بهترین راه برای تشخیص بیماری تالاسمی

تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی اختلال خونی است که به آزمایش MCV معروف است. این آزمایش اندازه گلبول های قرمز شما را اندازه گیری می کند و در صورت مشکوک بودن پزشک، آن را درمان می کند. در ادامه با این آزمون بیشتر آشنا خواهید شد.

MCV در آزمایش خون چیست؟

برای پاسخ به سوال MCV آزمایش خون چیست؟ می توان گفت که این عامل به عنوان میانگین تعداد سلول ها نیز شناخته می شود و عدد مهمی است که در آزمایش کل خون CBC ذکر شده است. MCV مقداری است که اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز را تعیین می کند. این نشانگر می تواند به تشخیص انواع کم خونی و تالاسمی کمک کند.

در حالی که MCV می تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد، معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود. MCV با شمارش خون و سایر شمارش گلبول های قرمز، از جمله میانگین سطح هموگلوبین سلولی (MCHC) و تکثیر گلبول های قرمز (RDW) اندازه گیری می شود. این آزمایش ها با هم می توانند برای اصلاح اختلالات خونی مورد استفاده قرار گیرند.

MCV میکروسیتوز نامیده می شود که به معنای گلبول های قرمز کوچک است. افزایش MCV ماکروسیتوز نیز نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند. هنگامی که تعداد گلبول های قرمز و سایر آزمایشات طبیعی باشد، MCV می تواند یک آزمایش مفید باشد. این امر به ویژه در زمان تشخیص بیماری کلیوی صادق است. این مقاله دلیل آن را توضیح خواهد داد تست MCV از این آزمایش چه انتظاری باید داشت و چگونه نتایج را تفسیر کرد.

mcv در آزمایش خون

هدف از تست MCV چیست؟

میانگین توده بدن یکی از اعدادی است که در تست کامل CBC ارائه شده است. بنابراین، هنگامی که آزمایش CBC نشان داده می شود، علامت MCV نیز ظاهر می شود. این نوع آزمایش خون ممکن است به عنوان بخشی از یک آزمایش روتین تجویز شود. همچنین ممکن است به عنوان بخشی از تشخیص، درمان و نظارت بر بسیاری از شرایط پزشکی استفاده شود.

با این حال، مواقعی وجود دارد که پزشک شما ممکن است بخواهد هنگام ارزیابی علائم شما یا یک وضعیت خاص، MCV شما را تحت نظر داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای ارزیابی علائم احتمالی کم خونی مانند خستگی، زردی پوست و سبکی سر
  • برای تشخیص انواع کم خونی یا تالاسمی
  • برای ارزیابی سایر بیماری های خونی مانند تعداد گلبول های سفید یا ترومبوز

mcv بالا

تست MCV چگونه تفسیر می شود؟

MCV در آزمایش خون، عددی است که اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز خون در واژن را تعیین می کند. بنابراین، MCV بالا به این معنی است که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. در مقابل، MCV های کم به این معنی است که کوچکتر از حد متوسط ​​هستند. تعیین اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز در تعیین نوع کم خونی فرد بسیار مفید است. برای مثال:

  • MCV بالا به عنوان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 دیده می شود.
  • MCV به ندرت با کم خونی فقر آهن یا تالاسمی دیده می شود.

سطح MCV معمولاً در طول زمان پایدار است و به آرامی در نوسان است، تا زمانی که افراد تزریق خون انجام دهند. اگر ناهنجاری MCV به دلیل کمبود آهن باشد، ممکن است به مرور زمان با مصرف مکمل آهن افزایش یابد.

میزان طبیعی MCV در آزمایش خون

نرخ طبیعی برای MCV 80 تا 94 فمتولیتر (FL) است. با این حال، آنچه آزمایشگاه ها به عنوان یک توالی طبیعی ارائه می کنند ممکن است تا حدودی متفاوت باشد. برخی از تفاوت ها بین آزمایشگاه ها ممکن است به دلیل تفاوت در تجهیزات، تکنیک ها و مواد شیمیایی مورد استفاده باشد.

اگر سطح MCV در آزمایش خون شما طبیعی است، به این معنی نیست که مطمئناً بیماری مانند کم خونی ندارید. کم خونی هایی وجود دارد که اندازه گلبول های قرمز در آنها طبیعی است (مانند کم خونی نرموسیتی). پزشک شما نتایج آزمایش شما را با سابقه پزشکی و نتایج سایر آزمایشات بررسی می کند.

mcv پایین

علائم MCV پایین چیست؟

MCV کمتر از حد نرمال است که به این معنی است که گلبول های قرمز خون شما کوچکتر از حد طبیعی هستند (میکروسیت). میکروسیتوز معمولاً نتیجه عدم تشکیل هموگلوبین است. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن در خون را بر عهده دارد.

با این حال، نتیجه ای که کمی کمتر از حد طبیعی باشد ممکن است از نظر پزشکی مهم نباشد زیرا آزمایش معمولاً روز به روز انجام می شود و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما این نتیجه را بر اساس تاریخچه پزشکی و سایر آزمایشات مانند گلبول های قرمز، هموگلوبین و سایر علائم گلبول های قرمز تفسیر می کند.

بیماران مبتلا به میکروسیتوز معمولاً تا زمانی که کم خونی آنها شدید نباشد هیچ علامتی نشان نمی دهند. سایر شمارش خون ممکن است به تعیین علت میکروسیتوز کمک کند.

MCV موارد زیر در موارد زیر قابل مشاهده است:

  • کمبود آهن
  • تالاسمی
  • کم خونی یک بیماری مزمن است
  • سرب سمی
  • اسفروسیتوز

سطوح بسیار پایین MCV (مثلاً کمتر از 70 که میکروسیتوز شدید نامیده می شود) معمولاً نشانه کم خونی فقر آهن یا تالاسمی است. با این حال، کم خونی همیشه در این دسته بندی ها قرار نمی گیرد. گاهی اوقات کم خونی فقر آهن ممکن است MCV طبیعی داشته باشد.

ارتباط بین تالاسمی و فقر آهن با تست MCV

تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که باعث می شود بدن هموگلوبین غیر طبیعی تولید کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن در خون را بر عهده دارد و در صورت شکست فرآیند انتقال اکسیژن می تواند از کار بیفتد. سطح هموگلوبین پایین باعث کاهش اندازه گلبول های قرمز و در نتیجه کاهش MCV می شود.

این بیماری باعث تخریب بیش از حد گلبول های قرمز خون و منجر به کم خونی می شود. تالاسمی ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما باید ناقل این بیماری باشد.

تالاسمی مینور شکل کمتر جدی این بیماری است. دو شکل دیگر تالاسمی به نام تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا خطرناک تر هستند. اگر سطح MCV در خون شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است تالاسمی مینور داشته باشید.

علائم MCV بالا چیست؟

MCV معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، MCV در حدود 30 درصد از افراد مسن بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش می یابد. MCV بالا ممکن است نشانه ای از موارد زیر باشد:

  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود فولات (ویتامین B9)
  • بیماری کبد
  • اعتیاد به الکل
  • کم کاری تیروئید
  • برخی از کم خونی های همولیتیک
  • برخی از داروهای شیمی درمانی

تستا مک وی

تست MCV در خانه و مجموعه Humka

کم خونی می تواند نشانه ای از خستگی مزمن، سرگیجه و سردی دست و پا باشد. در این صورت باید آزمایش خون انجام دهید. در آزمایش خون، آزمایش MCV می تواند تشخیص دهد که آیا کم خونی فقر آهن دارید یا خیر. البته کمبود MCV نیز می تواند نشانه تالاسمی باشد. با این حال، اگر علائمی دارید، حتما آزمایش خون بدهید. اگر حضور در آزمایشگاه برای شما سخت است، می توانید به راحتی از خدمات تست خانگی استفاده کنید هومکا از یک تیم متخصص و آزمایشگاهی خوب استفاده کنید و آن را به خانه بیاورید.

دوستان همکا آماده حضور در منزل شما هستند و تمامی آزمایشات خون را به صورت کاملا بهداشتی انجام داده و نتیجه فوری را در اختیار شما قرار می دهند. اگر ساکن شهرستان های استان باشند تهران یا شهرها کرج، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، اهواز یک اصفهان شما هستید، می توانید نظارت کنید بیمه پایه و تکمیلیتقاضا برای مشاغل تست خانگی بر اساس تعداد 02167371 با سایت هومکا www.homeca.ir تماس بگیرید و یا تست خود را درخواست کنید.

دکمه بازگشت به بالا