انتظار دانش‌بنیان‌ها از دولت سیزدهم برای رفع موانع فضای اقتصادی داخلی و بین‌المللی

رئیس اتحادیه سازمان های علمی بنیان ایران تأکید کرد: شرکت های دانش بنیان که در منطقه گلخانه ای رشد کرده اند باید بخشی از تولید ناخالص داخلی کشور تلقی شود ، اگر شرکت هایی بخواهند وارد فضای اقتصادی کشور شوند با مشکلات زیادی روبرو می شوند .

به گزارش شیمیشی ، افشین کلاهی ، رئیس انجمن تشکل های علمی بنیان ایران ، در جلسه بررسی راهکارهای رفع موانع تولید در دولت سیزدهم گفت که دولت به درستی تصمیم به ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای فاصله گرفتن از حوزه نفت و درآمد آن گرفت. . در سالهای اخیر کار بزرگی انجام داده است و اکوسیستم پایه و اساس دانش کشور است.

کلاهی گفت: “اما به نظر می رسد گام دوم آوردن شرکتهای دانش بنیان است که در حوزه گلخانه ای در سطح ملی و بین المللی رشد کرده و سهم خود را از تولید ناخالص داخلی کشور به خود اختصاص دهند.”

وی با بیان اینکه روابط بین الملل به دلیل تحریم ها و مشکلات تأثیر منفی بر بازارهای صادراتی ، سرمایه گذاری خارجی و دسترسی به فناوری های جدید داشته است ، گفت: “ما برای دستیابی به این مسئله با مشکل روبرو هستیم.”

کلاهی حمایت از شرکتهای دانش بنیان و رشد آنها در یک فضای نامساعد را از دیگر چالشهای این شرکتها عنوان کرد و افزود: “اگر این شرکتها بخواهند وارد اقتصاد کشور شوند با مشکلات زیادی روبرو می شوند که انتظار دارم در کشور برطرف شود. دولت سیزدهم “.

وی افزود: علاوه بر این ، شرکت های مبتنی بر دانش ، فناوری و نوآوری ارتباط خوبی با بازار ندارند و از آنجا که فضای اقتصادی و تجاری کشور انحصارطلبانه است و هیچ رقابتی وجود ندارد ، نمی توانند در این بازار موفق شوند.

رئیس اتحادیه سازمان های دانش بنیان ایران ، بودجه را یکی دیگر از موضوعات پیش روی فعالیت این شرکت ها عنوان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان در طول فعالیت خود از حمایت وام و تسهیل بهره می برند اما این همه ماجرا نیست. “از آنجا که رابطه بین مالکان و شرکتهای نوپا به خوبی ثابت نشده است ، ایجاد این روابط وظیفه اتاق بازرگانی ایران است.

وی مشکلات حاکمیت ، کمبود قانون و در برخی موارد وجود استانداردهای دوگانه را از دیگر چالش های تجارت در این اکوسیستم عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم متعهد است امنیت اقتصادی را به توجه بازیگران اقتصادی ، اجرای قانون و فعالان اقتصادی. خودت را جای اونها بگذار.

کلاهی افزود: “در حالی که اقدامات دولت فعلی نیاز به ادامه دارد ، سیاستهای جایگزینی واردات باید در استراتژی در نظر گرفته شود که بر مزایای مقایسه ای و رقابتی تمرکز دارد تا بتواند ارزش افزوده را به حداکثر برساند.”

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم افراد مبتنی بر دانش در کشور در حال حاضر فعال است اما هنوز روش روشنی در مورد ما وجود ندارد گفت: اینکه بخواهیم همه فعالیت های اقتصادی را در داخل کشور انجام دهیم خلاف علم اقتصادی است. ، در دولت سیزدهم باید گفتگویی بین دولت و اتحادیه ها برقرار شود تا بتوانیم در زمینه مشکلات موجود به یکدیگر کمک کنیم. زیرا ، پشت درهای بسته ، دستورالعمل بهبود برای فعالان اقتصادی بسته بندی نشده است.

