ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا همواره در شرق و غرب به وسعت و غنای آثارش مورد توجه بوده است و این نیز مرهون علمای گرانقدر و مشهور غربی است که شب و روز خود را به تحقیق در آثار این معجزه اختصاص داده اند. در هر سنی.به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید.

تقریباً در تمام کشورهای بزرگ جهان از آمریکا، انگلیس و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و درباره ابن سینا اجرا شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها هرگز با آنچه ما در ایران نوشته ایم مقایسه نمی شود.

یکی از کلاس های اجباری ما در مورد فلسفه دکارت در اوایل انقلاب و در زمان جنگ اجباری بود که من در دانشگاه خوزه فرانسه در مقطع کارشناسی تحصیل می کردم. معلم ما دکتر دومینیک لوکور، یکی از معروف ترین دکارت های فرانسه بود که این درس را آموزش داد. او در روز اول کلاس این سوال را مطرح کرد: چرا دکارت چه قبل و چه بعد از خود با دیگر فیلسوفان فرانسوی متفاوت است و آیا واقعاً شخصیت متفاوتی دارد؟ در پرانتز باید بگویم که فرانسوی ها همیشه خود را عقل گرا معرفی کرده اند و این عقل گرایی را به دکارت پیوند داده اند.

با این سوال سکوت بر کلاس حاکم شد. برخی از دانشجویان پاسخی دریافت کردند که مورد قبول استاد قرار نگرفت. سپس معلم با پاسخ متعجب خود که برای من تعجب آور بود کلاس را از ظن خارج کرد. آن روزها مصادف با اوایل انقلاب و جنگ اجباری بود و رسانه های فرانسوی شبانه روز اخبار جنگ و انقلاب ایران را با جزئیات روز پخش می کردند. معلم گفت: «اگر ریشه عناصر انقلاب ایران را دنبال کنید، به مذهب تشیع خواهید رسید که برخلاف دیگر مذاهب اسلامی، انقلابی است و همیشه با شاه و شاهزاده در ستیز بوده و آنها را به رسمیت نشناخته است. ابن سینا، فیلسوف بزرگ ایرانی که دانش و فلسفه خود را مدیون غرب قرون وسطی است نیز از همین مذهب انقلابی شیعه است. وی به دلیل ارتباطش با این مذهب انقلابی، با حاکمان زمان خود به قدرت رسید و از شهر و دیار خود مهاجرت کرد».

وی ادامه داد: به نظر من دکارت که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها در علم و فلسفه، بلکه در شیوه زندگی خود از سلف ایرانی خود، بنیان فلسفی دکارت، که در من »به طور خلاصه، تحت تأثیر آثار فلسفی ابن سینا در مورد انسان هستم. «کشور فرار کرده است تا خانه ای امن بیابد و زیر سایه آن تحقیق کند، و در این حرکت شما خواهید شد. نجاح می خواهد ابن سینا را به عنوان یک پناهنده بگیرد. مثال.”

سر کلاس خیلی خوشحال شدم که استاد اینقدر از ابن سینا تعریف کرد، اما افسوس خوردم که ما ایرانی ها نتوانستیم یک اثر فرانسوی درباره دکارت را برای ابن سینا مثال بزنیم. همین امر باعث شد که در برنامه تحقیقاتی آینده خود کتاب جدیدی درباره ابن سینا در نظر بگیرم.

پس از پایان تحصیلاتم به ایران بازگشتم و در حین تحقیق در دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحقیق درباره علمای اسلام در ایران پرداختم. در این مدت دکتر مهدی گلشنی ریاست پژوهشکده را برعهده داشت و من چندین شماره ویژه درباره خیام و خاسه نصیر منتشر کردم. پس از آن پروژه ابن سینا را به عهده گرفتم و از داخل و خارج از ایران مقالاتی را درخواست کردم تا اینکه کتاب منتشر شد. علمای بزرگ ابن سینا تاکنون بیشتر به مباحث متافیزیک و عرفان ابن سینا پرداخته اند. اگر جنبه های دیگری از ابن سینا مانند ریاضیات، نجوم، کیهان شناسی، موسیقی در غرب بررسی می شد و من می خواهم ترجمه های این آثار را به ابن سینای معاصر در کشور خودش ارائه کنم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان و صاحب نظران صاحب نام در حوزه پژوهشی خود هستند که متاسفانه در زمان انتشار این کتاب، نویسنده ایرانی دکتر ساسان سپنتا و نویسنده فرانسوی مائورو زونتا از دنیا رفته بودند. آنها گفتند که نمی توانند شاهد انتشار مقاله خود باشند.

آقای قاسم فینیانوس نویسنده سوری یکی از مقالات به دلیل حمله داعش و گروه های تروریستی در سوریه محل سابق خود را ترک کرده است و اکنون نمی دانم. یکی از مقالات خوب این کتاب توسط دکتر. همچنین دو مقاله در مورد آثار نجومی ابن سینا یکی به فارسی و دیگری به زبان فرانسه نوشته ام که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. همچنین مقالاتی در زمینه منطق مدالیته ها از دیدگاه ابن سینا توسط منطق دانان خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده اند و این مقالات نیز دیدگاه جدیدی به مباحث منطقی ابن سینا دارند.

علت انتخاب تالیف کتاب درباره ابن سینا تنها شناخت ابن سینا نبود، بلکه نقشی بود که این بزرگوار در تمدن اسلامی داشت. این فقط یک مدل تمدن در نوع خود است، چگونه به نظر می رسد! به عنوان مثال، اگر زندگی نامه برخی از علما را چه در شرق و چه در غرب مطالعه کنید، متوجه می شوید که برای پیشبرد اهداف علمی، گاهی مجبور بوده اند از برخی خواسته های قلبی خود دست بردارند و از دستورات پادشاهان ما پیروی کنند. شاهزادگان، که من نیازی به گفتن نام آنها نمی بینم. عده ای که فقط علم داشتند و تهی از اخلاق و دین بودند، به دلیل ارتباط با زندگی مادی و مال دنیا، علم خود را در خدمت دشمنان بشریت قرار دادند.

یکی دیگر از خصوصیات ابن سینا این بود که علمای زیادی از زمان خود او را احاطه کرده بودند. امروزه به دلیل گسترش علم و در دسترس بودن دانش جدید، عده ای بر این باورند که بر خلاف گذشته فقط باید در یک علم تخصص داشت و زندگی انسان برای مطالعه چندین علم نزد یک محقق معاصر کافی نیست. اما اینها نیز به طور کلی قادر به به روز رسانی و کاوش در همان زمینه تخصصی نیستند. من با برخی از این معلمان هم در دانشگاه صنعتی شریف و هم در دانشگاه های دیگر آشنا شده ام و متوجه شده ام که آنها نه تنها از دروس اساسی ادبیات، دین، فلسفه و سیاست کشورشان بی اطلاع هستند. آنها همچنین فاقد ابتکار عمل در زمینه تخصصی خود هستند. مثلا من یک استاد ریاضی را می شناسم که جبری است، اما وارد بحث های هندسی نمی شود و بالعکس، اگر درباره ابن سینا بخوانید، از اطرافیان او در علوم مختلف شگفت زده می شوید!

دانشگاه صنعتی شریف و مدرس گروه فلسفه علمی این دانشگاه یادداشتی در خصوص لزوم توجه بیشتر به زوایای ناشناخته این دانشمند بزرگ برای ما ارسال کرده است که در ادامه می خوانید. ما ایرانیان آن طور که باید و شاید بزرگان علمی و فلسفی خود را به طور عام و ابن سینا را به طور خاص نمی شناسیم و همین عدم شناخت نیز مانع از شناخت دارایی های ارزشمند خود در بازارهای جهانی می شود. از طرف دیگر غربی ها در این زمینه از ما گذشتند. ابن سینا همواره در شرق و غرب به وسعت و غنای آثارش مورد توجه بوده است و این نیز مرهون علمای گرانقدر و مشهور غربی است که شب و روز خود را به تحقیق در آثار این معجزه اختصاص داده اند. در هر سنی.به سوالات علمی و فلسفی روز پاسخ دهید. تقریباً در تمام کشورهای بزرگ جهان از آمریکا، انگلیس و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و درباره ابن سینا اجرا شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها هرگز با آنچه در ایران نوشته ایم مقایسه نمی شود. انگیزه اصلی من از تالیف این کتاب ترجمه و چاپ برخی از این مقالات بوده است و شما از ارزیابی من از مقالات این کتاب راضی خواهید بود.

23302

دکمه بازگشت به بالا