با دومین سرطان شایع مردان آشنا شوید

آفتاب نیوز:

افشین روکسا در برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما با بیان اینکه سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در مردان و سومین سرطان شایع در زنان است، ضخامت مخاط دیواره روده را بیماری خواند. روده بزرگ و گفت: بیشتر پولیپ های روده خوش خیم هستند اما ممکن است به مرور زمان به توده های سرطانی تبدیل شوند.

وی پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان صحیح را از اصول اولیه مقابله با انواع سرطان ها دانست و گفت: سرطان روده بزرگ از نظر ژنتیکی از نوع بدون علامت تا متاستاز و درگیری کبد دارای تنوع زیادی است.

رکسا در پاسخ به این سوال که علل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ چیست، گفت: در کشورهای پیشرفته و صنعتی که مواد غذایی با کالری و انرژی بیشتری مصرف می شود، تعداد مبتلایان به سرطان روده بزرگ بیشتر است. هر چه غذاهایی که باعث افزایش تحرک روده می شوند (دریافت فیبر) بیشتر مصرف شود، مواد سرطان زا سریعتر در روده ها حرکت می کنند و با حذف مواد سرطان زا از بدن، احتمال ابتلا به سرطان کمتر می شود.

وی همچنین گفت: فست فودها و غذاهای فرآوری شده و انواع گوشت های سرخ شده پلی کربناتی را آزاد می کنند که به دیواره روده بزرگ می چسبد و باعث سرطان روده بزرگ می شود. سبک زندگی در این بیماری بسیار مهم است، اگر افراد تحرک کافی و غذای سالم در زندگی خود داشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعمال دخانیات و مشروبات الکلی را از دیگر عوامل بروز سرطان دانست و سن را از عوامل مهم در بروز این سرطان خواند و گفت: هر چه سن افراد بالاتر باشد بیشتر می شود. به احتمال زیاد این سرطان است بود

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی در زمان غربالگری این بیماری موثر است، گفت: ژنتیک و سابقه خانوادگی و همچنین سابقه سایر انواع سرطان در سن غربالگری روده بزرگ موثر است.

راکسا همچنین بر اهمیت تشخیص زودهنگام این سرطان در درمان سریعتر و آسانتر این بیماری تاکید کرد.

وی یادآور شد: اولین غربالگری این بیماری در سن 50 سالگی انجام می شود، اما افرادی که سابقه خانوادگی دارند (اعضای درجه یک خانواده مبتلا به سرطان کولون، سینه، تخمدان یا دهانه رحم) این غربالگری زودتر انجام می شود. این معاینه شامل آزمایش خون مخفی در روده بزرگ، معاینه داخلی و کولونوسکوپی است.

رکس در پاسخ به این سوال که اگر در سن 50 سالگی کولونوسکوپی انجام شود نیازی به انجام این آزمایش نیست، گفت: اگر در سن 50 سالگی کولونوسکوپی انجام شود و مشکلی وجود نداشته باشد، لازم است در مدت زمان آینده انجام شود. 5 تا 10 سال. کولونوسکوپی یک کولونوسکوپی نیست. (افرادی که یکی از اعضای درجه یک خانواده شان مبتلا به سرطان روده بزرگ است، سن اولین غربالگری را به 40 سالگی کاهش می دهند).

شاه خونریزی مدفوع را نشانه سرطان روده بزرگ دانست و گفت: لخته های خونی که با مدفوع خارج می شود حتما باید تحت نظر باشد. وی گفت: اگر بعد از اجابت مزاج چند لکه خونی از او عبور کند ممکن است دچار پارگی یا بواسیر شود و این به معنای سرطان روده بزرگ نیست.

رخشا یادآور شد: در صورت مشاهده پولیپ بزرگ و پایدار در کولونوسکوپی نمونه برداری می شود (لازم به ذکر است که فاصله کولونوسکوپی بعدی در این افراد به سه سال کاهش می یابد).

وی تصریح کرد: اکنون بسیاری از سرطان ها قابل درمان هستند و باید درمان به موقع، تشخیص زودهنگام و سپس درمان صحیح انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا