از پایش سطح زیرکشت برنج و گندم تا رکوردشکنی ثبت ارتفاع پرتاب ماهواره دستاورد ۱۴ ساله فضایی کشور

پرتاب همزمان 3 ناو حامل با ماهواره سیمرگ، ثبت تردد تا 750 کیلومتر، پایش مزارع گندم در 6 استان مرکز تولید گندم، پایش شالیزارهای استان های گیلان و مازندران و رصد طوفان گرد و غبار. سیستم‌ها بر تصاویر ماهواره‌ای تکیه می‌کنند که یک دستاورد 14 ساله است. ایران از سال 2008

به گزارش خبر شیمیشیفناوری فضایی در اوایل عصر فضا، ساخت و پرتاب موشک‌های فضایی، ماهواره‌ها و کاوشگرهای سیاره‌ای، تصویربرداری دیجیتال، طراحی و توسعه حسگرها و حسگرهای فضایی، سفر بین سیاره‌ای، مواد جدید، سفر فضایی انسان. اما امروزه فناوری فضایی در زمینه‌هایی مانند ناوبری فضایی، بهینه‌سازی سیستم، زیرسیستم‌های کوچک‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر، موتورهای فضایی جدید، انرژی‌های جدید در فضا، زباله‌های فضایی (پسماندهای مداری) و گردشگری فضایی پیشرفت کرده است و به موازات توسعه زیر سیستم های فضایی، کاربردهای این فناوری ها از فضا به زمین رسیده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که فناوری فضایی در آینده منجر به استخراج فضایی، موشک‌های فضایی تک مرحله‌ای، استفاده از فناوری پاک‌تر از فضا برای جلوگیری از تولید زباله‌های فضایی، کارخانه‌های مداری برای تولید دارو یا آلیاژهای خاص، هتل‌های فضایی، فضا خواهد شد. استعمار یا زیستگاه، آسانسورهای فضایی و ده ها ایده جالب دیگر وجود خواهد داشت.

امروزه استفاده از فناوری های فضایی به امری عادی تبدیل شده است و بدون در دسترس بودن فناوری های فضایی، انجام کشاورزی مناسب، نظارت بر آتش سوزی ها، سیل ها، منابع آب و اکتشافات معدنی دشوار خواهد بود.

در حال حاضر کشور ما در بین 10 کشور صاحب دانش فناوری های فضایی قرار دارد و ایران از نظر علم فضایی یازدهمین کشور جهان و اولین کشور منطقه است.

پس از پرتاب ماهواره “امید” به عنوان اولین ماهواره ایران در 24 اردیبهشت 1386، ایران این روز را نامگذاری کرد. “روز ملی فناوری فضایی” در تقویم کشور ثبت شده است.

فهرست دستاوردهای فناوری فضایی از سال 2008 تا 2013 به شرح زیر است:

سال 88: موشک کاوشگر 3 حامل محموله های بیولوژیکی شامل “کرم”، “کرم”، “موش” و “نمونه سلولی” با موفقیت به فضا پرتاب شد. پرتاب ماهواره طلوع، نمونه اولیه مهندسی ماهواره مصباح دو، نمونه اولیه مهندسی نوید علم و ماهواره دانشجویی صنعت، نمونه اولیه کشتی سیمرگ، موتور پرتاب ماهواره و افتتاح اولین مرکز ذخیره سازی تصاویر ماهواره ای ایران. و آزمایشگاه ماهواره مجازی سه بعدی از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در سال جاری است.

سال 89: نمونه مهندسی 4 ماهواره «ظفر»، «رصد»، «فجر»، «خنده‌کار امیرکبیر» و نمونه مهندسی «موتور ماهواره سفیر B1» و «کاوشگر کپسول بیولوژیکی 4» رونمایی شد.

سال 90: ماهواره «نوید» با موفقیت وارد مدار شد.

سال 1991: مدل مهندسی ماهواره «ناهید» و مدل توسعه ماهواره «زهره» فاش شد و اولین میمون به نام «آفتاب» که با کاوشگر «پیونیر» به فضا رفت و زنده به زمین بازگشت، فاش شد.

سال 1992: دو ماهواره «تدبیر» (دانشگاه علم و صنعت) و «خلیج فارس» (در دانشگاه صنعتی مالک اشتر) ساخته شد. مهرماه امسال و در هفته بین‌المللی فضا، دومین میمون کاوشگر ایرانی به نام «فرگام» با کاوشگر «تحقیق» و گاز مایع به فضا فرستاده شد و این محموله بیولوژیکی به سلامت به زمین بازگشت.

سال 1993: ماهواره ملی «فجر» با ماهواره بر «سفیر» با موفقیت به آسمان پرتاب شد و در سراسر جهان قرار گرفت و مراسم «روز ملی فناوری فضایی» دو هفته پس از پرتاب ماهواره فجر برگزار شد. در این روز نمایشگاهی از دستاوردهای اخیر ایران در فناوری فضایی برپا شد و ماکت سفینه فضایی سرنشین دار ایران به نمایش درآمد.

سال 1994: پژوهشگاه فضایی ایران فاز اول مرکز یکپارچه سازی و آزمایش سیستم های فضایی را با هدف حمایت از توسعه محصولات فضایی توسعه محموله مخابراتی باند KU، طراحی و ساخت چرخ واکنش و ساختار ساندویچی لانه زنبوری راه اندازی کرده است. امسال در ماهواره ها نیز استفاده شد.

سال 1995: ماهواره ارتباطی «ناهید 1» رونمایی شد.

سال 1997: پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر بامداد 4 دی ماه سال جاری با کشتی ماهواره بر سیمرگ به فضا پرتاب شد که این پرواز موفق نشد و ماهواره پیام به مرکز نرسید. زیرا سرعت جداسازی ماهواره از حامل ماهواره مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و ماهواره در آخرین لحظه در مدار قرار نگرفت. این اولین تلاش برای پرتاب ماهواره با استفاده از ماهواره بر سه مرحله ای بود که با شکست مواجه شد. طراحی این ماهواره از سال 2004 آغاز شد.

سال 1998: ماموریت «ظفر-1» یکشنبه 20 فوریه 2018 به فضا پرتاب شد، اما نتوانست وارد مدار شود و در نهایت در اقیانوس هند سقوط کرد.

توسعه فناوری فضایی

دستاوردهای محققان فضایی کشور تنها محدود به ساخت ماهواره نبود، بلکه از این فناوری در زمینه های ردیابی نیز استفاده کردند که عبارتند از:

سیستم نظارت بر آتش ماهواره ای

این سامانه که «اشبان» نام دارد، از داده ها و تصاویر برای تهیه نقشه خطر، تشخیص آتش سوزی فعال، تحلیل رفتار آتش سوزی، مدیریت مواد قابل اشتعال، هشدار اولیه و اطفای حریق در مناطق طبیعی استفاده می کند.

سیستم نظارت ماهواره ای برای تالاب ها

سامانه پایش ماهواره‌ای تالاب‌ها و آب‌ها به نام «کارانه» با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، اطلاعات و تحلیل آماری منابع آبی کشور از قبیل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌ها، تالاب‌ها و مخازن را به عنوان ابزار مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند. . منابع آب را در اختیار مدیران و محققان قرار می دهد.

سیستم پایش گرد و غبار و آلودگی هوا

این سامانه که «آفاق» نام دارد با استفاده از تصاویر ماهواره ای و فناوری های سنجش از دور پارامترهای هواشناسی، کیفیت هوا، رطوبت خاک و به ویژه پدیده گرد و غبار در کشور را رصد و شناسایی می کند.

برآورد سطح کشاورزی 3 محصول استراتژیک

سطح زیرکشت گندم در 6 استان کلاس تولیدی گندم کشور از استان های خوزستان، فارس، گلستان، کردستان، کرماشان و همدان که حدود 50 درصد از تولید این محصول را به خود اختصاص داده است، با استفاده از فضایی برآورد شده است. فن آوری.

در خصوص تولید برنج نیز در گام اول سطح زیرکشت این محصول در استان های قطب (گیلان و مازندران) برآورد شد و در سال های آینده سایر استان های تولید برنج نیز مشمول این طرح خواهند شد.

دسترسی عمومی به تلسکوپ های آژانس فضایی

محققان سازمان فضایی از طریق این سامانه و در ارتباط با تلسکوپ رصدخانه «خیام»، امکان استفاده از تلسکوپ «سمانه کهان» را برای رصد آنلاین آسمان و جمع‌آوری داده‌ها از اجرام آسمانی برای عموم فراهم کرده‌اند. سازمان فضایی

این رصدخانه از ده سال پیش تاکنون به فعالیت های علمی و ماموریت های ویژه در حوزه فضا می پردازد، اما اکنون علاوه بر فعالیت های علمی، امکان رصد آسمان را برای علاقه مندان فراهم کرده است. علاقه مندان به نجوم می توانند از طریق keyhan.isa.ir درخواست رصد آسمان را داشته باشند و با هماهنگی اپراتور وارد فرآیند رصد و نحوه کنترل ابزارهای نجومی شوند.

جدیدترین فعالیت فضایی ایران

ماهواره نور 1 و 2 و 3

در 14 آنلاین 1402 نیروی هوایی سپاه با موفقیت ماهواره عکاسی «نور 3» را با ماهواره ایرانی «پیام رسان» در فاصله 450 کیلومتری پرتاب کرد.

برای اولین بار فضاپیمای سه مرحله‌ای «پیام‌رسان» نیروی پدافند هوایی با حمل ماهواره نور 1 تا 430 کیلومتری مدار زمین در ابتدای اردیبهشت 1398 به فضا پرتاب شد. این ماهواره در 480 ثانیه و در ارتفاع 430 کیلومتری با سرعت 7650 متر بر ثانیه توسط مرحله سوم فضاپیمای قسید-1 با موفقیت تزریق شد.

دومین پرتاب فضایی فیلق پاسداران در 26 اسفند 1400 با هدف شناسایی و نشان دادن تکرار پرتاب ماهواره با کشتی ماهواره بر بومی «قاصد» انجام شد و ماهواره نور 2 با موفقیت در دایره 500 کیلومتری قرار گرفت. از زمین و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران دو ماهواره دارد. تزریق ماهواره نور 2 در دور دوم در مداری با ارتفاع 70 کیلومتری یعنی 500 کیلومتری نشان داد که در اولین پرتاب قاصد 1 از تمام توان این فضاپیما استفاده نشده است و حد فاصل آن بوده است. قدرت نهایی بالاتر از برآوردهای بر اساس اولین پرتاب.

گاردین با ارسال نور 2 به مسافت 500 کیلومتری موفق شد ارتفاع ماهواره های ایرانی را که با موفقیت به مدار زمین تزریق شده اند در مقایسه با عملکرد کشتی ماهواره بر سفیر 1 دو برابر کند.

ماهواره ثریا

در صبح روز 30 دی ماه 1402، کشتی ماهواره‌ای «قائم 100»، ماهواره داخلی «سوریا» از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI، ساخته‌شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران، با موفقیت در مدار 750 کیلومتری زمین قرار گرفت. رکورد جدیدی از نظر ارتفاع ماهواره در کشور ثبت کرد.

