اجتماعی

«آبله آلاسکایی»؛ از علائم تا چگونگی گسترش

ثبت مرگ و میر ناشی از بیماری آبله آلاسکا در “آلاسکا” آمریکا، نگرانی از شیوع و احتمال مرگ این ویروس اخیرا کشف شده را افزایش داده است.

به گزارش شیمیشی، مقامات بهداشتی ایالت آلاسکا در آمریکا از ویروس غیرمعمولی مطلع شدند که طی 9 سال گذشته علائم خفیف و خفیفی را در منطقه “فیربنکس” آلاسکا ایجاد کرده است. با این حال، یک حادثه اخیر در این ایالت که در آن یک مرد جان خود را از دست داد، توجهات را به این بیماری جلب کرد.

آبله آلاسکا چیست؟

آبله آلاسکا متعلق به خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام «پوکس ویروس» است که می‌تواند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کند. این ویروس ها عمدتاً ضایعات کوچک یا پوستی ایجاد می کنند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از آنها خطرناک تر در نظر گرفته می شوند.

آبله احتمالاً معروف ترین بیماری ناشی از چنین ویروسی است. با این حال، سایر اعضای خانواده ویروس، از جمله آبله، آبله گاوی، آبله اسب و آبله میمون کمتر شناخته شده هستند.

آبله آلاسکا که برای اولین بار در سال 2015 گزارش شد، عمدتاً در پستانداران کوچک، از جمله گوزن پشت قرمز، یک جونده کوچک موش مانند بومی آلاسکا، یافت شده است. با این حال، مقامات بهداشتی می گویند حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نیز می توانند ناقل این ویروس باشند.

علائم آبله آلاسکا چیست؟

افراد مبتلا به سرخک آلاسکا یک یا چند برجستگی یا بثورات روی پوست و همچنین درد مفاصل یا عضلانی و همچنین تورم غدد لنفاوی دارند.

تقریباً همه بیماران علائم خفیفی داشتند که پس از چند هفته خود به خود برطرف شد. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است در معرض خطر علائم شدید باشند.

آبله آلاسکا چگونه پخش می شود؟

به گزارش یورونیوز، مقامات معتقدند این ویروس از طریق تماس با حیوانات آلوده منتقل می شود.

تا به امروز، هیچ مورد مستندی مبنی بر انتقال آن از فردی به فرد دیگر ثبت نشده است، با این حال، ویروس های دیگر این خانواده می توانند با تماس فردی با ضایعات پوستی فرد دیگر گسترش یابند. به همین دلیل، مقامات بهداشت آلاسکا به بیماران توصیه کردند که زخم های خود را با باند بپوشانند.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات اجتماعی

پژوهشگر اجتماعی با نگاهی منطقی و نوآورانه. ارائه دیدگاه‌های تازه درباره تفاوت‌های فرهنگی و مسائل اجتماعی.
دکمه بازگشت به بالا