تشخیص اختلالات شخصیتی در مشاوره ازدواج/ با کدام شخصیتها ازدواج ممنوع است؟

این مشاور خانواده حدود و ممنوعیت ازدواج با افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مختلف را تشریح کرد.

زهرا السادات در گفت وگو با شیمیشی از آقایی پرسید. وی یکی از مهم ترین نکات در ازدواج را سازگاری تیپ های شخصیتی همسران عنوان کرد و گفت: وقتی صحبت از تیپ های شخصیتی می شود، در واقع نقشه جغرافیایی درونی، انواع واکنش ها و رفتار بیرونی یک فرد صحبت می کنیم. شخص نوع ادراک، احساسات و رفتار خاص هر تیپ شخصیتی متفاوت است و بنابراین با توجه به تیپ های شخصیتی می توان نحوه رفتار و واکنش، حل مشکلات و سازگاری و سایر مشکلات را پیش بینی کرد.

وی با تاکید بر اینکه شخصیت بر کیفیت روابط زناشویی تاثیر ماندگار دارد و برخی از ویژگی های شخصیتی می تواند عاملی برای تشدید مشکلات و تعارضات بین همسران باشد گفت: تعارض بزرگترین تهدید برای تداوم روابط همسران است.

این مدرس دانشگاه به وجود تیپ های شخصیتی که برخی از آنها برای ازدواج با یکدیگر سازگاری بیشتری دارد، یادآور شد: بر خلاف تیپ های شخصیتی عادی، اختلالات شخصیتی متفاوتی نیز وجود دارد. اختلالات شخصیت، یعنی ویژگی های شخصیتی انسان، ناپایدار و ناسازگار است، بنابراین باعث اختلالات روانی انسان خواهد شد. به همین دلیل اختلالات شخصیتی طرفین باید در مشاوره ازدواج بررسی شود.

به گفته پورسعید آقایی، اختلالات شخصیت به طور کلی به سه گروه تقسیم می شود و اختلالات شخصیت دسته اول سه نوع اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و اختلال شخصیت اسکیزوئید است و ازدواج با گروه اول ممنوع است. به عبارت دیگر، اگر در مشاوره مشخص شود که یکی از طرفین عقد به یکی از اختلالات شخصیتی این گروه مبتلا است، ممنوعیت این ازدواج توصیه می شود.

این مدرس دانشگاه به اختلال شخصیت پارانوئید اشاره کرد و توضیح داد: افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید نسبت به دیگران بی اعتمادی و بدگمانی گسترده ای دارند که باعث می شود افراد تمام نیت دیگران را بد تعبیر کنند. این بیماری معمولا در بزرگسالان ایجاد می شود و ظاهر می شود.

وی در ادامه سخنان خود به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی پرداخت و گفت: افراد مبتلا به این اختلال نقایص اجتماعی و انسانی گسترده ای نیز دارند که علاوه بر تعاریف شناختی و فهمی، ناراحتی شدید یا عدم توانایی در برقراری روابط صمیمانه را شامل می شود. . این بیماری در اوایل بزرگسالی نیز شروع می شود. این دسته از افراد مانند افراد مبتلا به اختلال پارانوئید دارای ویژگی هایی مانند بدبینی، روابط عاطفی سرد و گوشه گیری و انزوا، افکار عجیب جادویی و تجربیات و تغییرات ادراکی غیرعادی هستند.

این مشاور خانواده در ادامه سخنان خود به سومین اختلال شخصیت گروه اول با نام اختلال شخصیت اسکیزوئید توجه کرد و توضیح داد: مشخصه اصلی این اختلال وجود کناره گیری از روابط اجتماعی و محدودیت عاطفی است. تظاهرات در افراد موقعیت ها در انسان این الگو در اوایل بزرگسالی نیز رخ می دهد و افراد مبتلا به این اختلال شبیه به دو گروه اختلالات شخصیت اسکیزوتایپی و پارانوئید هستند با این تفاوت که کمتر بدبین هستند. در واقع این دسته از افراد به صورت سنگی شناخته می شوند و به هیچ وجه توانایی لذت بردن از زندگی را ندارند.

این مشاور خانواده به گروه دوم اختلالات شخصیت که گروه B نامیده می شود اشاره کرد و گفت: اختلال شخصیت مرزی نیز در گروه دوم اختلالات شخصیت قرار می گیرد که ویژگی اصلی آن الگوی گسترده بی ثباتی در روابط بین فردی، خودآگاهی است. و احساسات در این انسان است. این افراد در کنار آسیب‌پذیری ظاهری که از اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و در زمینه‌های مختلف دیده می‌شود، تغییرات ناگهانی در خلق و خو، افکار، رفتار و روابط بین فردی را نیز تجربه می‌کنند.

وی به اختلال شخصیت ضداجتماعی که یکی از ممنوعیت های ازدواج نیز محسوب می شود، توجه کرد و گفت: در این دسته از مشکلات الگوی گسترده ای از خیانت و تضییع حقوق دیگران وجود دارد. این بیماری از جوانی شروع می شود و تا پیری ادامه می یابد. این افراد درمانده و ناقض حقوق دیگران هستند و امکان ضرب و شتم و کشتن وجود دارد.

به گفته وی، علاوه بر برخی اختلالات شخصیتی، برخی اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوافکتیو، اختلالات عاطفی و آسیب از جمله ممنوعیت های ازدواج است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سایر اختلالات شخصیتی در ممنوعیت های ازدواج نیست، بلکه در محدوده ازدواج است، یادآور شد: به عنوان مثال اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال شخصیت نمایشی، اختلال وسواس فکری- جبری و اختلال شخصیت منفعل- پرخاشگر. و همچنین اختلالات شخصیتی که ازدواج را ممنوع نمی کند، شاید در محدوده ازدواج باشد، بنابراین باید در مرحله مشاوره قبل از ازدواج تشخیص داده شود و سپس مراحل درمان فردی که برای ازدواج آماده می شود آغاز شود. مهم است که شریک آینده فرد نیز از مشکلاتی که با آن روبرو خواهد شد آگاه باشد.

پورسید اخایی ادامه داد: یکی از محدودیت های ازدواج اختلال دوقطبی است که افراد دو مرحله شیدایی و افسردگی را پشت سر می گذارند. ازدواج با افراد مبتلا به این نوع بیماری محدود است. یعنی می توان با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ازدواج کرد، اما شرایطی وجود دارد. ابتدا روانپزشک باید شدت بیماری و عود بیماری را در طول سال بررسی کند. از آنجایی که این بیماری با دارو درمان می شود و امکان بهبودی وجود دارد، امکان ازدواج خوب وجود دارد، مشروط بر اینکه همسرش از بیماری او آگاه باشد و بداند که احتمال انتقال این بیماری به کودک وجود دارد. .. در عین حال از علائم عود و دوره های بهبودی آگاه باشید.

وی خاطرنشان کرد: پنهان شدن فرد مبتلا به این بیماری باعث ایجاد اضطراب و تشدید بیماری فرد می شود.

این مشاور خانواده معتقد است ازدواج با افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی دارای مزایا و معایبی است. برخی از اختلالات شخصیت دسته اول و برخی از اختلالات شخصیت دسته دوم که قبلاً ذکر شد جزو ممنوعیت ها و بقیه نیز جزو ممنوعیت ها هستند.

این مدرس دانشگاه درباره نحوه تشخیص اختلالات شخصیت قبل از ازدواج گفت: تشخیص اختلالات شخصیت در مشاوره ازدواج از طریق مصاحبه های روانشناختی گسترده و مشاوره ازدواج و از طریق تست انجام می شود. بنابراین مشاوره ازدواج یکی از موارد ضروری و الزامی است. همانطور که آزمایشات ژنتیک و آزمایش خون قبل از ازدواج ضروری و اجباری تلقی می شود، مشاوره ازدواج نیز الزامی است.

وی تاکید کرد: محدودیت ها و محدودیت های ذهنی در ازدواج 10 تا 20 درصد افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و موضوعی فراگیر در جامعه نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا