ایران بیش از ۴۵ سال میزبان طولانی‌ترین وضعیت پناهندگی است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران بیش از 45 سال است که میزبان طولانی ترین جمعیت پناهنده بوده است، گفت: این که کشوری بار میزبانی از بیشترین جمعیت پناهجو را به تنهایی به دوش بکشد نه منصفانه است و نه عملی.

به گزارش شیمیشی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران امروز چهارشنبه 31 آذرماه در نشست سازمان جهانی پناهندگان در ژنو با بیان اینکه مشارکت جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین میزبان پناهجویان است، گفت: در جهان، در چارچوب کنگره . مجمع جهانی پناهندگان برای من جای خوشحالی است و او گفت: سوال اصلی در مورد موضوع پناهندگان این است که چرا تنها چند کشور مسئول میزبانی اکثریت پناهندگان در جهان هستند؟

وی با تشریح اینکه بنیاد جهانی پناهندگان با هدف تقویت همکاری های عملی جهانی و جمع آوری منابع لازم برای کمک به میزبانان اصلی پناهندگان تاسیس شده است، گفت: در عین حال. هیچ راه حل موقتی نمی تواند مشکل پناهندگان را برای همیشه حل کند. کمیسیون عالی پناهندگان و جامعه بین المللی باید تلاش بیشتری برای تسهیل و تسریع بازگشت پناهندگان به کشورهایشان انجام دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همانطور که مشخص است ایران در طول 45 سال بیشترین میزبانی از پناهجویان را داشته است و اکنون پس از ورود سال 2021 به افغانستان، کشور من میزبان بزرگترین پناهندگان است. تعداد پناهندگان در جهان..

وی خاطرنشان کرد: مداخلات نظامی متعدد و سایر مداخلات غیرقانونی نیروهای خارج از منطقه منجر به بی ثباتی، ناامنی و توسعه نیافتگی شده است که موج مهاجرت را در سراسر منطقه به دنبال داشته است.در واقع جمهوری اسلامی ایران بار سیاست های غیرمسئولانه و مداخلات نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه ما را به دوش کشیده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران رویکرد ما به پناهجویان را مبتنی بر همبستگی انسانی و اخلاقی عنوان کرد و ادامه داد: مردم ایران با مهربانی فرصت های محدود خود را با پناهندگان افغانستانی در میان گذاشته اند و این با وجود همه سختی ها. ما داریم. او عمدتاً در نتیجه تحریم های غیرانسانی ایالات متحده آمریکا آسیب دید. کوشیده ایم شرایط مناسب زندگی، امکانات اولیه بهداشتی و درمانی و آموزش پناهندگان افغان را بر اساس ارزش های ملی انسان محور و آموزه های اسلامی فراهم کنیم.

امیر عبداللهیان در این خصوص گفت: همه کودکان افغانستانی که در سن مدرسه هستند، صرف نظر از وضعیت پناهندگی و والدینشان، امکان ثبت نام در مدارس دولتی ایران را دارند و اکنون بیش از 700 هزار نفر از آنها در حال تحصیل هستند. بر فراز ایران کشور آنها مطالعه می کنند. برای بزرگسالان و افرادی که تحصیل را متوقف کرده اند، دوره ها و سایر کلاس های آموزشی به عنوان بخشی از جنبش خواندن و نوشتن برگزار شد. بسیاری از افغان ها نیز در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: ده ها هزار پناهجوی افغانستانی تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی رایگان برای درمان بیماری های خاص و صعب العلاج هستند. پناهندگان افغان همچنین از برنامه های واکسیناسیون رایگان از جمله برای کووید-19 بهره مند شده اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست گفت: تحمل هزینه و بار میزبانی از بیشترین جمعیت پناهجو برای کشوری نه منصفانه است و نه عملی. اصل “تقسیم بار و مسئولیت پذیرایی” ایجاب می کند که هزینه های میزبانی از پناهندگان به شیوه ای کارآمد بین کشورها توزیع شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه این موضوع در ایران اجرایی نشده است و به دلیل ورود موج گسترده پناهجویان، فشار بیشتری بر منابع محدود داخلی احساس می کنیم. این یک چالش جدی برای بخش‌های زیربنایی از جمله بهداشت و درمان، آموزش، انرژی، آب و برق است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ضمن درک اهمیت تعهد و تلاش کمیساریای عالی پناهندگان برای کمک به پناهجویان افغانستانی در ایران، این واقعیت را به یاد داریم. تنها یک درصد از کل هزینه میزبانی از جمعیت بیش از 5 میلیون پناهنده توسط کمک های بشردوستانه بین المللی تامین می شود.

وی همچنین گفت: باید به این نکته نیز اشاره کنم میزبانی سخاوتمندانه ما از پناهندگان در زمانی صورت می گیرد که خود ایران تحت شدیدترین تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های غیرقانونی با کاهش ظرفیت و فشار بر فعالیت سازمان‌های امدادی، آنها را از انجام وظیفه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان کشورهای تحت محاصره بازمی‌دارد. هیچ استثنای بشردوستانه ای – همانطور که ایالات متحده ریاکارانه ادعا می کند – برای تحریم ها وجود ندارد و گفت تحریم ها اساسا برای هدف قرار دادن آسیب پذیرترین افراد از جمله پناهندگان و آوارگان طراحی شده اند و در چنین مواردی نمی توان از اسلام انتظار داشت. جمهوری ایران به ارائه خدمات خوب برای تعداد زیادی از پناهندگان که بسیاری از آنها در تلاش برای مهاجرت به اروپا هستند، ادامه خواهد داد.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه مشکل مهاجرین افغانستانی بدون بازگشت به کشورشان، جذب پناهجو به کشورشان، جذب پناهجویان به کشورشان، همکاری موثر حل نمی شود و مسئولیت اصلی بر دوش مقامات حاکم بر افغانستان است. .

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هیچ انسان باوجدانی نمی تواند در برابر فاجعه انسانی غزه و کل فلسطین اشغالی که مردم بی گناه غزه در سطح وسیعی با هدف بیرون راندن کشته می شوند سکوت کند. آنها از کشورشان ، و ساختمان های مسکونی آنها تخریب می شود

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر در حال ایجاد موج جدیدی از آوارگی و اضافه کردن میلیون ها نفر به 7 میلیون آوارگان فلسطینی است، همچنین نقض آشکار بین المللی است. حقوق بشردوستانه.. بمباران گسترده نوار غزه توسط رژیم اشغالگر 70 روز گذشته بخشی از یک حمله گسترده و سیستماتیک علیه مردم غیرنظامی فلسطین برای بیرون راندن اجباری آنها از خانه هایشان است که به عنوان مثال جنایت جنگی و یک جنایت جنگی است. جنایت علیه بشریت مسئولین این جنایات باید در کنار حامیان این رژیم به ویژه آمریکا، انگلیس، کانادا و آلمان مسئول ارتکاب این جنایات باشند.

وی از وقوع بحران جدید پناهجویان به بدترین شکل خبر داد و گفت: در دو ماه گذشته بیش از 20 هزار انسان بی گناه که بیشتر آنها زن و کودک هستند در غزه کشته شده اند و شورای امنیت سازمان ملل نیز به این دلیل است. از درگیری ها با نفوذ آمریکا، ملت ها نتوانستند هیچ گامی برای توقف این خونریزی بردارند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از آوارگی مردم غزه، توقف حملات نسل کشی علیه مردم غزه و جلوگیری از آوارگی اجباری ساکنان غزه است. غذا و سوخت برای زنان و کودکان غزه و کرانه باختری باید به مرز رفح و غزه ارسال شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا