بازار اجاره مسکن فورا مدیریت شود

برخی از نمایندگان مجلس بر لزوم کنترل فوری بازار اجاره مسکن با برنامه هایی مانند محدود کردن افزایش اجاره بها و همچنین کارشناسان افزایش ساخت و ساز، اعطای واحدهای اجاره ای توسط دولت و کنترل تورم عمومی به عنوان عوامل کاهش قیمت اجاره بها تاکید می کنند. ..

به گزارش شیمیشی، حدود دو ماه مانده به نقل و انتقالات، حساسیت ها نسبت به بازار اجاره بیشتر شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در اسفند 1400 نرخ رشد سالانه اجاره بها در تهران 46 درصد و در کل کشور 50 درصد بوده است.

بر اساس بررسی های انجام شده نرخ رشد سالانه اجاره بها در شهرهای کشور از ابتدای سال گذشته تا آبان ماه افزایش یافته و از 36 درصد در فروردین ماه به 55 درصد در آبان ماه رسیده است که از آذرماه به بعد این روند 50 درصد کاهش داشته است. انتظار می رود این روند نزولی در سال جاری نیز ادامه داشته باشد، اما تورم کل می تواند مانعی برای آن باشد.

همانطور که از صحبت های کارشناسان و اعضای شورا پیداست نگرانی هایی در مورد وضعیت مستاجران وجود دارد. اعضای کمیسیون عمران مجلس از جمله رضایی کوچی (رئیس کمیسیون) و اقبال شاکری (عضو کمیسیون) لزوم تعیین نرخ اجاره بها را می بینند. ریزایی کوچی روز گذشته گفت: دولت باید برای افزایش قیمت اجاره بها در سال جاری محدودیتی تعیین کند و اجازه ندهد افزایش بلیت از نرخ تورم بیشتر شود. شاکری همچنین گفت: چرا نگران ورود به بحث اجاره مسکن و تعیین قیمت هستیم؟

البته دولت همچنان در حال پیگیری طرح سقف است. در دو سال گذشته که کووید ۱۹ درصد منقبض شد، دولت طبق قانون اساسی برای افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرهای کشور ۱۵ درصد تعیین کرده است. اما افزایش 50 تا 55 درصدی اجاره بها نشانه شکست سقف است.

اما محمدرضای رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برای کنترل بازار اجاره، دولت باید در هیئت دولت تصویب کند که امسال اجاره بها را با نرخ تورم افزایش ندهند. مثال امسال فقط 25 تا 30 درصد افزایش قیمت است، نه 60 و 70 درصد. این هم همان تصمیم مدیرکل کرونا است که متاسفانه به طور کامل و درست اجرا نشد، بنابراین باید با نظارت قوی بر کسب و کار شرکت های بازرگانی این تصمیم را به طور منظم اجرا کنیم تا در مدت زمان کوتاهی این بازار مدیریت شود.

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه 27 فروردین ماه جاری با اشاره به افزایش اجاره بها گفت: بازار اجاره رها شده است و 30 میلیون مستأجر این بازار در مضیقه هستند و تورم در این بازار به نقطه جوش رسیده است و کسی نیست که این منطقه را کنترل کند و هرکس تا دلش بخواهد اجاره بها را بالا می برد و به یک مؤمن خاص نیاز دارد. وزارت مسکن، صنعت و معدن باید به این موضوع توجه کند، زیرا مردم این بخش در معرض خطر زیادی هستند.

نمایندگان مجلس در شرایطی به لزوم کنترل دولت بر بازار اجاره اشاره می کنند که کارشناسان افزایش عرضه مسکن، اجرای برنامه های عقب مانده مانند اجاره حرفه ای و کنترل تورم عمومی را از مهم ترین راهکارهای کنترل قیمت در بازار اجاره می دانند.

بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بازار مسکن نامنظم است و با اقدامات پلیسی نمی توان آن را متوقف کرد. محدودیت 25 درصدی سالانه قرار است با ترفندهای مختلفی از سوی صاحبان خانه مانند کنترل اجاره بها پوشش داده شود. مسکن کم، تقاضا زیاد و قیمت بالاست. با افزایش قیمت مسکن، اجاره بها نیز افزایش می یابد. خانه ای که 500 میلیون تومان قیمت داشت، اکنون پنج میلیارد تومان شده و طبیعتا اجاره آن به مرور 10 برابر می شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: زمانی که در هر بازاری با کمبود مواجه شویم، مشخص است که ارزش آن سهام بالا می رود و فضای دلالی ایجاد می کند. بنابراین سفته بازی نتیجه بازار مسکن است نه علت. اگر مسئولان می خواهند جلوی افزایش قیمت مسکن و اجاره را بگیرند باید نقدینگی را کنترل کنند، اقتصاد را نابود کنند، تولید را افزایش دهند و ساخت و ساز را افزایش دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا