ایا پروتز سینه درد دارد؟

درد بعد از پروتز سینه

درد پس از جراحی پروتز سینه یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از افرادی که این جراحی را انجام داده اند، اتفاق می افتد. شدت این درد برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد؛ برخی افراد ممکن است کمترین درد را تجربه کنند، در حالی که برای بعضی دیگر بسیار ناراحت‌کننده و دردناک باشد. درد پس از عمل پروتز سینه بستگی به جزئیات و ویژگی‌های هر فرد دارد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی درد پس از عمل پروتز سینه، به عنوان یک عارضه شایع، بپردازیم. همچنین، عوامل مؤثر در بروز این درد، راه‌حل‌های کاهش و مدیریت آن، و نکاتی که می‌توان در نظر داشته باشیم تا تأثیرات منفی درد پس از پروتز سینه را کاهش دهیم، را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بدترین حالت درد بعد از عمل پروتز سینه

بدترین حالت درد پس از عمل پروتز سینه اتفاق می‌افتد و آن انقباض کپسولی نامیده می‌شود. در صورتی که هیچ یک از توصیفات بالا با شما مطابقت نداشته باشد، دلیل درد ممکن است واکنش طبیعی محافظتی بدن شما در برابر پروتز سینه باشد. در غیر این صورت، ممکن است به عنوان انقباض کپسولی پروتز سینه شناخته شود.

بدن ما هوشمند است. وقتی یک جسم خارجی مانند پروتز سینه درون بدن شما قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن شما یک لایه محافظ از بافت ارگانیک را ایجاد می‌کند تا از حرکت، رشد یا آسیب رساندن به بدن شما توسط جسم خارجی جلوگیری کند. در انقباض کپسولی، بافت ارگانیک اطراف پروتز (کپسول) منقبض می‌شود و باعث درد و ناراحتی می‌شود. همچنین، انقباض ممکن است باعث حرکت و چرخش پروتز شود.

علائم اولیه درد بعد از عمل پروتز سینه

میزان درد بعد از عمل پروتز سینه در افراد مختلف متفاوت است این تفاوت تا حد زیادی به محل قرار گرفتن پروتز بستگی دارد. بطور مثال اگر پروتز در پشت ماهیچه سینه ای قرار بگیرد درد آن به مراتب بیشتر است چرا که برای قرار دادن پروتز در این ناحیه مقداری از ماهیچه بریده میشود. مسئله دیگر بعد از عمل این است که فرد احساس میکند که سینه در بالا قرار دارد. از نظر پزشکان این مسئله در هفته های اولیه تا 2 ماه امری عادی است چرا که در اثر جاذبه زمین، سینه پایین تر آمده و در محل اصلی خود قرار می گیرد و حالت طبیعی خود را می یابد.

علائم دیگری که بعد از عمل اتفاق میافتد تغییر احساس در آن نواحی است که در ناحیه نوک سینه و بطور کلی در تمامی نواحی سینه بی حسی دیده می شود. بطور مثال فرد هیچ حسی ار ناحیه سینه ندارد. گاه نیز برعکس این موضوع برخی از افراد بشدت افزایش حس در سینه دارند. تمامی این حواس غیر منطقی به مرور زمان تغییر کرده و بعد از مدتی حواس عصب های سینه به حالت طبیعی و اولیه خود بر می گردد.

عوارض شایع ناشی از پروتز سینه

علاوه بر درد بعد از عمل پروتز سینه ممکن است شاهد تورم و کبودی نیز باشید. همچنین در اثر جراحی زخم هایی نیز در ناحیه سینه ایجاد میشود که قطعا سلول های بافت بدن پس از مدتی آن را ترمیم مینماید.

اما بطور کل پزشکان عوارض احتمالی را که ناشی از این جراحی بوده است اینگونه بر می شمرند:

  • ایجاد درد بعد از جراحی بصورت موقت
  • ایجاد کبودی و تورم در ناحیه جراحی شده
  • احساس سفتی نامعمول در بافت سینه
  • جای زخم که ممکن است به راحتی محو نشود.
  • احتمال پارگی و نشت مواد پروتز که ممکن است موجب ایجاد توده های کوچک گردد.
  • وجود چین و چروک در ناحیه ای که پروتز قرار گرفته است.
  • چرخش پروتز در سینه
  • ایجاد عفونت که غالبا منجر به برداشتن پروتز می شود.
  • کاهش شیر در دوران شیردهی
  • آسیب عصبی به نوک سینه ها
  • عدم رضایت از نتیجه جراحی

همه ای احتمالات قبل از انجام عمل جراحی پروتز در جلسات مشاوره ای باید به فرد گفته شود تا فرد از یکایک عوارض و نیز میزان درد بعد از عمل پروتز سینه آگاه باشد و سپس تصمیم به اقدام گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پروتز سینه فیلم جراحی پروتز سینه را مشاهده کنید.

پیشگیری از عوارض دردناک پروتز سینه:

مهمترین اقدام برای پیشگیری از عوارض پروتز سینه، پیروی از دستورالعمل های پزشک است. مصرف برخی داروها و رژیم غذایی بیمار نیز می تواند بر بروز عوارض تاثیر گذار باشد. بیمار لازم است تا ۴ الی ۵ هفته پس از جراحی از رژیم غذایی پروتئینی( پروتئین گوشت نه پودر و مکمل های پروتئینی) که شامل مصرف تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز چند وعده در روز می باشد. همچنین مصرف ویتامین C دو هفته قبل از جراحی می تواند بسیار مفید باشد.

جلسه مشاوره با پزشک نیز بسیار اهمیت دارد زیرا طی این جلسه پزشک سوابق پزشکی و مصرف دارو را از بیمار می پرسد که بیمار باید کاملا با پزشک خود در این باره صادق باشد. همچنین مصرف برخی آمپول ها و دارو های استروئیدی باید از دو هفته قبل از جراحی متوقف شود. به طور کلی می توان گفت، بیمار در صورت پیروی از دستورات پزشک مانند نبستن سوتین تا ۶ هفته، دچار مشکل و عارضه خاصی نخواهد شد. استفاده از نیم تنه های ورزشی نیز می تواند به سینه فشار وارد کرده و موجب باز شدن بخیه ها شود.

علت درد بعد از پروتز سینه

علت درد مزمن پس از عمل پروتز سینه، بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ یکی از این فاکتورها قرار دادن محل برش در حین عمل است، چرا که عصب های قسمت سینه و اعصاب بین دنده ای درگیر شده اند و باعث ایجاد درد می شود. درد بعد از عمل پروتز سینه شباهتی به سندرم درد پس از ماستکتومی دارد.

نشانه های درد بعد از عمل پروتز سینه در خانم ها بدین شکل است که: درد پس از جراحی پستان ماهیت نوروپاتیک دارد. حداقل میزان شدت این درد در حد متوسط بوده و مدت زمانی که این درد به طول می کشد به مدت حداقل یک هفته تا 10 روز بعد از پروتز گذاری سینه اعلام شده است.

جمع بندی

درد بعد از پروتز سینه باعث ایجاد تورم و کبودی نیز می شود. همچنین در اثر جراحی زخم هایی نیز در ناحیه سینه ایجاد می شود که قطعاً سلول های بافت بدن پس از مدتی آن را ترمیم می­نماید. همه این موارد به اضافه عوامل دیگر از عوارض پروتز سینه هستند که در یک مقاله جداگانه آن را توضیح داده ایم. در پایان باید گفت که هر مقدار درد و التهاب چه مقدار خیلی کم و چه به میزان زیاد، بعد از پروتز کردن سینه نیاز است که حتما با جراح سینه خود در میان بگذارید. باید در نظر داشت که همه دردها نگران کننده نیستند و تا حدی نیز طبیعی است اما لازم است که حتماً به دکتر سعید ساعدی اطلاع داده شود.

دکمه بازگشت به بالا