ایران و عراق درصدد ایجاد «امنیت پایدار» برای یکدیگر هستند

رئیس کل دادگستری در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم عراق گفت: ایران و عراق در تلاش برای ایجاد «امنیت پایدار» برای یکدیگر هستند و در این زمینه قدم به قدم پیش می روند. باید دانست که امنیت ایران و عراق به هم مرتبط است زیرا عراق بزرگترین و طولانی ترین مرز را با ما دارد.

به گزارش شیمیشی و به نقل از مرکز اطلاع رسانی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در اولین برنامه با جمعی از ایرانیان مقیم این کشور دیدار و گفتگو کرد. از سفرش به عراق عراق امروز سه شنبه (24 بهمن) انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی به مناسبت میلاد اباعبدالله الحسین علیه السلام و اعیاد شعبانیه، سومین روز از ماه شعبان را گرامی داشت و گفت: حج امام حسین علیه السلام است. یکی از مهمترین و ارزشمندترین عبادات است. روایاتی وجود دارد که بر اساس آن دعا در زیر گنبد امام حسین (ع) مستجاب می شود. شما ایرانیانی که فرصت اقامت در عراق را دارید، قدر این مزیت را بدانید و سعادت داشته باشید که در کنار بزرگواران خداوند باشید.

رئیس دادگستری در این دیدار به سوالات و مشکلات ایرانیان مقیم عراق اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات و مشکلات شما ایرانیان مقیم عراق، چهار راه حل را به شما پیشنهاد می کنم. ابتدا این سوالات و مشکلات را در شوراها و مجالسی که به عنوان رئیس قوه قضائیه در آنها عضویت دارم مطرح می کنم. دوم اینکه با نمایندگان شما کارگروه و کمیته مشترکی تشکیل دهیم و برای رفع این مشکلات گام برداریم. ثالثاً: سفارت ایران در عراق یا شورای فرهنگی ایران در این کشور نماینده خود را برای حل مشکلات شما به ایران بفرستد و رابعاً اینجانب به عنوان رئیس قوه قضائیه که یک شخص حقوقی هستم مسئول شمارش و شمارش خواهم بود. و تکریم مشکلات و مشکلات خود را حل کنید اما در عرض 3-2 ماه باید روی این راهکارها کار کارشناسی انجام شود و راهکارها عملی شود.

رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: به قولی که به شما داده ام، پایبند هستم. نمی توان گفت بعد از 6 ماه رئیس قوه قضاییه کشورمان به عراق آمد و جلسات و جلساتی برگزار کرد، اما راه حلی برای حل مشکلات پیدا نشد.

رئیس دیوان به اهمیت مقوله «امنیت» و تأثیر این مقوله در سایر شئون زندگی انسان ها اشاره کرد و گفت: «امنیت» مقوله بسیار مهمی است، اگر امنیت، اقتصاد و اقتصاد وجود نداشته باشد. مقوله بسیار مهمی است فرهنگ نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. امروز ایران و عراق در تلاش برای ایجاد «امنیت پایدار» برای یکدیگر هستند و قدم به قدم در این مسیر پیشرفت می کنند. باید دانست که امنیت ایران و عراق به یکدیگر مرتبط است زیرا عراق بزرگترین و طولانی ترین مرز را با ما دارد.

داوران مقوله «فرهنگ» را یکی از مقوله های مهم و تأثیرگذار در زندگی بشر ارزیابی کردند و گفتند: «فرهنگ» باید در همه موضوعات و مقوله ها جریان داشته باشد; «فرهنگ» را نباید در هیچ مقوله ای نادیده گرفت. اگر می خواهیم امنیت پایداری داشته باشیم و امنیت خود را تقویت کنیم، باید به مقوله «فرهنگ» اهمیت زیادی بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژیایی در ادامه سخنان خود به اهمیت مقوله «اقتصادی» و توان بالای اقتصادی دو کشور ایران و عراق پرداخت و اظهار داشت: امروز دشمنان تلاش ها بر اساس توانمندی های اقتصادی بالا است. از دو کشور ایران و عراق و روابط اقتصادی دو کشور مقاومتی و رو به رشد نیست. دشمنان در سال‌های اخیر اقدامات شیطانی و توطئه‌آمیز زیادی را برای از بین بردن توسعه علمی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق تدارک دیده‌اند و تاکتیک‌هایی مانند کشتار دانشمندان یا آسیب رساندن به زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. البته ملت ایران امروز به برکت رهبری اندیشمند، فهیم و مردمی خود روی پای خود ایستاده و از عزت و قدرت بالایی برخوردار است.

رئیس قوه قضائیه نیز گفت: مقام معظم رهبری برای حل مشکلات اقتصادی اهمیت زیادی قائل هستند و در شعارهای سال خود نیز بر این امر صحه می گذارند. در حوزه داخلی نیز بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر حمایت از فعالان بخش خصوصی که به دنبال مشاغل سالم و مولد اقتصادی هستند تاکید داریم و سعی می کنیم موانع تولید و تجارت را برطرف کنیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تفاهم نامه ها و تفاهم نامه های همکاری های حقوقی و قضایی ایران و عراق گفت: 4 قرارداد حقوقی و قضایی و چندین تفاهم نامه با عراق امضا کرده ایم و تاکید می کنیم که این تفاهم نامه ها و تفاهم نامه ها به طور کامل است. اجرا می شوند. البته پس از سفر رئیس شورای عالی قضایی عراق به ایران در اردیبهشت ماه، کمیته های ایجاد شده بین دو کشور در حوزه های حقوقی و قضایی فعالتر شده اند.

رئیس کل دادگستری در ادامه سخنان خود به تشریح نقش موثر شهید سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در مبارزه با تروریست ها و تامین امنیت دو ملت ایران و عراق پرداخت. و کل منطقه یاد و خاطره این دو سردار شهید محور مقاومت و یارانشان بود

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آجی همچنین به نقش نیروهای حشدشیبی در تامین امنیت و اقتدار مردم عراق توجه کرد و از برخوردهای مناسب مردم عراق و دولت عراق در شرایطی مانند «پیری» قدردانی کرد. عراق”. قرآن کریم» و «جنایت فجیع صهیونیست ها در غزه» و میهمان نوازی عراقی ها در غزه، پذیرایی و استقبال از زائران اربعین.

محمدکاظم الصادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق پیش از سخنان رئیس دادگستری با اعلام اینکه امروز عراق پس از گذر از بحران های سیاسی، اجتماعی و امنیتی به آرامش نسبی رسیده است، گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم، توسعه روابط با همسایگان به ویژه با عراق در اولویت است.

وی با بیان اینکه ایرانیان در اکثر استان های عراق حضور و زندگی می کنند، اما این حضور در استان های بغداد، نجف، کربلا، واسط و صلاح الدین بیشتر از استان های دیگر است، گفت: 8 میلیون گردشگر و گردشگر ایرانی و عراقی حضور دارند. حج هر ساله بین دو کشور رفت و آمد می کنند که نشان می دهد فرهنگ مردم دو کشور با یکدیگر مرتبط است.

الصادق با بیان اینکه ارز بین ایران و عراق در 9 ماهه امسال نسبت به 9 ماه سال گذشته 33 درصد افزایش داشته است، گفت: هدف گذاری 23 تا 25 درصد صادرات نفت ایران است. عراق است.

سرکار خانم «عرب زاده» مسئول امور ایران در شورای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز به برخی از خدمات این شورای فرهنگی برای ایرانیان مقیم عراق در زمینه ارائه تسهیلات و خدمات فرهنگی پرداخت.

همچنین برخی از مشکلات ایرانیان مقیم عراق از جمله تسهیل و تسریع در صدور کارت ملی و شناسنامه برای ایرانیان مقیم عراق بوده و از رئیس قوه قضائیه خواست برای رفع این مشکلات اقدامات مقتضی انجام دهد. .

ساداتی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا موضوعاتی چون میراث زنان ایرانی در عراق، بیمه زائران ایرانی و انتقال محکومان بین دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

قائدی به نمایندگی از مدیران شرکت‌های فعال ایرانی در عراق به برخی مشکلات و مشکلات بیش از ۴۰ شرکت ایرانی در عراق پرداخت و بر لزوم انجام اقدامات لازم و اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسئولان کشورمان تاکید کرد. بر افزایش سهم ایران در بازار عراق تاکید کرد.

وی همچنین گفت: درخواست ما از رئیس کل دادگستری جمهوری اسلامی ایران این است که سیستم قضایی شرکت های ایرانی فعال در عراق را شفاف کرده و کمیته کارشناسی برای این امر تعیین کند.

قائدی بیان کرد: لازم است مسئولان کشورمان با حمایت تجار، کارآفرینان و شرکت های فعال ایرانی در عراق این ذهنیت را در بین مردم و مسئولان عراقی تقویت کنند که «محصول ایران یک محصول با کیفیت است».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا