برق‌آبی‌ها میدان را خالی نکردند/ ۶۰ میلیون دلار ارزش افزوده در تولید انرژی

امسال نیز مانند سال گذشته، برق آبی میدان را خالی نکرد و با تولید انرژی در سال جاری 1430 میلیون کیلووات ساعت، به دلیل عدم استفاده از سوخت های فسیلی در برق آبی، ارزش افزوده آن 60 میلیون دلار افزایش یافت. نیروگاه ها

بر اساس گزارش شیمیشی، نیروگاه های برق آبی انرژی لازم برای تولید برق را از جریان آب رودخانه ها از طریق کانال های انتقال آب تامین می کنند و هم اکنون در ایران 162 واحد نیروگاه برق آبی در قالب 59 نیروگاه برق آبی وجود دارد که اکثر آنها پتانسیل آب در پشت سدها و سدها است.

ظرفیت نیروگاه های برق آبی کشور 12 هزار مگاوات است و با توجه به این توان، HES 15 درصد ظرفیت تولید برق کشور را تولید می کند. نیروگاه های HES 11 درصد در پیک تولید انرژی تابستان امسال سهم داشته اند و در شش ماهه اول امسال تولید HES 4750 گیگاوات ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است. 3 درصد بیشتر از تولید سال گذشته بود.

از این میان می توان به افزایش دو برابری تولید انرژی در نیروگاه های گتوند و دریان و افزایش 50 درصدی نیروگاه کارون 4 اشاره کرد. همچنین نیروگاه سیمر که سال گذشته به دلیل خشکسالی تولیدی نداشت، در این مدت 90 گیگاوات ساعت انرژی تولید کرد.

همچنین بر اساس آخرین بیانیه وزارت نیرو، نیروگاه هایی که در پاییز با تولید 1430 میلیون کیلووات ساعت انرژی ساخته شده اند، همزمان به دلیل عدم مصرف سوخت فسیلی در کشور، به پایداری شبکه برق سراسری کشور تولید انرژی و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حدود 60 میلیون دلار صرفه جویی خارجی به همراه داشته است. با این مقدار منابع خارجی 80 مگاوات نیروگاه HES ایجاد می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا