اقتصادی

سال ۲۰۲۴ به روی اوپک لبخند نمی‌زند

بر اساس محاسبات رویترز و داده های پیش بینی، اوپک به دلیل کاهش تولید و خروج آنگولا با کاهش تقاضا برای نفت خود در نیمه اول سال 2024 مواجه است و سهم آن در بازار جهانی به حداقل قبل از همه گیری کرونا رسیده است. .

به گزارش شیمیشی، این روند به معنای آن است که این گروه در معکوس کردن کاهش تولید با مشکل مواجه خواهد شد، مگر اینکه تقاضای جهانی برای نفت شتاب بگیرد یا اوپک مایل به پذیرش قیمت های پایین نفت باشد.

آنگولا در ماه دسامبر اعلام کرد که در ژانویه 2024 از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج خواهد شد. خروج این تولیدکننده آفریقایی به دنبال خروج اکوادور در سال 2020، قطر در سال 2019 و اندونزی در سال 2016 است.

با خروج آنگولا از اوپک، تعداد اعضای این گروه به 12 نفر و تولید آن به 27 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد که کمتر از 27 درصد کل عرضه جهانی 102 میلیون بشکه ای است.

آخرین باری که سهم بازار اوپک به 27 درصد کاهش یافت، در زمان همه‌گیری کرونا در سال 2020 بود که تقاضای جهانی بین 15 تا 20 درصد کاهش یافت. تقاضای جهانی از آن زمان به پایین رسیده است، به این معنی که اوپک سهم بازار را به رقبا از دست داده است.

این گروه حدود نیمی از نفت خام جهان را در دهه 1970 قبل از ظهور منابع عرضه غیراوپک مانند تولیدکنندگان دریای شمال تولید می کرد. در دهه‌های بعد، سهم اوپک بین 30 تا 40 درصد بود، اما کاهش نرخ رشد تولید رقبایی مانند ایالات متحده آمریکا، در سال‌های اخیر به طور مستمر این سهم را کاهش داده است.

بر اساس ارقام گزارش ماهانه اوپک، تا نوامبر 2023، تولید نفت اوپک 27.4 درصد از کل بازار است که نسبت به سال 2018-2017 بین 32 تا 33 درصد کاهش داشته است.

درخواست سه ماهه دوم

اوپک در سال 1960 توسط عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا، ایران و عراق تأسیس شد. آنگولا در سال 2007 به این گروه پیوست. این گروه از سال 2017 با روسیه و سایر کشورهای غیرعضو در قالب گروه اوپک + برای مدیریت بازار همکاری می کند.

تعدادی از تولیدکنندگان کوچکتر در سال های اخیر به اوپک پیوسته اند، از جمله گابن در سال 2016، گینه استوایی در سال 2017 و کنگو در سال 2018.

اوپک پلاس در حال حاضر حدود شش میلیون بشکه نفت در روز است، بنابراین از نظر تئوری این گروه می تواند تولید خود را در مبارزه برای سهم بازار افزایش دهد، اما اگر تقاضا برای نفت خام بهبود نیابد، قیمت نفت کاهش می یابد. .

برخی از اعضای اوپک پلاس از جمله روسیه اعلام کرده اند که این گروه در صورت لزوم می تواند اقدامات بیشتری را انجام دهد. پیش‌بینی‌های سه پیش‌بینی‌کننده نفت، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) و خود اوپک، نشان می‌دهد که فضای کمی برای معکوس کردن کاهش تولید در سه ماهه دوم سال جاری وجود دارد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می کند که تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول کاهش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نفت اوپک ثابت بماند، اما اوپک انتظار دارد که کاهش یابد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد با کاهش تولید در جاهای دیگر و افزایش بیشتر تقاضای جهانی، سهم بازار خود در بلندمدت افزایش یابد. این گروه در جدیدترین گزارش «چشم انداز نفت جهانی» پیش بینی کرد با شروع کاهش تولید خارج از اوپک در اوایل دهه 2030، کل سهم این گروه از بازار نفت در سال 2045 به 40 درصد خواهد رسید.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا