اختلال عاطفی فصلی چیست؟ / چند توصیه برای پیشگیری

آیا در طول ماه های زمستان سردتر از آنچه فکر می کنید احساس می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است از افسردگی فصلی رنج ببرید، که به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز شناخته می شود.

به گزارش شیمیشی، افسردگی فصلی یک اختلال خلقی است که هر سال در زمان خاصی رخ می دهد. نوع نادری از افسردگی فصلی به نام «افسردگی تابستانی» نیز در اواخر بهار یا اوایل تابستان شروع می شود و در پاییز به پایان می رسد. اما معمولاً اختلال عاطفی فصلی از پاییز یا زمستان شروع می شود و در بهار یا اوایل تابستان به پایان می رسد.

اختلال عاطفی فصلی ممکن است سالانه 11 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار دهد و 25 میلیون نفر دیگر ممکن است شکل خفیفی از به اصطلاح “بلوز زمستانی” را تجربه کنند.

دلایل

در حالی که ما دلایل دقیق اختلال عاطفی فصلی را نمی دانیم، برخی از دانشمندان فکر می کنند که هورمون های خاصی که در اعماق مغز در زمان های خاصی از سال تولید می شوند منجر به تغییر نگرش می شوند. کارشناسان بر این باورند که اختلال عاطفی فصلی ممکن است با این تغییرات هورمونی مرتبط باشد. نظریه دیگر این است که کمبود نور خورشید در پاییز و زمستان باعث می شود مغز سروتونین کمتری تولید کند. یک ماده شیمیایی مرتبط با مسیرهای مغزی که احساسات را تنظیم می کند. وقتی مسیرهای عصبی در مغز که خلق و خو را تنظیم می کنند، آنطور که باید کار نمی کنند، نتیجه می تواند احساس افسردگی همراه با علائم خستگی و افزایش وزن باشد.

اختلال عاطفی فصلی معمولا در بزرگسالی شروع می شود و در زنان شایع تر از مردان است. برخی از افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی علائم خفیفی دارند و احساس افسردگی می کنند. در همین حال، برخی دیگر علائم شدیدتری دارند که در روابط و کار آنها اختلال ایجاد می کند.

از آنجایی که فقدان نور خورشید کافی در فصل زمستان با اختلال عاطفی فصلی همراه است، در کشورهایی که در طول سال آفتاب زیادی دارند، کمتر رایج است.

علائم اختلال عاطفی فصلی در زمستان

افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی اغلب بیش از حد معمول می خوابند و هوس کربوهیدرات می کنند. همچنین بسیاری از علائم هشدار دهنده طبیعی افسردگی وجود دارد، از جمله:

احساس غم، اندوه یا ناامیدی

انرژی کمتر

مشکل در تمرکز

خسته

غذای بیشتر

میل بیشتر به تنهایی

افکار خودکشی

افزایش وزن

علائم اختلال عاطفی فصلی در تابستان

خوردن کمتر

مشکل در خوابیدن

کاهش وزن

تشخیص

به گفته WebMD، مشخصه اصلی اختلال عاطفی فصلی این است که خلق و خو و رفتار شما با فصول تغییر می کند. این یک اختلال خلقی مشخص نیست بلکه نوعی افسردگی اساسی یا اختلال دوقطبی است که گاهی اوقات افسردگی شیدایی نامیده می شود.

ممکن است اختلال عاطفی فصلی داشته باشید اگر در دو سال گذشته:

– از افسردگی یا شیدایی رنج می برید که در زمان خاصی شروع و پایان می یابد

– در مواقع دیگر این علائم را احساس نکردید

در طول زندگی، دوره های بیشتری از افسردگی یا شیدایی داشته اید

گاهی اوقات ممکن است تشخیص اختلال عاطفی فصلی زمان بر باشد، زیرا علائم آن می‌تواند شبیه شرایط دیگری مانند سندرم خستگی مزمن، تیروئید کم کار، قند خون پایین، بیماری‌های ویروسی یا سایر بیماری‌های قلبی باشد.

در طول ماه های سردتر، قرار گرفتن در معرض لامپ های نور درمانی می تواند کمک کننده باشد. این چراغ ها کاهش نور ناشی از زمستان را جبران می کنند و علائم اختلال عاطفی فصلی را کاهش می دهند.

نور درمانی چگونه کار می کند؟

به گزارش وب سایت تخصصی “Very Well Health”، در نور درمانی یا نور درمانی که به آن فتوتراپی نیز می گویند، طول موج های خاصی از نور طبیعی خورشید تقلید می کنند و سیگنال هایی به مغز ارسال می شود که باعث تولید می شود. سروتونین این روش همچنین به افزایش هوشیاری و تنظیم ریتم شبانه روزی بدن کمک می کند.

یک کارآزمایی کنترل‌شده با دارونما در سال 1998 نشان داد که حداقل سه هفته طول می‌کشد تا درمان با نور روشن به عنوان یک داروی ضد افسردگی در اختلال عاطفی فصلی عمل کند.

کارآزمایی دیگری در سال 2016 نشان داد که نور درمانی به تنهایی یا همراه با داروی ضد افسردگی فلوکستین، در درمان بزرگسالان مبتلا به افسردگی غیرفصلی موثر و قابل تحمل است.

در مناطق نزدیکتر به خط استوا، به دلیل اینکه افراد در معرض نور طبیعی بیشتری قرار دارند، اختلال عاطفی فصلی کمتر رایج است.

شروع نوردرمانی در فصول سرد، همراه با ساعات کوتاه تر روز، از بروز علائم اختلال عاطفی فصلی جلوگیری می کند.

به گفته هارولد هونگ، روانپزشک در کارولینای شمالی، نور درمانی یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای سایر شرایط سلامت روان است.

این روش درمانی برای بهبود بی اشتهایی و پرخوری عصبی، شرایط مربوط به خواب و بیداری، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، اختلال شخصیت مرزی، اسکیزوفرنی و اختلالات عصبی استفاده می شود.

لامپ نور درمانی چگونه باید باشد؟

لامپ های نور درمانی در نور آبی و سفید موجود هستند. با این حال، شواهد زیادی برای اثبات اثربخشی و ایمنی نور سفید وجود دارد. به گفته کارشناسان، این مکان برای یک فرد “طبیعی ترین” است.

در استفاده از لامپ های ال ای دی برای درمان اختلالات عاطفی فصلی و سایر مشکلات روانی، روزانه 30 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور 10000 لوکس (واحد اندازه گیری نور) یا یک تا دو ساعت روشنایی 2500 لوکس نور توصیه می شود.

هونگ می گوید از نورهایی که حاوی اجزای UVB هستند اجتناب کنید، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه های UVB می تواند به پوست آسیب برساند. مثل قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب است.

جایی که از لامپ نور درمانی استفاده می کنید، اندازه لامپ و زاویه نور نیز بسیار مهم است. لامپ باید به اندازه ای بزرگ باشد که صورت شما را با زاویه ای راحت بپوشاند. اگر می توانید، لامپی با روشنایی و طول قابل تنظیم انتخاب کنید تا بتوانید لامپ را مطابق با نیاز خود شخصی سازی کنید.

برای بهترین نتیجه، استفاده از “لایت باکس” به ابعاد 930 سانتی متر مربع توصیه می شود.

سعی کنید یک جعبه نور پیدا کنید که به راحتی در صبح تعویض شود. استفاده از دو لامپ که می توانید با هم استفاده کنید یا در مکان های پر رفت و آمد خانه قرار دهید تا تاثیر بیشتری داشته باشد، تفاوت زیادی در اثربخشی درمان ایجاد می کند.

به برنامه روزانه خود فکر کنید و از یک لامپ نور درمانی در صبح استفاده کنید تا انرژی موجود و مورد نیاز روز را افزایش دهید. از آنجایی که لامپ در طول روز می سوزد، بعد از ظهر دوباره از آن استفاده کنید، به خصوص اگر در مکانی زندگی می کنید که آفتاب زودتر غروب می کند.

در برخی افراد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ممکن است باعث شیدایی شود، بنابراین مدت زمان فتوتراپی باید محدود شود.

به گزارش ایندیپندنت، نکته مهم دیگر این است که نور درمانی به تنهایی برای درمان بیماری های روانی کافی نیست و عواملی مانند ورزش، خواب خوب، فعالیت های اجتماعی و درمان شناختی-رفتاری از اقدامات ضروری برای مقابله با افسردگی فصلی هستند.

مقاومت

هر روز مدتی را بیرون از خانه بگذرانید، حتی اگر هوا ابری باشد. اگر هوا خیلی سرد است، پرده ها را ببندید و کنار پنجره بنشینید.

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. این به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید، حتی اگر هوس غذاهای نشاسته ای و شیرین کنید.

30 دقیقه در روز و پنج بار در هفته ورزش کنید.

فعالیت های اجتماعی خود را ادامه دهید. حمایت اجتماعی بسیار مهم است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر سال در زمان خاصی احساس افسردگی، خستگی و بی قراری می کنید و به نظر می رسد که این احساسات ماهیت فصلی دارند، ممکن است به اختلال عاطفی فصلی مبتلا شده باشید. در مورد احساسات خود با پزشک خود صحبت کنید و توصیه های او را برای تغییر سبک زندگی و درمان دنبال کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا