اقتصادی

کلید رشد تقاضا برای نفت در دست چین

واردات نفت چین در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش داشت اما به میزان قابل توجهی، کمتر از دسامبر بود.

به گزارش شیمیشی، با وجود افزایش واردات نفت به چین در دو ماه اول سال ۲۰۲۴، هنوز خیلی زود است انتظار داشته باشیم خریدهای بزرگترین واردکننده نفت جهان، چه تاثیری بر تقاضا و قیمت جهانی نفت در سال میلادی جاری خواهد داشت. آنچه که قطعی است، تاثیر خرید این کشور، خواه کاهشی باشد یا افزایشی، بر بازار خواهد بود.

بنا بر داده‌های رسمی چین که هفته جاری منتشر شد، واردات چین در ژانویه و فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافت. اما این مبنا برای مقایسه با اوایل سال ۲۰۲۳ اندک است و روند ماه به ماه در مقایسه با دسامبر سال ۲۰۲۳، کاهش چشمگیر واردات را نشان داد.

زمان نشان خواهد داد چه زمانی این روند واردات چین، معکوس خواهد شد و آیا قیمت نفت در بازار بین‌المللی و سهمیه‌های واردات نفت و سهمیه‌های صادرات سوخت چین، تاثیر بیشتری در خرید پالایشگاه‌های چینی در مقایسه با تقاضای داخلی برای نفت خواهند داشت.

واردات نفت به چین در ابتدای سال ۲۰۲۴، روندهای متفاوتی را نشان داد. طبق آمارهای رسمی که پنجشنبه گذشته انتشار یافت، با افزایش تقاضا برای سوخت در تعطیلات سال نوی چینی در ماه گذشته، واردات نفت به چین در ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵.۱ درصد افزایش یافت.

بنا بر محاسبات رویترز که بر اساس داده‌های گزارش شده از سوی اداره کل گمرک چین بود، ورود محموله‌های نفت به چین در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴، به ۱۰.۷۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با حدود ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۳ رسید.

اداره کل گمرک چین برای اجتناب از تحریف داده‌ها به دلیل تعطیلات سال نوی چینی که معمول از اواخر ژانویه یا اوایل فوریه آغاز می‌شود، گزارش جداگانه برای ژانویه و فوریه منتشر نمی‌کند. با این حال، اگر بر مبنای روزانه برای ۲۹ روز فوریه حساب شود، مجموع واردات نفت در ژانویه و فوریه، تنها ۳.۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد کرد. بعلاوه، واردات ۱۰.۷۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه و فوریه به میزان قابل توجهی کمتر از واردات ۱۱.۳۹ میلیون بشکه در روز در دسامبر سال ۲۰۲۳ بود. واردات بالا در آخرین ماه سال گذشته، تا حدودی تحت تاثیر افت قیمت نفت در سه ماهه چهارم بود که از رکورد بالای ۹۵ دلار در سپتامبر، فاصله گرفت.

زمان و البته پالایشگاه‌های چینی، در سال‌های اخیر نشان داده اند که هر زمان قیمت، نسبتا پایین بود، خریدهایشان را افزایش داده اند و هر زمان قیمت نفت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رفته است، برای خرید دست نگه داشته‌اند. حتی اگر تقاضای داخلی و صادرات سوخت خیلی بالا نباشد، چین از نفت ارزانتری استفاده می‌کند که برای تقویت ذخایر اضطراری، وارد کرده است.

وارن پترسون و اوا مانتی، استراتژیست‌های کالای شرکت  ING، در خصوص داده‌های رسمی واردات نفت به چین، اظهار کردند: با وجودافزایش سالانه واردات نفت در ژانویه و فوریه، روند خرید به طور کلی ملایم است زیرا خریدها در مقایسه با واردات ۱۱.۳۹ میلیون بشکه در روز در دسامبر، کمتر بود. چین خریدهای خارجی خود را عمدتا به دلیل کندی تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها، شاخص‌های ضعیف اقتصادی و ذخایر بالاتر کاهش داده است.

از آنجا که قیمت‌ها اخیرا دوباره به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده اند و اوپک پلاس با تمدید کاهش تولید نشان داده است به دنبال تشدید محدودیت بازار در سه ماهه دوم است، واردات نفت به چین در ماه‌های آوریل و مه ممکن است پایین بماند، زیرا همیشه این وقت سال و در همین حدود قیمت، کاهش می‌یابد.

سهمیه‌های صادرات سوخت بیشتر برای پالایشگاه‌های چینی، می‌تواند مشوق افزایش بیشتر ظرفیت پالایشگاهی و صادرات محصولات پس از ژانویه و فوریه بسیار ضعیف شود که طی آن، به دلیل کمبود سهمیه، صادرات فرآورده‌های نفتی چین با ۳۰.۶ درصد کاهش سالانه، به حدود ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بهبود قطعی اقتصاد چین، تقاضا برای نفت و واردات را در سال میلادی جاری افزایش خواهد داد اما اگر چشم انداز اقتصادی در خارج از چین روشن بماند، به قیمت بالاتر نفت منتهی می‌شود. پالایشگاه‌های چینی ممکن است بخواهند از ذخایر خود استفاده کنند و خرید نفت را به فرصت مناسب‌تر موکول کنند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا