آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور/ شرط رفع مشکلات حوزه دارو

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به وضعیت اخیر کمبود دارو در کشور اشاره کرد و گفت: رفع آن کمبودها تنها در حیطه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. اگر قرار است مشکلات حل شود، لازم است که نهاد در این زنجیره جای خود را بگیرد، کار خود را به درستی انجام دهد و مسئولیت پذیر باشد.

محمد پیکان پور در گفت و گو با دکتر شیمیشیوی در خصوص اظهارات مبنی بر اینکه امسال کمبود دارو نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما کاهش مهمتر و بحرانی تر است، توضیح داد: کدام یک از داروهایی که در سال گذشته کاهش یافته بحرانی نبوده است؟ آیا سال گذشته کمبود ویتامین داشتیم و امسال کمبودها بحرانی است؟

وی همچنین گفت: طبق ابلاغیه سازمان غذا و دارو کمبود دارو در کشور در آذرماه امسال 99 قلم گزارش شده است. اما رفع این نواقص تنها در صلاحیت سازمان غذا و دارو نیست. به عنوان مثال 31 مورد از این کمبودها مربوط به تامین پول EIH است و باید پول اروپا در اختیار بخش داروسازی قرار گیرد تا بتوان بخشی از این داروها را تهیه کرد.

وی همچنین بیان کرد: بانک مرکزی بر حل این موضوع اصرار دارد و هفته گذشته 20 میلیون دلار برای آن اقلام تخصیص داده شد. اما از آنجایی که تامین این موارد با تاخیر مواجه است و مطالبات ما با تاخیر حل می شود، طبیعتا داروهای مربوطه نیز با کمبود مواجه می شود و دستگاه چاپ پول در سازمان غذا و دارو وجود ندارد. می تواند پول فراهم کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در صورت عدم توافق همه عوامل زنجیره تامین دارو، کمبودهایی رخ می دهد، گفت: آیا فقط در رسانه ها نمی توان گفت که چرا مشکلات دارو حل نمی شود؟ اگر قرار است مشکلات حل شود، هر نهادی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در جایگاه خود در این زنجیره مسئولیت پذیر باشد.

وی گفت: در صورت تنظیم قانون بودجه سال 1403 و تفکیک صحیح حساب دارو از سایر حساب ها، سامانه پرداخت معوقات بیمه ای و اعتبارات دارویی برقرار و از خزانه برای ذی نفع نهایی بدون پرداخت معقول و منطقی پرداخت می شود. دخالت. بخش های مختلف، مشکلات مربوط به تامین دارو اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا