از آسمان الماس می‌بارد‍! – شیمیشی

به گزارش خبرگزاری شیمیشی، ممکن است آسمان سیارات یخ زده سراسر کیهان پر از الماس باشد. ترکیبات کربن فشرده می توانند در دماهای بسیار بالاتر از آنچه محققان تصور می کردند به الماس تبدیل شوند و بارش الماس بر روی غول های یخی را به پدیده ای رایج تبدیل کند.

پیش از این، آزمایش‌های آزمایشگاهی باعث سردرگمی در مورد شرایط تشکیل الماس بر روی غول‌های یخی مانند اورانوس و نپتون شده بود. دو نوع آزمایش برای بررسی این موضوع وجود دارد: آزمایش های تراکم دینامیکی که در آن ترکیبات کربنی به طور ناگهانی تحت شوک قرار می گیرند، و آزمایش های تراکم استاتیکی که در آن در داخل یک محفظه قرار می گیرند و به آرامی خرد می شوند. تا به حال، آزمایش‌های فشرده‌سازی دینامیکی برای تشکیل الماس به دما و فشار بسیار بالا نیاز داشت.

عجیب اما واقعی؛  باران الماس در راه است!

محققان مجموعه جدیدی از آزمایش‌ها را با استفاده از فشرده‌سازی استاتیک اما گرمایش دینامیکی، فشرده‌سازی پلی استایرن، همان پلیمری که برای ساخت فوم پلی استایرن استفاده می‌شود، با فشردن آن بین دو الماس و سپس ضربه زدن به پدهای فوم انجام دادند. آنها دریافتند که الماس از پلی استایرن در دمای حدود 2200 درجه سانتیگراد و فشاری در حدود 19 گیگا پاسکال تشکیل می شود، شرایطی که بسیار شبیه به شرایط موجود در اعماق درونی اورانوس و نپتون است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

دکمه بازگشت به بالا