تغییر اقلیم، شدت و فراوانی وقوع مخاطرات جوی را افزایش داده است

سهر تاجبخش گفت: تغییرات اقلیمی اثرات و پیامدهای زیادی بر روی زمین به ویژه کشورهای منطقه ما داشته است که یکی از آنها افزایش شدت و فراوانی مخاطرات جوی است.

به گزارش شیمیشی، سهر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی عصر امروز در ادامه برنامه سفر خود به استان قم در دیدار با استاندار این استان گفت. : در سال های اخیر تاثیر تغییرات آب و هوایی در مناطق وسیعی از کره مشاهده شده است که یکی از این مناطق خاورمیانه و ایران است.

وی همچنین گفت: سیل های شدید سال گذشته در پاکستان، بارندگی های شدید تابستان گذشته در ایران، موج سرما و گرما در منطقه و تغییر نوع بارندگی های جوی و افزایش دوره های خشکسالی و… همگی نمونه هایی از پیامدهای تغییر اقلیم است. . .

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: علاوه بر تغییرات اقلیمی، برخی فعالیت ها از جمله تغییر کاربری اراضی، عبور رودخانه ها، تخریب منابع طبیعی، گسترش شهری و… انجام می شود. اثرات تغییرات آب و هوا

تاج بخش مسلم در ادامه سخنان خود به تشریح برنامه های توسعه ای سازمان هواشناسی کشور در زمینه پایش و پیش بینی خطرات جوی ناشی از وقوع تغییرات اقلیمی و افزایش مخاطرات به ویژه در استان قم پرداخت.

وی راه اندازی مرکز تحقیقات مخاطرات هوا و اقلیم در قم را از وظایف مهم سازمان هواشناسی کشور دانست و گفت: این مرکز تلاش می کند تا جنبه های نامرئی مخاطرات جوی و بلایای جوی را آشکار کند و یک کار معتبر و علمی را توسعه دهد. نقشه راه کاهش اثرات و پیامدهای این پدیده ها کمک می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تمرکززدایی از خدمات و فعالیت ها و به دلایل فنی، قم را برای ساخت این مرکز انتخاب کرده است.

تاج بکس مسلم تصریح کرد: استان قم با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیم خاص خود همواره تحت تاثیر تهدیدات مختلف جوی از جمله سیل، خشکسالی و طوفان گرد و غبار قرار دارد که توانایی خوبی برای پژوهش در این زمینه دارد.

استاندار قم در این دیدار حمایت خود را از توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی به ویژه در حوزه مخاطرات هوایی در استان اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، این نشست با حضور بهزاد لایقی معاون پیش بینی، فرح محمدی معاون فنی و شبکه پایش، مهدی رهنما رئیس پژوهشکده تحقیقات جوی و علوم جوی برگزار شد. . و حیدری بنی مدیر کل هواشناسی قم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا