بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به سندرم تخمدان

برای افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مقابله با این بیماری می تواند از نظر جسمی و روحی خسته کننده باشد. این تا حدی به این دلیل است که PCOS، که بر هورمون‌های زنان تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث عوارض تهدیدکننده زندگی از جمله ناباروری شود.

در حالی که هنوز هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، راه هایی برای مدیریت این بیماری وجود دارد. برای برخی، این ممکن است شامل رژیم غذایی سالم و انتخاب سبک زندگی باشد. اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید، پزشک می‌تواند توصیه‌های خاصی برای کمک به علائم به شما بدهد، اما افزودن غذاهای زیر به رژیم غذایی‌تان نیز ممکن است کمک کند.

PCOS چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که می تواند در هر زمانی پس از بلوغ شروع شود، اما بیشتر در زنان در سنین باروری که در تلاش برای باردار شدن مشکل دارند، تشخیص داده می شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، این سندرم 6 تا 12 درصد از افراد در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.

این وضعیت می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود که برخی از شایع ترین آنها عبارتند از قاعدگی نامنظم یا از دست رفته، کیست تخمدان، رشد بیش از حد مو، آکنه، التهاب مزمن و ناباروری. تحقیقات همچنین نشان داده است که افراد مبتلا به PCOS بیشتر در برابر انسولین مقاوم هستند که می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر بیشتر در معرض کلسترول یا فشار خون بالا، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 و چهار برابر بیشتر احتمال دارد که به پیش دیابت مبتلا شوند. در نهایت، اضافه وزن یا چاق بودن یک ویژگی مشترک در بین افراد مبتلا به PCOS است، مطالعات نشان می دهد که 33 تا 83 درصد از افراد مبتلا به این بیماری دارای وزن متوسط ​​هستند.

این افراد ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را بدتر از افرادی که اضافه وزن ندارند تجربه کنند، بنابراین متخصصان اغلب توصیه می کنند که بیماران PCOS از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنند و از نظر بدنی فعال بمانند تا وزن خود را کنترل کنند و علائم را مدیریت کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که افراد مبتلا به PCOS ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین برای کاهش وزن تلاش کنند.

بهترین غذاها برای بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

صرفاً پیروی از یک رژیم غذایی سالم PCOS را درمان نمی کند، اما ممکن است به شما در حفظ وزن سالم، بهبود علائم و کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری ها کمک کند. در زیر برخی از غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به این سندرم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم PCOS آورده شده است.

سبزی با برگ های تیره

اسفناج، کلم پیچ، آروگولا، گل کلم و سایر سبزیجات دارای برگ تیره سرشار از فیبر هستند که می تواند هضم را کند کند، به کنترل قند خون کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. به علاوه، این نوع غذاها همچنین می توانند با التهاب که یک مشکل رایج در افراد مبتلا به PCOS است، مبارزه کنند. خوردن سبزیجات برگدار ممکن است به افراد کمک کند تا با افزایش تولید سروتونین و دوپامین در مغز با اثرات منفی PCOS بر سلامت روان مبارزه کنند.

کلم بروکلی و گل کلم

مانند سبزی های برگ دار، کلم بروکلی و گل کلم سبزیجات غیر نشاسته ای هستند که دارای چندین ویژگی مهم هستند که می توانند برای بیماران PCOS مفید باشند. به عنوان مثال، آنها پر از فیبر هستند، که به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و در نتیجه به شما کمک می کند وزن خود را مدیریت کنید. علاوه بر این، کلم بروکلی و گل کلم منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و به کاهش التهاب کمک می کنند. در نهایت، نشان داده شده است که مصرف سبزیجات چلیپایی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، که یک نگرانی جدی برای بسیاری از افراد مبتلا به PCOS است.

شاه توت

انواع توت ها، از جمله زغال اخته و توت فرنگی، منبع قدرتمند دیگری از آنتی اکسیدان ها هستند که آنها را به رژیم غذایی ضد التهابی و سالم PCOS تبدیل می کند. این توت ها، همراه با تمشک و توت سیاه، ممکن است به مدیریت قند خون نیز کمک کنند، که می تواند برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین مفید باشد. همچنین، مانند سبزیجات با برگ سبز تیره و سبزیجات چلیپایی، توت ها سرشار از فیبر هستند، بنابراین بدون مصرف کالری زیاد احساس سیری خواهید کرد.

غلات کامل

خوردن غلات کامل به جای غلات تصفیه شده فواید زیادی برای افراد مبتلا به PCOS دارد. برای شروع، غلات کامل (مانند برنج قهوه ای، نان 100٪ گندم کامل، کینوا و جو دوسر) حاوی مواد مغذی مهمی از جمله فیبر هستند که در همتایان تصفیه شده خود یافت نمی شوند. همانطور که اشاره کردیم، پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. علاوه بر این، غذاهای غلات کامل فرآوری نشده حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است به علائم PCOS کمک کند.

ماهی روغنی

ماهی هایی مانند سالمون، تن، ماهی خال مخالی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که چربی های ضروری و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی دارد، از مبارزه با التهاب گرفته تا کاهش علائم افسردگی و اضطراب، سه موردی که معمولاً افراد مبتلا به PCOS را تحت تاثیر قرار می دهد، و از آنجایی که ماهی منبع خوبی از پروتئین بدون چربی است، مصرف آن می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. بهتر خون نیز کمک می کند.

آووکادوها

آووکادو سرشار از فیبر و چربی های غیراشباع سالم است که می تواند به شما کمک کند بعد از غذا احساس سیری کنید، به کاهش وزن و تنظیم قند خون کمک کند. با جایگزینی چربی های اشباع شده مانند کره و مارگارین با چربی های اشباع مانند آووکادو یا روغن زیتون، می توانید بهتر از خود در برابر بیماری های قلبی محافظت کنید و التهاب را در بدن کاهش دهید. علاوه بر این، آووکادو حاوی بسیاری از ویتامین های گروه B، از جمله نیاسین و فولات است که به همه چیز از تنظیم متابولیسم گرفته تا تقویت خلق و خوی شما کمک می کند.

آجیل

همچنین می توانید چربی های غیراشباع را در مغزها و دانه ها، از جمله گردو، بادام هندی، بادام، دانه کتان و دانه چیا پیدا کنید. اگر PCOS دارید، این چربی های سالم می توانند مشکلات مقاومت به انسولین را بهبود بخشند. آجیل ها همچنین دارای فیبر و پروتئین بالایی هستند، بنابراین می توانند معده شما را سیر نگه دارند و از مدیریت بهتر وزن پشتیبانی کنند. بعلاوه، دانه ها منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که مخصوصاً برای بیماران PCOS گیاهخوار یا وگان که نمی توانند این مواد مغذی مهم را از منابع حیوانی دریافت کنند، ضروری است.

سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین یکی دیگر از مواد غذایی غنی از فیبر است که می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم PCOS گنجانده شود. فیبر به عنوان یک کربوهیدرات پیچیده به کند شدن هضم و کاهش سطح قند خون کمک می کند. سیب زمینی شیرین اغلب به جای سیب زمینی سفید برای بیماران سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود، زیرا آن ها شاخص گلیسمی پایین تری دارند، به این معنی که خوردن سیب زمینی شیرین نباید قند خون شما را به سرعت سیب زمینی های معمولی افزایش دهد. این برای افراد مبتلا به دیابت و هر کسی که در معرض خطر ابتلا به دیابت است، از جمله زنان مبتلا به PCOS، مهم است.

مالیات قرمز

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که یکی دیگر از مواد غذایی دوستدار PCOS است. لیکوپن همراه با ویتامین C که در گوجه فرنگی نیز یافت می شود، با کمک به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن که به سلول ها آسیب می رسانند، التهاب را کاهش می دهد. فشار خون پایین مزمن رایج در بین افراد مبتلا به PCOS می تواند منجر به مشکلاتی مانند بیماری قلبی و فشار خون بالا شود، بنابراین عاقلانه است که افراد مبتلا به این بیماری از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند جستجوی گوجه فرنگی استفاده کنند.

چای سبز

مردم در سراسر جهان هزاران سال است که از مزایای چای لذت می برند و چای سبز فواید خاصی برای مبتلایان به PCOS دارد. به عنوان مثال، چای سبز و سایر چای های کافئین دار سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول هستند که به کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد برای مبارزه با التهاب کمک می کند. تحقیقات بالینی همچنین نشان داده است که چای سبز می تواند به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند وزن خود را کاهش دهند، BMI خود را کاهش دهند و مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

منبع: cnet

دکمه بازگشت به بالا