علمی و پزشکی

بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

به گزارش شفاف ، تجزیه و تحلیل متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که در مجموع پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بیشترین مزایای سلامتی را دارند.

مطالعه آنها که به صورت آنلاین در مجله Circulation منتشر شد ، داده های بهداشتی و پزشکی حدود دو میلیون نفر را در سراسر جهان تا 30 سال دنبال کرد.

به گفته دویچه وله ، نتایج زیر برای کسانی که فقط پنج قسمت میوه یا سبزیجات دو بار در روز می خورند به دست می آید:

– خطر مرگ 13٪ کمتر از هر علتی است

– خطر مرگ 12 درصد کمتر از بیماری های قلبی یا مغزی است

– خطر مرگ بر اثر سرطان کمتر از 10 است

– خطر مرگ 35٪ کمتر از بیماریهای تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه است

به گفته دکتر میوها و سبزیجات منابع اصلی بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و پلی فنول ها (اجزای گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی) هستند که به ویژه برای سلامت قلب مفید هستند. دانیل وانگ ، نویسنده و محقق اصلی در دانشکده پزشکی هاروارد. آنها ارتباطی با خون ندارند.

در بهترین حالت ، به گفته محققان ، مردم باید دو بار در روز میوه و سه وعده سبزیجات بخورند.

بزرگترین مزایای سلامتی ناشی از خوردن سبزیجات تیره (کلم پیچ ، اسفناج) و میوه ها و سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن (مرکبات ، توت ها ، هویج) است. ویتامین C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

نکته دیگر این است که طبق نتایج این مطالعه ، خوردن بیش از پنج وعده میوه یا سبزیجات در روز فایده بیشتری در کاهش خطر مرگ ندارد. دکتر وانگ تأکید می کند که اگر در یک روز میوه و سبزیجات دریافت نکنید ، می توانید در روزهای دیگر کمی بیشتر بخورید تا میانگین مصرف این مواد در هفته افزایش یابد.

برای این کار نیازی به ایجاد تغییرات بزرگ در رژیم غذایی معمولی خود ندارید. به عنوان مثال ، صبحانه شما می تواند یک کاسه کرفس با ادویه جات ترشی جات یا تخم مرغ و گوجه فرنگی ، پیاز و اسفناج باشد. ناهار شامل میوه ها و سبزیجات و سبزیجات مورد علاقه شما (شاید سالاد کلم و اسفناج با برش های گریپ فروت ، فلفل قرمز ، هویج) ، یک فنجان ماست میوه ای یا اسموتی با کلم و انبه باشد.

برای شام ، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی یا کدو سبز و سبزیجات بخورید. اگر فرصتی برای خوردن سبزیجات کافی در طول روز ندارید ، یک سالاد بزرگ برای شام با مقدار زیادی سبزیجات رنگارنگ و مقداری پروتئین مانند مرغ سرخ شده یا ماهی آماده کنید.

دکمه بازگشت به بالا