تیر تحریم‌ها علیه نفت روسیه به سنگ خورد

در گزارش جدید «مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک» ادعا شده است که سازوکار قیمتی G7 برای نفت روسیه نمی تواند به طور کامل به هدف خود برسد.

به گزارش شیمیشی، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) در گزارشی جدید اعلام کرد که یک سال پس از معرفی مکانیسم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود. این سازوکار موفق شد درآمد مسکو را افزایش دهد و صادرات نفت را کاهش دهد، اما به پتانسیل کامل خود نرسید.

اتحادیه اروپا، کشورهای G7 و استرالیا از 5 دسامبر سال گذشته به منظور محدود کردن درآمد مسکو، محدودیت قیمتی 60 دلاری در هر بشکه را برای صادرات نفت روسیه از طریق دریا وضع کرده اند. بر اساس مکانیسم محدودیت قیمت، شرکت های G7 و اتحادیه اروپا مجاز به ارائه خدمات حمل و نقل، بیمه و تامین مالی برای نفت و فرآورده های نفتی روسیه هستند که بالاتر از سقف تعیین شده به فروش می رسند.

روسیه تا حد زیادی مجبور به استفاده از ناوگانی از کشتی‌های به اصطلاح ارواح، که بیشتر آنها نفتکش‌های خسته هستند، برای انتقال نفت و حفظ سطح قیمت‌ها استفاده می‌کند. این ناوگان نفت را به کشورهایی مانند چین و هند انتقال می دهند که از مشتریان سنتی روسیه دور هستند و به همین دلیل هزینه حمل و نقل بسیار بالاتری دارند.

در گزارش مرکز CERA آمده است: اگرچه واضح است که تحریم ها از عزم مبارزه روسیه کاسته نشده است، اما تحلیل این مرکز نشان می دهد که ممنوعیت صادرات نفت به اتحادیه اروپا و گروه هفت کاهش یافته است. درآمد این کشور از صادرات نفت 14 درصد کاهش یافته است.

بر اساس برآورد CERA، ممنوعیت واردات و تعرفه ها باعث شد روسیه 36.8 میلیارد دلار (34 میلیارد یورو) از درآمد صادراتی خود را از دست بدهد. این اثر بسیار کمتر از آن چیزی است که می‌توان به آن دست یافت و سطح قیمت‌ها تأثیر داشته است اما نتوانسته است پتانسیل خود را برآورده کند.

به گفته تحلیلگران CERA، تحریم ها بر درآمد صادرات روسیه در نیمه اول سال 2023 تأثیر گذاشت، اما عدم اجرای، یکپارچه سازی و کنترل سقف قیمت به روسیه اجازه داد تا این تأثیر را در نیمه دوم سال جبران کند.

غرب در تلاش است تا خشونت علیه کسانی را که مکانیسم قیمت گذاری نفت روسیه را دور می زنند، تشدید کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا در هفته های اخیر چندین کشتی و صاحبان آنها را به دلیل نقض مکانیسم افزایش قیمت جریمه کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا