به تنظیمات کارخانه برمی‌گردیم/ پکیج‌های خانگی فاقد فیلتر هستند

مدیر تجاری سازی الیاف نانو مرکز توسعه فناوری نانو به نقش فیلترهای نانو در جذب ذرات 2.5 میکرونی به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از آلودگی هوا ناشی از مصرف گاز است. بسته هایی که در حال حاضر در منازل هستند اغلب بدون فیلتر استفاده می شوند.

به گزارش خبر شیمیشیآغاز فصل پاییز و زمستان به دلیل افزایش آلودگی در این کلانشهر، آغاز تعطیلات زمستانی کشور است. پیکان شاکیان او نیز به سمت گازوئیل است. گازوئیلی که در اکثر کشورهای توسعه یافته به عنوان سوخت ارزانی دیده می شود.

به منظور کاهش آلایندگی کارخانه های دیزل باید با سوخت مناسب یا با نصب فیلتر برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا تعویض شود. اما به گفته محققان، تنها با تجهیز خودروهای دیزلی به فیلترهای دوده و استفاده از فیلترهای نانو در صنعت، نمی توان شهر عاری از سم ایجاد کرد، بلکه باید فرآیندهای دیگری را اجرا کرد.

در شرایطی که آلودگی هوای کلان شهرها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، نوآوری محققان ایرانی به حذف آلاینده های هیدروکربنی از محیط زیست کمک کرده است. فیلتر بنزین تولیدی قابل استفاده بر روی انواع خودروهای دیزلی تا پایه موتور یورو 2 و با شرایط سوخت گازوئیل یورو 2 و گوگرد 700 PPm و همچنین عمر و پایداری 3 برابر نمونه فیلتر سرامیکی خارجی بیشتر است.

این فیلتر هوا قابلیت به دام انداختن ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون را دارد. بنابراین می تواند گام مهمی برای کنترل آلودگی باشد، ضمن اینکه این فیلترها می توانند با نصب مبدل نانو کاتالیزوری در خودروهای بنزینی نیز استفاده شوند.

نقش نانو فیلترها در کاهش آلودگی

سپهر آذرشب، مدیر تجاری سازی نانوالیاف مرکز توسعه فناوری نانو در گفت وگو با شیمیشی. وی بر خواص الیاف نانو تاکید کرد و گفت: فیلترهای کاغذی اغلب در صنایع مختلف مانند نیروگاه ها و خودروسازی استفاده می شود.

وی همچنین گفت: با توجه به وضعیت شبکه نانوالیاف و ابعاد نانومتری نسبت حجم به سطح افزایش می‌یابد. بنابراین استفاده از آن در فیلترها به این دستگاه ها اجازه می دهد تا ذرات و ترکیبات کثیف را در مقیاس نانومتری، بدون افت فشار، حل کنند.

آذرشب با اشاره به اینکه استفاده از فناوری نانو در فیلترها عملکرد آنها را بین 30 تا 40 درصد افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: این امر برای بسیاری از صنایع حائز اهمیت است. نمونه آن در اتاق های تمیز صنعت داروسازی است که حرکت میکروارگانیسم ها با اندازه های کمتر از میکرون باید کنترل شود که با الیاف نانو قابل اجراست.

مدیر بازرگانی حوزه نانو الیاف، توسعه فناوری نانو را یکی از حوزه‌هایی دانست که فیلترهای نانو در نیروگاه‌ها و خودروسازی‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و ادامه داد: مشکلی که داشتیم این بود که متوجه شدیم هر محصولی یک نانو دارد. برچسب و هر صنعتی که به آن می رویم، توضیح می دهد ممکن است نمونه نانویی از محصول با قیمت متفاوتی وجود داشته باشد.

تنظیم اولین نشانگر استاندارد برای فیلتر نانو

این میانجی با بیان اینکه تشخیص استفاده از نانو در آن محصول سخت است، گفت: نیاز در بازار وجود داشت و ما چندین سال است که به این نیاز واقف بوده ایم و برای اجرای آن و با همکاری ارزیابی با مشکل مواجه شدیم. گروه و استاندارد مرکز نانو، نحوه اعطای نماد نانو را بهبود بخشید و اولین شرکت توانست نماد نانو را دریافت کند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که این راه اصلاح شود تا سایر محصولات مبتنی بر فناوری نانو بتوانند نماد نانو را دریافت کنند.

مدیر بازرگانی حوزه نانو الیاف توسعه فناوری نانو افزود: در سال‌های گذشته گواهینامه مقیاس نانو را اعطا کرده‌ایم، اما نشان نماد نانو برای اولین بار است که به این شرکت تولیدکننده فیلتر نانو اعطا می‌شود.

آذربایجان به اثرات زیست محیطی فیلترهای نانو الیافی اشاره کرد و گفت: 10 درصد صنایع از نانو فیلترهای تولید شده در کشور بهره مند شده اند.

وی با توجه به اهمیت استفاده از نانو در انواع ماسک‌ها، تصریح کرد: در دوران کرونا شاهد بودیم که ماسک‌های مبتنی بر الیاف نانو با نام‌های N97 و N99 هر حرکت میکروارگانیسم‌ها و در حوزه نانو را کنترل می‌کنند. فیلترهای فیبر، آنها نیز موثر هستند. نمونه آن فیلترهای هپا است که فیلترهای پیچیده تری هستند و برخی از شرکت ها روی این حوزه تمرکز کرده اند تا بتوانند در آینده این نوع فیلترها را به بازار عرضه کنند.

مصرف گاز یکی دیگر از دلایل آلودگی هوای تهران است

آذرشب در خصوص استقبال صنعت از فیلترهای الیافی نانو گفت: وقتی صنعت می بیند که با وضعیت فعلی می تواند محصولات خود را بفروشد و خریدار داشته باشد، تغییری نمی بیند مگر اینکه فشار بازار یا فشارهای استاندارد وجود داشته باشد. .

وی به تاثیر فیلترهای نانو در کاهش آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: قسمت زیادی از آلودگی هوا و قسمت زیادی از آن مربوط به ذرات 2.5 میکرون و قسمت زیادی از اینها است. ذرات ناشی از این فیلترها پوشیده شده است، عوامل زیادی در آلودگی هوای تهران وجود دارد.

مدیر بازرگانی نانوالیاف توسعه فناوری نانو استفاده از گاز خانگی را یکی از عوامل آلودگی هوای تهران خواند و یادآور شد: پکیج هایی که در حال حاضر در منازل استفاده می شود اغلب فیلتر ندارند، هم اکنون قسمت زیادی از آلودگی هوا ناشی از گاز است. مصرف. .

آذربایجان تاکید کرد: در حال حاضر دچار شرایط جوی نشده ایم، زیرا دمای هوا کمتر از 7 تا 8 درجه نبوده است، اما پکیج اکثر ساختمان های مسکونی سبک است و سوخت گاز دارند.

وی همچنین به آلودگی در حوزه خودروها اشاره کرد و گفت: دو مشکل آلودگی در این حوزه وجود دارد و گفت: یکی بحث اگزوز است که از این نانو فیلترها در اگزوزها استفاده نمی شود، زیرا بحث کاتالیست است. مهم. و الیاف نانو در فیلترهای کابین خودرو ساخته می شود که استفاده از آنها از ورود هوای کثیف به داخل کابین جلوگیری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا