آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف، امروز 8 سپتامبر مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و بهداشت شغلی است.

این روز بر دیدگاه‌های مسئولان بهداشت جامعه در مورد سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی متمرکز بود.

آقای کارما!  من باید اعتماد به نفس داشته باشم تا خوب کار کنم

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات متنوع به افراد و اقشار مختلف جامعه، موضوع مهمی بوده و هست، زیرا زمانی که کار و اشتغال هر فرد با کلمات متفاوتی تعریف و بیان می شود. و با کیفیت. از نظر جسمی و روحی کامل باشید و با خیال راحت و آسوده کار کنید تولید و کار کنید.

بیش از دو سال است که همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف تغییر داده است و مشاغل متنوع به طور کامل از چرخه تجاری حذف شده و هزاران کارمند اخراج شده‌اند.

از جمله تغییرات اجباری در دوران کرونا، اتکای گسترده به دورکاری، کسب و کار اینترنتی و … بود که علاوه بر مزایای آن، آسیب های روانی اجتماعی را نیز افزایش داد.

ظهور این ویروس کشنده، دستاوردهای بزرگ طبقه کارگر را به خسارات هنگفت و کارگران بی‌شمار درگیر در زندگی روزمره تبدیل کرده است.

جفر سندیقی رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنلاین شیمیشی. وی افزود: سازمان جهانی کار از هشتم فروردین ماه سال 1382 همزمان با 19 بهمن 1382 در ایران مراسمی را با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی برگزار می کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای در واقع یک رویداد بین المللی سالانه برای ایجاد کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط های کار وزارت بهداشت همچنین گفت: این مراسم بخش مهمی از راهبرد جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی در تمامی محیط های کاری، افزایش آگاهی عمومی و افزایش ایمنی و بهداشت در محل کار است. محل کار. «سازمان بین المللی کار از اجرای این اقدام و سیاست ها مطابق با اعلامیه های همه دولت ها حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

سندیقی تصریح کرد: سازمان بین المللی کار در طول سالیان متمادی تلاش کرده تا با ایجاد الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در محیط کار، فرهنگ ایمنی و بهداشت در کار را ایجاد کند.

وی گفت: در سال 2021 با هدف افزایش تاب آوری سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای در برابر بحران های فعلی و آتی، تمرکز بر تقویت سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای و امسال نیز با شعار “به نتیجه مثبت برسیم.” فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی “بیایید با هم کار کنیم.”

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: این شعار با محوریت ایجاد و اجرای فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و سلامت کار از طریق گفت و گو و گفت و گوی اجتماعی بین دولت ها، سازمان ها و تشکل های کارفرمایی (سه جانبه) است و نقش بسیار مهمی دارد.” و نکته کلیدی، مشارکت همه جانبه ذینفعان در تضمین، حفاظت و ارتقای سلامت کارکنان است.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان های بهداشتی محل کار

صدقی گفت: بنابراین ضروری است تا جایی که می توانیم با جامعه کارگری، کارفرمایان و ارگان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای تاثیرگذار ارتباط برقرار کنیم. شرکت کنندگان در این زمینه. ” و فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای را در جامعه ایجاد کنند.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که در آن حق داشتن محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح محترم شمرده می شود و جایی است که دولت ها، کارفرمایان و کارگران به طور فعال در آن مشارکت دارند و به طور سیستماتیک پاسخگو هستند. و وظیفه تامین محیط کار ایمن و سالم را بر عهده دارند و به طور کلی اصل پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

کار ارزشمند چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: کارکنان در تعیین شغل مناسب، دستمزد مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، شغل آینده معقول و حمایت های قانونی کافی دریافت می کنند.

جندقی خاطرنشان کرد: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری ایمنی و بهداشت شغلی مشارکت فعال دارند.

وی افزود: این مهم از تدوین و بازنگری سیاست ها و چارچوب های نظارتی ایمنی و بهداشت حرفه ای برای رسیدگی به وضعیت جاری و مشکلات جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای تا اجرای صحیح اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار حائز اهمیت است. “

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: گفت‌وگوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و راهبردهای ایمنی و بهداشت کمک می‌کند، بلکه با ایجاد تعهد، اجرای سیستم ایمنی و بهداشت مؤثرتر را تسهیل می‌کند. ”

ساخت خانه های بهداشت در کارخانه ها و کارگاه ها

کندگی تصریح کرد: در کشورمان در برنامه ارائه خدمات اولیه سلامت کارگران با ساخت خانه بهداشت برای کارگران در کارگاه ها با همکاری و هم افزایی سه معاونت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت کارگران را فراهم کند و ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری داوطلبانه کارفرمایان حوزه سلامت بهترین راه برای دستیابی ما به هدف والای بهداشت حرفه ای که ارتقای سطح سلامت کارکنان است می باشد.

سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی؛ عامل داشتن محل کار سالم

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید 19 در محیط های کاری و فعالیت بازرسان تخصصی بهداشت در این زمینه را به ما نشان داد. سیستم ایمنی و بهداشت قوی حرفه هدفمند و مشارکت سازمان ها، تشکل های کارفرمایی و کارگری و کلیه طرف های ذیربط و فعال در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در شرکت ها و در سطح ملی، نقش مهمی در ایجاد محیط کار سالم ایفا می کند. . تضمین و حفاظت از سلامت کارکنان.

شهادت بازرسان بهداشت حرفه ای در دوران کرونا

جندقی گفت: از زمان شروع شیوع کرونا علیرغم مشارکت تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه ای و شهادت تعدادی از آنان برای حفظ سلامت نیروی کار کشور، لحظه ای پایش بهداشتی انجام نشده است. ” پروتکل ها از کار افتاده اند.”

وی افزود: با تلاش و نظارت متخصصان بهداشت و درمان و نظارت مستمر بر متخصصان بهداشت حرفه ای این صنعت، خوشبختانه به جز در شرایط محدود، در صنعت هستیم و در این شرایط خاص اقتصادی و با وجود شرایط سخت، انجام شد. قتل عام را نمی بینم.” تحریم ها، صنایع کشور بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند.

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای سلامت محیط کار

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت کارگران در محیط کار، برنامه های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و رصد می شود. اینها شامل بررسی های هدفمند بهداشت حرفه ای، بهداشت حرفه ای در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و قالیبافان، سلامت کارگران معدن، سلامت کارگران ساختمانی و بهداشت شغلی در پمپ بنزین ها است.

جندقی تصریح کرد: بهداشت پرتویی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای برای کارگاه های کوچک و داوطلبانه و کارهای غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع بر اساس کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست تحت عنوان توافق. کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرمایان، کمیته های حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای، شناسایی کارهای سخت و زیان آور، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و معاینات بهداشت حرفه ای انجام می شود.

توجه کن! برای داشتن کار با کیفیت در هر صنف و حرفه ای باید عامل اصلی خود یعنی نیروی انسانی، سلامت جسمی و روحی مطلوب را داشته باشد و محیطی امن و آرام برای افراد و افراد شاغل در آن مجموعه فراهم شود. انجام دادن. ارائه بهترین کیفیت کار و خدمات مورد نیاز درآمد گیرندگان خدمات خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آنلاین شیمیشی

دکمه بازگشت به بالا