این ماهواره سوخت جامد توانایی حمل اجسام زیر 100 کیلوگرم را به مداری حدود 500 کیلومتری دارد و در سومین آزمایش خود که رکورد جدیدی در پرتاب های محلی به ثبت رساند، ماهواره «سوریا» را با جرم حدوداً با موفقیت به فضا پرتاب کرد. 50 . کیلوگرم در دایره ای به طول 750 کیلومتر. بر اساس اطلاعات دریافتی از ماهواره، عملیات تزریق در مدار به خوبی و به درستی انجام شده است.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسامانه های توسعه یافته توسط پژوهشگاه فضایی ایران در شرایط آزمایش مداری قرار می گیرند و مسیر توسعه سریع صنعت فضایی داخلی ایران مساعدتر می شود. علاوه بر این، این پرتاب گامی مهم برای افزایش قابلیت تزریق ماهواره به مدارهای بالاتر تلقی می شود.

ماهواره مهدی و دو محموله تحقیقاتی

صبح یکشنبه هشتم بهمن ماه ماهواره «مهدا» با ناو «سیمرگ» به طول 450 کیلومتر و حداکثر ارتفاع 1100 کیلومتر به مدار بیضی شکل تزریق شد. پیام «مهدا» توسط سازمان تحقیقات فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.

پرتاب ماهواره ناهید 2

ماهواره «ناهید 2» با وزن حدود 120 کیلوگرم و قدمت بیش از 2 سال در مداری بالاتر از 500 کیلومتری زمین قرار گرفته است. این ماهواره دارای سیستم پرتاب برای بهبود قابلیت های ارتباطی است و امکان تست ارتباطات گفتاری در باند مایکروویو را فراهم می کند.

ماموریت های این ماهواره در دو دسته ماموریت های اولیه و فرعی تعریف می شود. در مأموریت های اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمایش فناوری های اساسی مورد نیاز جهت استراتژیک است. شامل تست انتقال مداری با استفاده از پیشرانه تک جزیی و دستیابی به عمر عملیاتی 2 ساله، تست موقعیت یابی رادیویی مستقل GPS با قابلیت استخراج TLE، تست کاربرد گشتاور موقعیت یابی با استفاده از پیشرانه، تلفن S&F، اندازه گیری تشعشع (دوزیمتری) و تست ارتباط همزمان تلفنی می باشد. به عنوان وظیفه دوم در دستور کار.

از جمله دستاوردهای این ماهواره، امکان آزمایش فناوری های مورد نیاز ماهواره های زمین ایستا، کسب دانش و فناوری حمل و نقل مداری و تنظیم و کنترل موقعیت و وضعیت ماهواره، توسعه و تثبیت بخشی از فناوری های مورد نیاز است. در سیستم های پیوست انرژی الکتریکی، محموله مخابراتی، OBDH، کنترل حرارتی و… توضیح داد.

پرتاب ماهواره طلوع 3

ماهواره “داون 3” یک ماهواره اندازه گیری است که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط شرکت صنعت مخابرات ایران (SAI) ساخته شده است.

این ماهواره با وزن 150 کیلوگرم سنگین ترین ماهواره ساخت کشور محسوب می شود و با دقت تصویر 5 متری سیاه و سفید و 10 متری رنگی در شعاع 500 کیلومتری قرار گرفته است. زمین این ماهواره قابلیت حرکت و مانور در فضا را با استفاده از زیرسیستم های بومی فضا دارد.

بیش از 80 درصد تجهیزات و زیرساخت های این ماهواره بومی است و با استفاده از توانمندی های شرکت های علم محور و بخش خصوصی توسعه یافته است. این ماهواره تمام آزمایشات خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده پرتاب است.

ماهواره پارس 1

ماهواره “پارس-1” تمامی تست های عملکردی و زیست محیطی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و در ژانویه 2019 به سازمان فضایی ایران تحویل داده شد. این ماهواره یک ماهواره تصویربرداری است و اولین قدم در طراحی و ساخت ماهواره های سنجش است.

این ماهواره با هدف تصویربرداری عملکردی، توسعه بازار داده های حسگر داخلی و توسعه و آزمایش فناوری های پایه ماهواره ها و اجزای زمینی آنها طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا