خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید

آفتاب نیوز:

در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.

* ترک سیگار

در آغاز قرن بیستم، سرطان ریه یک بیماری نادر بود. افزایش چشمگیر آن عمدتاً به دلیل افزایش نرخ سیگار در جمعیت ایالات متحده است. در واقع، تخمین زده می شود که امروزه 90 درصد سرطان های ریه را می توان به سیگار یا دود تنباکو نسبت داد. سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را در زنان 25.7 برابر افزایش می دهد. در مردان این عدد 25 برابر است.

* جلوی دود نمانید

وقتی دود دست دوم را استنشاق می کنید، بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار را استنشاق می کنید. حدود 70 ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که به عنوان عامل سرطان شناخته شده است و حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دود سیگار می تواند مضر باشد.

* سطح گاز رادون را در خانه بررسی کنید

رادون یک گاز رادیواکتیو است که قابل مشاهده یا بوییدن نیست، اما دومین عامل سرطان ریه پس از سیگار کشیدن و عامل اصلی سرطان ریه در بین افراد غیر سیگاری است. رادون یک گاز رادیواکتیو است که از تجزیه اورانیوم در سنگ و خاک آزاد می شود و می تواند به منبع هوا نفوذ کند و از سوراخ های کف، دیوارها یا فونداسیون به خانه شما نفوذ کند. برای آزمایش گاز رادون در خانه، می توانید یک کیت تست خانگی تهیه کنید یا با یک متخصص تماس بگیرید تا خانه شما را برای گاز رادون آزمایش کند.

* سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید

اگر فردی در خانواده شما، چه سیگاری و چه غیرسیگاری، به سرطان ریه مبتلا شده است، این اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید. او می تواند آزمایش هایی را برای کاهش خطر شما توصیه کند.

* از مواد خطرناک دوری کنید

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، مانند آزبست، آرسنیک، نیکل، کادمیوم و اگزوز گازوئیل. محل کار جایی است که بیشتر در معرض این مواد شیمیایی خواهید بود. اگر این مواد در محل کار شما وجود دارد، سعی کنید با پوشیدن لباس های محافظ و محدود کردن قرار گرفتن در معرض این مواد، اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهید.

* از ویروس HIV آگاه باشید

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که این ویروس ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را دو برابر کند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد، از جمله:

میزان سیگار کشیدن در میان افراد مبتلا به HIV بالاست.

HIV باعث التهاب بیشتر در سراسر بدن می شود و اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی دارد.

* به طور منظم تمرین کن

مطالعات نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را 20 تا 30 درصد برای زنان و 20 تا 50 درصد برای مردان کاهش دهد.

کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چه ارتباطی بین سرطان ریه و ورزش وجود دارد، اما عوامل احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش عملکرد ریه

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

کاهش التهاب

کاهش سطح مواد سرطان زا در ریه ها

* رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی شما نیز نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی داشته باشید.

همچنین برخی از مواد غذایی وجود دارد که تحقیقات نشان می دهد ممکن است به پیشگیری از سرطان ریه کمک کند، از جمله:

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم، گل کلم و کلم بروکلی

زردچوبه

چای سبز

* سینما را جدی بگیرید

اگر به دلیل سابقه مصرف سیگار و سن در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستید، ممکن است غربالگری منظم سرطان ریه ضروری باشد. غربالگری می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان ریه کمک کند، زمانی که ممکن است درمان آن آسان تر باشد. غربالگری فقط برای افراد در معرض خطر بالای سرطان ریه توصیه می شود.

دکمه بازگشت به بالا