علمی و پزشکی

خطری که شما را تهدید می‌کند

آفتاب نیوز:

مواد شیمیایی بیشتر منتشر شده توسط پلاستیک بازیافتی ممکن است نشان دهنده نیاز به فرآیند بازیافت “فوق العاده تمیز” باشد.

محققان هشدار داده اند که یک نوع بطری پلاستیکی که به طور گسترده استفاده می شود، حاوی مواد شیمیایی بالقوه مضر بیشتری نسبت به بطری های تازه تولید شده است.

محققان دانشگاه برونل لندن 150 ماده شیمیایی را کشف کردند که از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی به نوشیدنی‌ها نفوذ می‌کردند که 18 مورد از آنها در سطوح بالاتر از استاندارد نظارتی بودند.

محققان دریافته‌اند که نوشیدنی‌های بطری‌شده با پلی اتیلن ترفتالات (PET) می‌توانند حاوی غلظت‌های بالاتری از این ماده شیمیایی نسبت به نوشیدنی‌های تازه بطری‌شده با پلی اتیلن ترفتالات باشند، که نشان می‌دهد مشکلات در فرآیند بازیافت ممکن است محتویات را آلوده کند. . آنها خواستار روش های بازیافت سخت تر برای حذف مواد شیمیایی مضر هستند.

پلی اتیلن ترفتالات ترموپلاستیک سومین نوع پلاستیک پرمصرف در بسته بندی مواد غذایی است که یکی از محبوب ترین کاربردهای نهایی آن بطری های نوشیدنی یکبار مصرف است.

چنین بطری‌هایی همچنین یکی از رایج‌ترین اشکال زباله‌های پلاستیکی هستند که منجر به تعدادی ابتکار برای افزایش سطح بازیافت PET می‌شود. در دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا، بطری های پلی اتیلن ترفتالات باید تا سال 2030 حداقل 30 درصد محتوای بازیافتی داشته باشند.

پلی اتیلن ترفتالات همچنین به عنوان منبع تعدادی از آلاینده های شیمیایی بالقوه از جمله اختلالات غدد درون ریز مانند بیسفنول A شناخته شده است که می تواند باعث اختلالات تولید مثل، مشکلات قلبی و سرطان و سایر عوارض جانبی شود.

محققان 91 مطالعه از سراسر جهان در مورد آلودگی شیمیایی بطری های پلاستیکی را بررسی کردند. دکتر. النی لاکوویدو، مدرس مرکز تحقیقات سیاست و سیاست برونل، می‌گوید: «ما دریافتیم که این مواد شیمیایی می‌توانند از منابع مختلفی مانند کاتالیزورها و افزودنی‌های مورد استفاده در طی تولید و تجزیه پلی اتیلن ترفتالات در فرآیند تولید و تجزیه به دست آیند. ” ، که این مطالعه را انجام داد. برای رسیدن به فرآیندی که می تواند در طول چرخه زندگی یک بطری اتفاق بیفتد.”

بر اساس یافته های مقاله منتشر شده در مجله Hazardous Materials، بسیاری از آلاینده های موجود در بطری های پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی در نتیجه آلودگی مواد خام از جمله برچسب ها ایجاد شده اند.

محققانی که در این تحقیق شرکت داشتند، گفتند: “این شواهد نشان می دهد که محصولات بسیار قابل بازیافت مانند بطری های نوشیدنی پلی اتیلن ترفتالات (PET) در صورت طراحی ضعیف می توانند برای بازیافت نامناسب باشند، که این امر نیاز به پذیرش بیشتر اصول طراحی برای بازیافت و بازیافت را نشان می دهد.” . کاغذ زیرساخت مدیریت در سطل زباله است.

به طور خاص، تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش تعداد مواد شیمیایی در نوشیدنی‌های بطری‌شده را می‌توان با استفاده از فناوری موسوم به «فرایند تمیز کردن فوق‌العاده» به دست آورد که از یک فرآیند سه مرحله‌ای برای تمیز کردن پلاستیک‌های قدیمی قبل از بازیافت استفاده می‌کند. دمای بالا، شستشوی گاز و شستشوی شیمیایی. فعالیت هایی مانند تمیز کردن بطری ها قبل از تبدیل آنها به مواد خام ثانویه برای استفاده می تواند به بهبود فرآیند بازیافت کمک کند.

با سرمایه گذاری در فناوری های با خلوص بالا، می توانیم امکان خالص سازی پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی را تا سطوحی مشابه پلی اتیلن ترفتالات بکر افزایش دهیم.

لاکوویدو می گوید: «مثل همیشه، راه حل نهایی مشکل این است که جامعه به طور کامل استفاده از پلی اتیلن ترفتالات را متوقف کند. همه ما مسئولیت داریم.

ما باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم با سرمایه‌گذاری برای مثال در فیلترهای آب و یادگیری نحوه صحیح دفع زباله‌های پلاستیکی، از استفاده از بطری‌های PET در خانه‌هایمان جلوگیری کنیم.

اگر مصرف پلی اتیلن ترفتالات را کاهش دهیم تغییرات بیشتری در سیستم ایجاد خواهیم کرد. تقاضای کمتر به معنای تولید کمتر در وهله اول است.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا