توصیه‌های طب ایرانی برای فصول سرد سال

قائم مقام معاونت درمان و پشتیبانی وزارت بهداشت اقدامات لازم برای حفظ سلامت توسط پزشکان ایرانی در فصول سرد سال را تشریح کرد.

به گزارش شیمیشی، دکتر سید مهدی میرغضنفری به افزایش بیماری ها در فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: افرادی که سرماخوردگی دارند در فصول سرد سال بیشتر بیمار می شوند و از طرفی افراد تب دار نیز بیمار می شوند. تب کمتر شایع است و در طول بیماری به سرعت بهبود می یابد.

وی همچنین گفت: افراد سرماخورده معمولا با خوردن غذای سرد سرما می خورند و ناراحت می شوند. همچنین متابولیسم آنها پایین و حرکات آنها کند است. این افراد از نظر شخصیتی درونگرا هستند.

معاون درمان و معاونت درمان وزارت بهداشت، پیشگیری را مهمترین اقدام در طب ایرانی دانست و تصریح کرد: این افراد باید از کارهایی که حالشان را بدتر می کند دوری کنند.

این محقق پزشکی ایرانی تصریح کرد: در درجه اول افراد سرماخورده باید مصرف غذاهای سرد را کاهش دهند. اگر شیر گرم و حاوی عسل و زنجبیل باشد بهتر از شیرهای دیگر است.

فرمود: سالادها بیشتر سرد است; خوردن سالاد، خیار و گوجه فرنگی بدن را خنک می کند و این افراد باید سالاد را با سبزیجات جایگزین کنند. نعناع و ترخون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سرماخوردگی می شود.

تاکید کرد: ورزش هوا را گرم می کند و داشتن برنامه ورزشی منظم به خصوص در فصل زمستان به همه توصیه می شود.

وی یادآور شد: مبتلایان به سرماخوردگی در فصل زمستان خود را بپوشانند و به ویژه هنگام خواب سر خود را با کلاه و روسری بپوشانند. قسمت پایین باید محکم و متناسب باشد و در صورت امکان احساس شود. همچنین در صورت استفاده از صندلی مخصوصاً برای افرادی که درد مفاصل دارند مناسب است.

وی همچنین گفت: افراد بلافاصله پس از دوش گرفتن از خانه خارج نشوند تا باد سرد به آنها نخورد و کلاه و شال گردن داشته باشند و از سینوس های خود محافظت کنند.

نایب رئیس سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: مردم غذای گرم زیاد نخورند. افراد سرد مزاج نیز باید اعتدال را رعایت کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان و وزارت بهداشت ایران، وی توصیه کرد: عسل انتخاب خوبی است که باید در آب سرد حل شود. آب انگور و عرقیات مانند گل بابونه بسیار مناسب است. شیر، خامه و شیرین کننده های طبیعی مانند انجیر نیز توصیه می شود.

وی در پایان گفت: توصیه می شود افراد خواب کافی داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان در بالاترین حد خود قرار گیرد و کمتر در معرض ابتلا به بیماری های ویروسی قرار گیرد. در عین حال، آرامش به افزایش کیفیت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا