مقایسه بهترین دوچرخه کوهستان دنده ای
از جمله تفریحات بسیار دوست داشتنی ما رکاب زنی در کوهستان ها و جاده های بسیار خطرناک و سخت است، برای این منظور باید یک دوچرخه کوهستانی بسیار خوب داشته باشیم که تفریحات ما به آسیب های جسمی منجر نشود. به همین دلیل در ادامه می خواهیم بهترین دوچرخه کوهستان دنده ای را به شما معرفی کرده و به مقایسه آن بپردازیم.
همه چیزهایی که باید درباره دوچرخه کوهستان دنده ای دانست!
دو چرخه های کوهستانی را معمولا در مسیر های صعب العبور به کار می برند به همین دلیل این دوچرخه ها باید استحکام و تعادل زیادی داشته باشند. از این رو چرخ های این گونه دوچرخه ها را طوری طراحی کرده اند که به دوچرخه سوار برای حفظ تعادل هنگام حرکت کمک کنند. به عبارتی باید بگوییم که هنگام رکاب زنی با دوچرخه های کوهستانی چرخ ها هستند که باعث می شوند شما به راحتی بتوانید کنترل آن را به دست بگیرید.
به علاوه لاستیک های دوچرخه یا همان چرخ هایش برای افزایش شتاب و سرعت و همچنین توقف کمک بسیار زیادی به شما می کنند. لاستیک دوچرخه های کوهستانی تایر هایی معمولی نبوده و با توجه به اینکه قرار است دوچرخه را در مسیر های خشک و یا گلی حرکت دهیم نوع آن ها متفاوت می باشد. در حالت کلی می توان لاستیک های این نوع دوچرخه ها را به دو دسته متفاوت تقسیم کرد:
- لاستیک های مناسب برای دوچرخه های بچگانه: این لاستیک ها را معمولا برای دوچرخه های کوچک طراحی کرده و سایز آن ها بین 20 تا 24 اینچ است.
- لاستیک های مناسب برای دوچرخه های بزرگسال: معولا دوچرخه های بزرگسالان انواع مختلفی داشته و بدین منظور نیز چرخ یا همان لاستیک آن ها در اندازه های 26، 27 و 29 می سازند. چرخ هایی با سایز 26 معمولا برای دوچرخه های معمولی، چرخ هایی با سایز27 برای افزایش سرعت و رکاب زنی در مسیر های طولانی و چرخ هایی با سایز 29 علاوه بر افزایش سرعت و رکاب زنی های طولانی مدت باعث می شود کنترل بیشتر و آسان تر دوچرخه می گردد.
ساختار دوچرخه های کوهستانی دنده ای به چه شکلی می باشد؟
از جمله مهم ترین مواردی که باعث می شود شما هنگام رکاب زنی به مشکلی بر نخورید رعایت تعادل وزنی است، به عبارتی باید بگوییم وزن دوچرخه کوهستانی شما باید کاملا استاندارد باشد که بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید.
در نظر داشته باشید که دوچرخه های کوهستانی هر چه سبک تر باشند رکاب زنی در مسیر های صعب العبور با آن ها راحت تر بوده و دوچرخه سوار انرژی کمتری را برای رکاب زنی و حرکت صرف می کند. به همین علت نیز دوچرخه های کوهستانی را معمولا از آلومینیوم می سازند چرا که آلیاژ آلومینیوم وزن کمتری نسبته به آلیاژ های دیگر داشته و از مقاومت بالایی نیز بر خوردار است. البته توجه داشته باید که آلیاژ آلومینیوم به تنهایی برای ساخت دوچرخه کوهستانی مناسب نبوده و معمولا آلیاژ های دیگری چون فولاد، فیبر کربن و تیتانیوم نیز در ساخت آن به کار می برند.
مکانیسم دنده دوچرخه کوهستانی به چه شکلی است؟
دنده های یک دوچرخه کوهستانی از جمله مهم ترین و تاثیر گذار ترین المان در این نوع دوچرخه ها می باشند. معمولا یک سیستم دنده دهی از قطعاتی مانند شانژمان، زنجیر، خودرو، دسته دنده و طبق عوض کن تشکیل می شود.
هر دوچرخه با توجه به طبق های آن دارای تعداد دنده متفاوتی می باشد، برای مثال اگر دوچرخه ای 8 طبق باشد پس 8 دنده داشته و در اصطلاح 8 سرعته نامیده می شود. به یاد داشته باشید که سیستم دنده دهی دوچرخه جزو مهم ترین و تاثیر گذار ترین قطعاتی است که باعث می شود کنترل دوچرخه راحت تر گردد.
عملکرد سیستم ترمز دوچرخه کوهستان دنده ای چگونه است؟
در حالت کلی ترمز دوچرخه به سه دسته کلی به شکل زیر تقسیم می شوند:
- ترمز های لقمه ای
- ترمز های دیسکی- مکانیکی
- ترمز های دیسکی- هیدرولیکی
توجه داشته باشید که ترمز های دیسکی – هیدرولیکی به علت عملکرد بهتر در کنترل سرعت و همچنین توقف بهتر نسبت به دیگر ترمز ها برای دوچرخه های کوهستانی مناسب تر می باشند.
مقایسه دوچرخه کوهستان دنده ای با دوچرخه های شهری
با توجه به اینکه دوچرخه های کوهستانی را معمولا در مسیر های صعب العبور و دوچرخه های شهر را در مسیر های هموار و خشک استفاده می کنند بدیهی است نوع ساختار متفاوتی با یک دیگر داشته باشند. در ادامه می خواهیم به بررسی تفاوت های آن ها بپردازیم.
- لاستیک های به کار رفته در این دو نوع دوچرخه: یکی از مهم ترین مواردی که در مورد دوچرخه های مختلف وجود دارد لاستیک آن ها می باشد. هر نوع دوچرخه ای با توجه به کاربرد آن دارای انواع متفاوتی چرخ بوده و در واقع این چرخ ها هستند که تفاوت دوچرخه ها را مشخص می کنند.
برای مثال دوچرخه های کوهستانی دارای چرخ هایی پهن با عاج های زیاد بوده که این امکان را برای دوچرخه سوار فراهم می کنند در مسیر های خطرناک و گلی بتواند تعادل خود را حفظ کرده و کنترل دوچرخه را بدست داشته باشد.
اما چرخ های دوچرخه شهری باریک بوده و عاج بلندی ندارد، معمولا برای دوچرخه های شهری از لاستیک های صاف استفاده می کنند.
- وزن دوچرخه: دو چرخه های شهری را به علت استفاده در مسیر های بی خطر و صاف معمولا به صورت سبک ساخته می شوند که دوچرخه سوار بتواند شتاب بیشتری بگیرد. اما دوچرخه های کوهستانی دارای وزن بیشتری نسبت به دوچرخه های شهری بوده، چرا که معمولا این نوع دوچرخه را از آلیاژ های سنگین تری می سازند که استحکام بیشتری داشته باشد و دوچرخه سوار به راحتی بتواند در مسیر های سنگی و سخت آن را کنترل کند.
- دنده دوچرخه: دوچرخه های شهری و کوهستانی در نوع دنده نیز بسیار با یک دیگر متفاوت هستند. دوچرخه های کوهستانی همانطور که در بالا نیز گفتیم دارای دنده های مختلفی بوده که هر کدام از آن ها به دوچرخه سوار کمک می کند در مسیر های متفاوت بتواند به خوبی دوچرخه را هدایت و کنترل کند. به همین دلیل نیز دوچرخه های کوهستانی در مسیر های بسیار سخت و صعب العبور می توانند حرکت کنند، اما دوچرخه های شهری به علت استفاده در مسیر های صاف چنین قابلیتی را روی آن ها طراحی نکرده اند.
- راحتی دوچرخه: میزان راحتی دوچرخه سوار هنگام رکاب زنی با دوچرخه های کوهستانی و شهری یکی دیگر از تفاوت های بارز آن هاست. دوچرخه های کوهستانی با توجه به طراحی مناسب برای مسیر های سنگی راحتی بیشتری برای رکاب زن فراهم کرده اند.
سخن آخر
دوچرخه های کوهستانی به علت طراحی منحصر به فردی که دارند همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم برای استفاده در مسیر های سنگی و سخت مناسب می باشند. این نوع دوچرخه ها را می توان بهترین دوچرخه های موجود در دنیا دانست چرا که دارای کیفیت و استقامت بسیار بالایی می باشند.
هنگام خرید این نوع دوچرخه ها به علت حساسیت بسیار بالایی که در مسیر های حرکت آن ها وجود دارد می بایست دقت کافی به خرج داده و به عواملی مانند جنس بدنه دوچرخه و متریال هایی که در ساخت آن به کار رفته توجه شود. علاوه بر آن همیشه سعی کنید برای دوچرخه کوهستانی خود لاستیک هایی با کیفیت خریداری کنید چرا که لاستیک دوچرخه تاثیر زیادی در حفظ امنیت شما داشته و به عملکرد بهتر باقی اجزای دوچرخه کمک می کند.