نخبگان به دلیل ضعف مدیریتی کشور را ترک کردند

سلمانی ، رئیس سازمان های دانش بنیان دولت سیزدهم ، که وی نیز یکی از مهمانان این نشست بود ، گفت که ما در مورد بسیاری از موضوعات تحقیق کرده ایم که باید در دولت بعدی حل کنیم. وی گفت: “اگر فقط نیمی از خلا existing موجود را كه گفته شد پر كنیم ،” خواهیم دید كه اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است.

سلمانی با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته در دادگستری ، 2000 واحد تولیدی را از بازداشت خارج کردیم و فعالیت خود را از سر گرفتیم ، ادامه داد: علاوه بر این ، از تعطیلی 1000 واحد تولیدی جلوگیری کرده ایم ، که نشان می دهد “اقدامات خوبی در این موضوع “

وی یادآور شد: به دلیل ضعف رهبری بسیاری از نخبگان کشور را ترک کرده اند ، در دولت بعدی ما می خواهیم نخبگان و فعالان اکوسیستم دانش بنیان کشور را در همه زمینه ها از جمله صنعت ، کشاورزی و … وارد کنیم. در دولت 13 ، ما به شدت از فعالان این اکوسیستم حمایت خواهیم کرد و افتخار می کنیم که می توانیم شاهد رشد در این زمینه باشیم.

سحر بنکدارپور ، دبیرکل انجمن تشکل های علمی بنیاد نیز با اشاره به مواد 2 ، 3 و 15 این قانون ، با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ، گفت: بر اساس این قانون ، دولت ها و مدیران م institutionsسسات مجبورند مشکلات را ارزیابی کنند. “در مورد فضای کسب و کار ، تدوین یا اصلاح مقررات ، قوانین و مقررات مدیریت ، نظرات سازمانهای اقتصادی مربوطه باید در نظر گرفته شود ، که قبلاً چنین چیزی ندیده ایم.

وی مدت زمان طولانی برای اخذ مجوز و ثبت شرکت ها ، هزینه های بالای فعالیت در اکوسیستم دانش بنیان و … را از مهمترین مشکلات در حوزه فعالیت های دانش بنیان دانست و گفت: این مشکلات به ظاهر ساده انگیزه جوانان را ایجاد می کند به کار و مشکلات اقتصادی منجر شود.

بنکدارپور افزود: جلوگیری از واردات بدون چشم انداز علمی و به بهانه حمایت از تولید داخلی ، وصول مالیات های کلان و عدم پرداخت به موقع دستورات صادره از سوی ارگان ها و سازمان های دولتی از دیگر مشکلات تهدید کننده زندگی واحدهای تولیدی است و دانش را دشوارتر می کند. – شرکتهای اساسی “انجام داده است.

مهرداد اروانقی ، معاون امور فنی و گمرکی کشور در ادامه جلسه گفت: سازمان گمرک کشور به منظور حمایت از فعالیت های افراد دانش بنیان ، همه چیز متوقف شده در گمرک را بر اساس نامه معاون رئیس جمهور پاک می کند.

آرونقی توضیح داد: بنابراین هر پرونده ای که به گمرک ارسال شود بدون ثبت سفارش و کد رهگیری بانکی به هر قیمتی ترخیص می شود. مسئله دیگر مجوزهای قانونی ، مانند مجوزهای استاندارد است که خارج از اداره گمرک قرار دارند. اما در هر صورت ، به راحتی می توان فهمید که مواردی که مدتهاست در گمرک بوده و شرکتهای دانش بنیان را با این تصمیم که ذکر شد ، مشکلاتی ایجاد کرده اند.

وی گفت: ثبت رایگان سفارشات اقلام دانش بنیان به دلایل مختلفی ایجاد می شود ، از جمله محدودیت های مالی که شرکت ها نمی توانند ثبت کنند ، با تصویب و همکاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، این مسئله به راحتی حل شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا