بلایی که چربی شکمی سر مغز می‌آورد

آفتاب نیوز:

یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد میانسال با چربی اضافی شکم در اطراف اندام های داخلی خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالاتر قرار دارند.

بر اساس یافته های جدید، این چربی پنهان شکم که به عنوان چربی احشایی شناخته می شود، با تغییراتی در مغز 15 سال قبل از ظهور اولین علائم آلزایمر مرتبط است.

برای این مطالعه، محققان اسکن مغز 54 فرد بین 40 تا 60 سال را با چربی شکمی، BMI، چاقی و مقاومت به انسولین مقایسه کردند.

این اسکن‌ها اندازه مغز افراد و همچنین سطوح پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو را که قبلاً با آلزایمر مرتبط بودند، بررسی کردند.

محقق ارشد دکتر. مهسا دولتشاهی از دانشگاه گفت: اگرچه مطالعات دیگری وجود دارد که BMI را با آتروفی مغز یا افزایش خطر زوال عقل مرتبط می کند، هیچ مطالعه قبلی هیچ نوع چربی را با پروتئین واقعی بیماری آلزایمر در انسان مرتبط نکرده است. واشنگتن.

محققان دریافتند افرادی که چربی زیر پوستی بیشتری دارند سطوح بالاتری از آمیلوئید در قشر پراکونئوس دارند، ناحیه ای که در اوایل بیماری آلزایمر تحت تاثیر آسیب شناسی آمیلوئید قرار گرفته است.

به گفته محققان، این ارتباط در مردان بدتر از زنان بود و اندازه گیری چربی احشایی بالاتر با افزایش التهاب در مغز مرتبط بود.

دولتشاهی گفت: رسوبات تورمی چربی احشایی بر خلاف اثرات محافظتی بالقوه چربی زیر جلدی، ممکن است باعث ایجاد التهاب در مغز شود که یکی از مکانیسم های اصلی در بیماری آلزایمر است.

این یافته ها می تواند به پزشکان در تشخیص و درمان افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا