ورزشی

ورزش‌های آبی ایران در سال ۱۴۰۲/ از تلخی هانگژو تا شیرینی کلارک

هر چند دست ملی‌پوشان شنا، شیرجه و واترپلو ایران از کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو کوتاه ماند اما جوانان ملی‌پوش این سه رشته در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، مدال‌های رنگارنگی را کسب کردند.

به گزارش شیمیشی، سال ۱۴۰۲ برای تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان ایران در رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو سال پرکاری بود و در عین حال لیگ‌های برتر شنا، شیرجه و واترپلو کشور برگزار شد و تیم‌های قهرمان مشخص شدند. بازی‌های آسیایی هانگژو در کشور چین برای ورزش‌های آبی ایران با کسب مدال همراه نبود اما در رده‌های سنی تیم‌های ملی شنا، شیرجه و واترپلو جوانان ایران توانستند مدال‌های رنگارنگی به دست آورند.

۴ پیروزی و ۲ شکست تیم‌ملی واترپلوی جوانان در جام‌جهانی رومانی

تیم‌ملی واترپلوی جوانان ایران با کسب چهار پیروزی و قبول دو شکست به مقام پانزدهم جام جهانی جوانان در رومانی از میان ۱۹ تیم حاضر در مسابقات رسید.  مسابقات واترپلو قهرمانی جوانان جهان (زیر ۲۰ سال) از ۲۰ الی ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ (۱۰ الی ۱۷ ژوئن ۲۰۲۳) به میزبانی رومانی برگزار شد؛ این مسابقات با حضور ۱۹ تیم در شش گروه پیگیری شد که تیم ملی واترپلو ایران در گروه «F» این مسابقات با تیم های آرژانتین و استرالیا همگروه بود.

جوانان ایران، کار خود را با پیروزی مقابل آرژانتین آغاز کردند و در دومین دیدار مرحله گروهی مقابل استرالیا شکست خوردند،  تیم پرو در مرحله بعد را شکست دادند، مقابل برزیل باختند و آفریقای جنوبی را از پیش رو برداشتند و مجددا مقابل آرژانتین در آخرین مسابقه خود پیروز شدند.

ناکامی شنا، شیرجه و واترپلو ایران در بازی‌های آسیایی

تیم ملی واترپلوی ایران با شکست مقابل قزاقستان از کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی هانگژو، بازماند؛ تیم ملی واترپلوی ایران در مرحله رده‌بندی بازی‌های آسیایی هانگژو به مصاف قزاقستان رفت و با شکست در ضربات پنالتی از کسب مدال بازماند. تیم ملی واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا موفق شده بود پس از ۴۴ سال مدال برنز به دست بیاورد و تاریخ‌سازی کند اما در این دوره از موفق نشد از عنوان سومی خود دفاع کند و در کسب مدال ناکام ماند.  

تیم ملی واترپلو ایران در گام نخست مقابل کره‌جنوبی به پیروزی قاطع دست یافت و در دومین دیدار تایلند را گلباران کرد. ملی‌پوشان ایران در دیدار سوم خود مقابل چین شکست خوردند و در آخرین دیدار مرحله گروهی سنگاپور را شکست دادند تا در مرحله نیمه نهایی به مصاف ژاپن بروند اما در مقابل این تیم نتیجه را واگذار کردند و از صعود به فینال بازماندند.   

ورزش‌های آبی ایران در سال ۱۴۰۲/ از تلخی هانگژو تا شیرینی کلارک

شنا و شیرجه در هانگژو

تیم ملی شنای ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو با چهار نماینده در مسابقات حضور خواهد یافت که در ماده‌های ۵۰ و ۱۰۰ متر آزاد، ۵۰ و ۱۰۰ متر پروانه به آب زدند و همچنین تیم‌ملی شیرجه ایران تنها با یک شیرجه رو به هانگژو اعزام شد که هیچ یک از این ملی‌پوشان موفق به کسب مدال نشدند.

پایان لیگ برتر واترپلو با قهرمانی «امیدیه»

سی و سومین لیگ برتر واترپلو ایران در سال ۱۴۰۲ با حضور ۷ تیم کار خود را به پایان رساند و تیم‌های نفت و گاز امیدیه، رعد پدافند، دانشگاه آزاد اسلامی، پالایش نفت آبادان،  نفت و گاز گچساران،  نیروی زمینی ارتش و استخر شهید نوفلاح به ترتیب در رده اول تا هفتم ایستادند و به این ترتیب تیم‌های نفت و گاز امیدیه و رعد پدافند جواز حضور در رقابت‌های واترپلو باشگاه‌های آسیا را کسب کردند.

پایان کار پرندگان آبی در سال ۱۴۰۲

پرونده چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر شیرجه سال ۱۴۰۲ با برگزاری مرحله دوم بسته شد؛ مرحله دوم و پایانی این مسابقات ۳۰ بهمن و اول اسفند ماه ۱۴۰۲ به میزبانی استخر بین‌المللی مجموعه ورزشی شهید شیرودی پیگیری و در پایان نفت تهران در جایگاه نخست ایستاد و تیم‌های مس سونگون و آکادمی آزادی ۱ نیز به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

سرنوشت بیستمین دوره لیگ برتر شنا 

بیستمین دوره مسابقات لیگ برتر شنا باشگاه‌های کشور سال ۱۴۰۲ با قهرمانی تیم شهید هاشمی نژاد مشهد به پایان رسید و تیم های نفت تهران و اریس اصفهان دوم و سوم شدند؛ در پایان این دوره از مسابقات تیم شهید هاشمی نژاد مشهد با ۳۵۰۵ امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. تیم های نفت تهران و اریس اصفهان نیز به ترتیب با ۳۴۷۹ و ۳۳۴۶ امتیاز در رده های دوم و سوم قرار گرفتند و در دور نهایی لیگ برتر شنا سال ۱۴۰۲، یک رکورد رده های سنی جابجا شد.  همچنین مهرشاد افقری شناگر تیم اریس با بالاترین فینا پوینت (امتیاز شنا) عنوان برترین شناگر این دوره از مسابقات را کسب کرد.

ورزش‌های آبی ایران در سال ۱۴۰۲/ از تلخی هانگژو تا شیرینی کلارک

مدال خوشرنگ واترپلو ایران در مسابقات رده‌های سنی فیلیپین

تیم ملی واترپلوی جوانان ایران در دیدار نهایی رقابت‌های واترپلوی شنا، شیرجه و واترپلوی رده‌های سنی قهرمانی آسیا که در شهر کلارک فیلیپین برگزار شد، در دیدار مقابل تیم ملی جوانان ژاپن با نتیجه ۱۷ بر ۱۳ شکست خورد و به مدال نقره این دوره از مسابقات دست یافت؛ تیم ملی واترپلو ایران در گروه B این دوره از مسابقات با تیم‌های قزاقستان، سریلانکا، مالزی و سنگاپور هم گروه بود و توانست بالاتر از قزاقستان به عنوان تیم اول گروه به مرحله نیمه نهایی صعود کند و در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف تیم چین به عنوان تیم دوم گروه A برود و این تیم را نیز از پیش رو بردارد و راهی فینال شود.

پایان کار شیرجه با کسب عنوان بهترین شیرجه‌رو مسابقات

ملی پوشان شیرجه ایران در یازدهمین دوره رقابت‌های شنا، شیرجه و واترپلو رده‌های سنی قهرمانی آسیا-فیلیپین موفق به کسب دو مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز شدند. این دوره از مسابقات هفتم تا نوزدهم اسفندماه سال جاری در شهر کلارک برگزار شد و  سام واژیر، پسر ۱۵ ساله ایرانی به عنوان بهترین شیرجه‌رو این دوره از مسابقات انتخاب شد.

تیم ملی شیرجه ایران متشکل از پنج شیرجه‌رو رقابت خود با حریفان را دنبال کرد و سه شیرجه‌رو موفق به کسب مدال شدند که سام واژیر با کسب سه مدال انفرادی (۲ طلا و یک نقره) و دو مدال شیرجه هماهنگ (یک نقره و یک برنز)، خوش درخشید و به عنوان برترین ورزشکار رشته شیرجه این دوره از مسابقات، انتخاب شد.

ورزش‌های آبی ایران در سال ۱۴۰۲/ از تلخی هانگژو تا شیرینی کلارک

پایان کار شنای ایران در فیلیپین با ۱۲ مدال 

تیم‌ملی شنای ایران نیز با کسب ۱۲ مدال رنگارنگ به کار خود در یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی شنا، شیرجه و واترپلو رده‌های سنی آسیا، پایان داد؛  ملی پوشان شنای ایران در یازدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا فیلیپین خوش درخشیدند و موفق به کسب یک مدال طلا، چهار مدال نقره و هفت مدال برنز شدند و رکورد مدال‌آوری در این مسابقات را شکستند.  تیم ملی شنا ایران با ۱۴ شناگر راهی این مسابقات شد و علاوه بر کسب مجموع ۱۲ مدال، شناگران ملی‌پوش کشور توانستند ۳ بار رکورد ملی و ۱۱ بار رکورد رده‌های سنی را جابجا کنند.

انتهای پیام

گروه تحریریه مقالات ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با انگیزه‌ای برای به اشتراک گذاری آگاهی خود از دنیای ورزش. با استفاده از تحلیل‌های دقیق و روند داستان‌سازی شیوا، من سعی می‌کنم خوانندگان را در دنیای ورزشی همراهی کنم و آن‌ها را به سمت تجربه‌ی هیجان‌انگیز ورزش ببرم.
دکمه بازگشت به بالا