تدوین نقشه مشکلات تغذیه‌ای به تفکیک استان‌ها / تهیه نقشه‌های محلی؛ گام بعدی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت از تهیه نقشه مشکلات غذایی کشور در مدت یک ماه خبر داد و گفت: این نقشه کاملا بر اساس دانش مسئولان مربوطه و پزشکان خانواده است. برای حل مشکلات این حوزه برنامه ریزی می کند.

احمد اسماعیل زاده در گفت وگو با شیمیشی: وی در این خصوص توضیح داد: برای هر استان و دانشگاه علوم پزشکی حتی برای نواحی در حال انجام برنامه هستیم تا معاونت بهداشتی دانشگاه مربوطه از مشکلات تغذیه منطقه تحت نظارت خود آگاهی کامل داشته باشد.

وی همچنین گفت: نقشه کلی کشور وجود دارد; به عنوان مثال ما آمار چاقی یا کوتاه قدی کودکان در استان های مختلف را داریم و می دانیم کدام استان ها قرمز هستند تا بتوانیم مداخلات مربوطه را انجام دهیم، اما اکنون قصد داریم چنین نموداری را با جزئیات ریزتر تهیه کنیم. برای حل هر مشکل غذایی

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت ادامه داد: برای 10 شاخص مهم از جمله کوتاهی قد، لاغری، کم وزنی، اضافه وزن، چاقی، مصرف نمک بیولوژیک و … 80 درصد کار را انجام داده ایم. و اکنون در حال تدوین این طرح هستیم و فکر می کنم تا یک ماه آینده نقشه ملی دانشگاه های علوم پزشکی برای این 10 شاخص تهیه شود.

وی همچنین گفت: آنچه باقی می ماند مجموعه نقشه های محلی است که باید کارشناسان هر منطقه آموزش ببینند تا دانش لازم برای جمع آوری نقشه را به شیوه ای متفاوت تولید کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد چنین نقشه ای نقش مفید و موثری در تهیه اقدامات طرح سلامت خانواده دارد، گفت: به دلیل اینکه اگر پزشک خانواده بداند کدام مناطق محله خود با توجه به شاخص های ذکر شده وضعیت مناسبی ندارد، بهتر پرداخت کند. توجه و می توان برنامه ریزی مداخله ای انجام داد. خواهد داد

وی در پایان گفت: این نقشه مربوط به اطلاع رسانی برنامه ها به مسئولان و پزشکان خانواده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا