخشد و دریافت کالری را کاهش دهد و احتمالاً منجر به کاهش وزن شود.

یک مطالعه 12 هفته ای روی 48 فرد بزرگسال دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف روزانه 21 گرم الیگو فروکتوز از کاسنی که بسیار شبیه به اینولین است، منجر به کاهش وزن قابل توجه 1 پوندی شد. در همین حال، گروه دارونما افزایش وزن پیدا کرد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که اولیگو فروکتوز به کاهش سطح گرلین (هورمونی که احساس گرسنگی را تحریک می کند) کمک می کند.

مطالعات دیگر نتایج مشابهی را نشان داده‌اند، اما بیشتر مکمل‌های اینولین یا اولیگو فروکتوز و نه فیبر ریشه کاسنی آزمایش شده‌اند. برای تایید قطعی این مزایا به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.

دوز و عوارض احتمالی

ریشه کاسنی قرن هاست که برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شود و به طور کلی یک ماده ایمن محسوب می شود.

با این حال، مصرف بیش از حد فیبر می تواند باعث ایجاد گاز و نفخ شود.

اینولین مورد استفاده در غذاهای بسته بندی شده یا مکمل ها گاهی اوقات از نظر شیمیایی تغییر می یابد تا شیرین تر شود. اگر اینولین بدون تغییر باشد، معمولاً به آن “اینولین بومی” می گویند. مطالعات نشان می دهد که اینولین بومی بهتر تحمل می شود و عوارض جانبی کمتری دارد.

در حال حاضر، هیچ دوز رسمی توصیه شده برای ریشه کاسنی یا عصاره کاسنی وجود ندارد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این دسته از ترکیبات گیاهی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

زنان باردار و شیرده نیز باید قبل از مصرف کاسنی با پزشک خود مشورت کنند، زیرا تحقیقات در مورد ایمنی آن در این جمعیت ها محدود است.

دکمه بازگشت به بالا