خواص انار برای سلامتی – شیمیشی

انار میوه ای ترش و شیرین است که دوستداران زیادی دارد. این میوه کم کالری، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر، با خواص آنتی اکسیدانی خود فواید زیادی دارد و به محافظت در برابر بیماری ها و همچنین بهبود سلامت قلب کمک می کند.

به گزارش شیمیشی، یک وعده 100 گرمی یک مکمل عالی برای رژیم غذایی محسوب می شود.

در هر وعده: 85 کالری، 1.17 گرم چربی، 1.67 گرم پروتئین، 18.57 گرم کربوهیدرات، 4.3 گرم فیبر، 13.7 گرم شکر، 263 میلی گرم پتاسیم، 12 میلی گرم 2 میلی گرم، 10 میلی گرم مگاز10 وجود دارد. ویتامین C و 38 میکروگرم اسید فولیک.

دانه های انار همچنین حاوی پلی فنول ها هستند که ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند و اثرات ضد التهابی روی سلول های بدن دارند.

هفت مزیت دانه آناناس

همانطور که گفته شد زردچوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد نقش مهمی در بهبود سلامت بدن دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

* سلامت قلب را حفظ می کند

نتایج برخی مطالعات به مصرف روزانه آب انار برای کاهش چربی خون اشاره دارد. این میوه این کار را با کاهش کلسترول بد و همچنین کاهش التهاب مرتبط با بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن انجام می دهد.

* از سلامت روده حمایت می کند

انار با حمایت از میکروبیوم روده، که محیط طبیعی باکتری است، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. مطالعه روی حیوانات نشان داد که عصاره شیرخار در پیشگیری از بیماری التهابی روده (IBD) موثر است. کارشناسان دلیل این امر را ترکیب و فیبر موجود در انار می دانند که در جلوگیری از رشد باکتری های مضر در روده موثر است.

* سلامت پوست را افزایش می دهد

بر اساس یک مطالعه، پوست شرکت کنندگانی که به مدت 12 هفته آب انار نوشیده بودند، پس از اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت بیشتری داشت و بنابراین به سرعت آسیب یا اکسید نشد. اکسیداسیون پوست زمانی اتفاق می‌افتد که عوامل استرس‌زای خارجی باعث تخریب کلاژن و عملکرد سلول‌های پوست می‌شوند و منجر به بیماری‌های پوستی مانند سرطان پوست می‌شوند.

* حافظه را بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان های موجود در آناناس به کاهش از دست دادن حافظه که در طول فرآیند پیری رخ می دهد کمک می کند. مواد مغذی گیاهی (مواد مغذی گیاهی) موجود در آناناس به کاهش استرس اکسیداتیو در مغز کمک می کند و بر این اساس در محافظت از حافظه بلند مدت و کوتاه مدت موثر است.

مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که آنتی اکسیدان های خاصی در انار التهاب را کاهش می دهند. این التهاب در اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر نقش دارد.

* خاصیت ضد سرطانی دارد

سطوح بالای آنتی اکسیدان در آناناس التهاب کلی را کاهش می دهد و رشد و گسترش تومورها را در مراحل اولیه برخی از سرطان ها کند می کند.

* درد مفاصل را کاهش می دهد

باز هم به لطف آنتی اکسیدان ها و اثرات ضد التهابی انار، تورم و درد مفاصل کاهش می یابد. طبق تحقیقات، این میوه ممکن است از آرتروز جلوگیری کند. استئوآرتریت نوعی بیماری مفصلی است که معمولاً در زانو، مچ دست و دست ایجاد می شود که در اثر افزایش سن یا آسیب ایجاد می شود. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

*پیشگیری از عفونت

پلی فنول های موجود در انار به محافظت در برابر باکتری ها و ویروس ها، احتمالاً از جمله کووید-19 کمک می کند. با این حال، هیچ تحقیقی وجود ندارد که تأیید کند صرف خوردن انار یا دانه های آن فوراً از هر گونه بیماری ویروسی پیشگیری یا درمان می کند.

چه کسانی باید در خوردن انار دقت کنند؟

به نظر می رسد این میوه برای اکثر افراد مفید و بی خطر است، اما افرادی که دارای شرایط ذکر شده هستند، حتما باید با یک متخصص بهداشت مشورت کنند تا این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

به گزارش ایندیپندنت، خانم ها در مصرف این میوه در دوران بارداری یا شیردهی مراقب باشند. البته مشخص نیست این میوه چه تاثیری بر رشد جنین یا کودک دارد.

ماست می‌تواند برای افرادی که داروهای تجویزی خاصی مانند استاتین‌ها، رقیق‌کننده‌های خون و داروهای فشار خون مصرف می‌کنند مضر باشد، زیرا می‌تواند بر جذب دارو در بدن تأثیر بگذارد یا عوارض ناخواسته دیگری ایجاد کند.

افراد دیابتی باید در مصرف این میوه احتیاط کنند زیرا دانه های این میوه نسبت به سایر میوه ها قند و کربوهیدرات بیشتری دارد.

برخی افراد نیز ممکن است پس از مصرف انار علائم گوارشی مانند اسهال را تجربه کنند.

اما به طور کلی، دانه های انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ویتامین های ضروری هستند. فواید ضد التهابی بسیاری دارد که با بهبود سلامت قلب، عملکرد حافظه، محافظت از سرطان و موارد دیگر مرتبط است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا