افزایش اهدای خون به دنبال کاهش شیوع کرونا

نسنا/ قم الیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم نیز گفت: با کاهش شیوع بیماری کووید 19 و پشت سر گذاشتن اوج آن، اعتماد افراد به دلیل میزان اهدای خون در بین مردم بیشتر شده است. مردم . . در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خون بیشتری نسبت به سال گذشته اهدا شده است.

الیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم نیز گفت: با کاهش شیوع بیماری کووید 19 و پشت سر گذاشتن اوج آن، اعتماد افراد به دلیل میزان اهدای خون در بین مردم بیشتر شده است. مردم . . در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خون بیشتری نسبت به سال گذشته اهدا شده است.

معاون فنی مدیرکل انتقال خون ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.5 درصد افزایش داشته است.

کبیری افزود: ذخایر خونی استان همیشه در وضعیت خوبی قرار دارد و علاوه بر تامین نیاز مراکز درمانی استان در شبکه سراسری خون رسانی نیز فعال هستیم چرا که خون و فرآورده های آن به استان ها ارسال می شود. که کمبود دارند و هزینه بالایی دارد.

وی گفت: خوشبختانه به دلیل استقبال گرم از اهدای خون، در هیچ گروه خونی کم نداریم.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان با اشاره به اینکه تصور نادرستی در مورد اهدای خون زنان در جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان داده است که زنان خون سالم تری دارند و از سوی دیگر اهدای خون در مراکز درمانی به ویژه در مراکز بهداشتی درمانی انجام می شود. جراحی های زمینه ای زنان و زایمان در بین بیماران زن شایع تر است، اما متأسفانه بیش از 4 درصد خیریه ها اداره انتقال خون استان را تشکیل می دهند.

وی افزود: این در شرایطی است که در کشورهای غربی این میزان به 50 درصد می رسد چرا که یک سری باورهای غلط باعث شده است که در جامعه ما اهدای خون کمتر مورد استقبال قرار گیرد.

کبیری گفت: خانم ها سالی 3 بار و آقایان 4 بار می توانند خون اهدا کنند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان گفت: اداره کل انتقال خون استان اقدام به چاپ و انتشار بروشورهای اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی، تجلیل از خیرین، فعالیت در جهت افزایش فرهنگ اهدای خون کرده است که البته به دلیل گسترش این کار بوده است. این اقدامات در طول سال ها کاهش یافته است اما انتظار داریم امسال این فعالیت ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین با سازمان ها و سمینارهای دولتی برای ترویج جلسات آموزشی اهدای خون در خصوص اهمیت اهدای خون در ارتباط هستیم.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان وجود عدم تعادل اهدایی را یکی از مشکلات مراکز اهدای خون ارزیابی کرد و گفت: در فصل بهار تعداد اهداها نسبت به فصل زمستان بیشتر است و در مواردی مانند لیالی قدر و تاسوعا و آشور ما اهدا می کنیم. ما تعداد زیادی خیریه داریم، اما خیران باید در نظر داشته باشند که بیماران در طول سال به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند و ما باید نیازهای مراکز درمانی را در طول سال برطرف کنیم، بنابراین از همه داوطلبان می خواهیم که خون اهدا کنند. بخشی از برنامه است. برای انتقال خون و مراجعه منظم به مراکز انتقال خون و این چیزی است که خدا می خواهد برای دوره های زمانی خاص به عقب بازگردد.

کبیری همچنین گفت: با توجه به نوسانات و افزایش قیمت دلار، قیمت خرید تجهیزات بسیار افزایش یافته است، بنابراین تامین تجهیزات با بودجه های جاری بسیار مشکل شده است.

در پایان یادآور شد: در روز 24 خردادماه روز اهدای خون همایشی برگزار و از تعدادی از اهداکنندگان برگزیده دعوت و تقدیر خواهد شد.

گفتنی است دو مرکز اهدای خون استان مرکز روح الله که در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار 15 خرداد جنب. دفتر بازرگان، خیریه ها خوش آمدید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا